گام عظیم چین به سوی فضا: آماده برای سفر به ماه

چانگ-ای-۵، یکی از بلندپروازانه‌ترین ماموریت‌های فضایی چین، قرار است تا اواسط ماه دسامبر به زمین بازگردد

چین اولین بار در سال ۲۰۰۳، یک انسان را به فضا اعزام کرد - STR / AFP

پس از چند بار وقفه و یک تجربه نافرجام پرتاب، چین اواخر ماه جاری میلادی، نوامبر، برای پرتاب یک راکت عظیم به ماه و آوردن سنگ از آنجا به کره زمین آماده می‌شود.  

روز سه‌شنبه، راکت «لانگ مارس-۵» به جایگاه مخصوص منتقل شد تا برای پرتاب از ونچانگ، در جزیره جنوبی هاینان چین، آماده شود. فضاپیمای ۲.۸ تنی چانگ-ای-۵، اوایل هفته آینده برای فرود بر ماه اعزام می‌شود. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این ماموریت، این اولین فضاپیمای چینی خواهد بود که در چهل سال اخیر از ماه، نمونه‌هایی را به زمین می‌آورد.  

شرکت هوا فضا و فناوری چین گفت: «این در حال حاضر یکی از چهار ماموریت پیچیده و چندبعدی فضایی ما است.»  

این فضاپیما وقتی که به ماه برسد، فرودگر خود را بر سطح ماه مستقر خواهد کرد و این فرودگر سطح ماه را تا عمق دو متری حفر کرده و سنگ‌ها و دیگر اجرام را از آن جا جمع‌آوری خواهد کرد. در صورتی که این سفینه با موفقیت به زمین بازگردد به دانشمندان امکان خواهد داد تا مواد سطح ماه را برای اولین بار پس از ماموریت‌های فضانوردان آمریکایی و روسی در دهه ۱۹۶۰ و ۷۰، به زمین بیاورند.  

چانگ-ای-۵، یکی از بلندپروازانه‌ترین ماموریت‌های فضایی چین، قرار است تا اواسط ماه دسامبر به زمین بازگردد.  

چین اولین بار در سال ۲۰۰۳ انسانی را به فضا اعزام کرد و به این ترتیب سومین کشوری شد که پس از ایالات متحده آمریکا و روسیه به چنین دستاوردی می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه تلویزیون سراسری چین (سی‌جی‌تی‌ان) به نقل از پی ژائویو، سخنگوی سازمان هوا و فضای ملی چین درباره ماموریت چانگ-ای-۵  گفت: «این اولین نمونه از ماموریت بازگشتی از ماه است که با استفاده از فناوری فضایی بدون اعزام انسان انجام می‌شود. این کار پیچیده‌تر از استخراج نمونه‌های سطح ماه به وسیله انسان و با دست است.»  

با این حال، درباره این که این ماموریت موفقیت‌آمیز باشد، اما و اگرهای زیادی وجود دارد. این ماموریت، با عنوان مستعار «فت-۵» (فت به معنای چاق) که به دلیل بدنه درشت فضاپیما به آن داده شده است، در سال ۲۰۱۷ ناموفق بود و پرتاب آن با شکست مواجه شد. سپس برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شد اما تا سال ۲۰۱۹ به تعویق افتاد.  

چین اکنون ماموریتی در دست اقدام به مریخ و همچنین تور گشت‌زنی در دورترین گوشه ماه را دارد که اولین ابعاد کامل دریافت تشعشعات از سطح ماه را به زمین می‌فرستد، اطلاعاتی که برای هر کشوری که قصد اعزام فضانورد به ماه را داشته باشد، ضروری است.  

پکن همچنین درباره این ماموریت‌ها، ارتباط‌ زیادی با کشورهای خارجی دارد، هرچند قانون آمریکا هنوز همکاری با ناسا را ممنوع کرده و چین را از شراکت با ایستگاه فضایی بین‌المللی منع می‌کند.  

© The Independent

بیشتر از جهان