ادای احترام کانادا به مسافران پرواز۷۵۲؛«روز ملی یادبود قربانیان فجایع هوایی»

پدافند سپاه پاسداران ایران دست‌کم دو بار با موشک به هواپیمای مسافری شلیک کرد

بنای یادبودی به یاد قربانیان پرواز ۷۵۲ ساخته خواهد شد - تصویر از شبکه‌های اجتماعی

حکم اولیه پرونده شکایت خانواده کشته شدگان هواپیمای اوکراینی از ایران  در دادگاه کانادایی صادر شد.

این شکایت از سوی دو شرکت حقوقی در تورنتو به همراهی مرکز بین‌المللی حقوق بشر در کانادا  از طرف تعدادی از خانواده‌های قربانیان پرواز هواپیمایی بین‌المللی اوکراین علیه جمهوری اسلامی ایران و سایر افراد و نهادهای مربوط، در دادگاهی در کانادا ثبت شده بود.

هم‌زمان بااعلام حکم اولیه این شکایت در دادگاه عالی استان انتاریوی کانادا، نخست‌وزیر این کشور نیز با انتشار اعلامیه‌ای رسمی، روز سقوط هواپیمای اوکراینی را به‌عنوان «روز ملی یادبود قربانیان فجایع هوایی» نام‌گذاری کرد.

جاستین ترودو به‌عنوان رئیس دولت به همراه وزارت خارجه و وزارت راه اعلام کرد که کانادا ازاین‌پس روز هشتم ژانویه، روز کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی به یادبود کشته‌شدگان سوانح هوایی گرامی می‌دارد.

همچنین مقرر شد بنای یادبودی به این مناسبت ساخته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدام حقوقی که از طرف تعدادی از وابستگان قربانیان در دادگاه کانادایی مطرح‌شده است ادعا می‌کند جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در شلیک و سقوط هواپیما با درجات مختلف مقصر هستند.

ایران در ساعات پرالتهاب و ناامن پس از پرتاب موشک به پایگاه‌های نظامی ایالات‌متحده در عراق همچنان فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در تهران را باز نگه‌داشته بود.

پدافند سپاه پاسداران ایران دست‌کم دو بار با موشک به هواپیمای اوکراینی، تنها چند دقیقه بعد از برخواستن از باند فرودگاه شلیک کرد. مقامات ایرانی سه روز پس‌ازآن با ادعای «خطای انسانی» تائید کردند که علت سقوط هواپیما شلیک موشک بوده است.

در آستانه اولین سالگرد این واقعه، ایران هنوز گزارش کاملی را به‌طرف های حقوقی و دولت کانادا و اکراین ارائه نداده است.

بر این اساس جمعی از خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی شکایتی را تحت «قانون ضد تروریسم کانادا» علیه ایران تنظیم و به دادگاه انتاریو تسلیم کردند.

دادگاه عالی استان انتاریوی کانادا حکم اولیه‌ خود را صادر کرده است و گفته می‌شود حکم نهایی این شکایت قرار است فروردین سال آینده اعلام شود.

بیشتر از جهان