اوکراین: گزارشی دریافت نکردیم؛ ایران: گزارش را فرستادیم

«بارها به ما اطمینان شده که گزارش سرنگونی پرواز شماره پی‌اس۷۵۲ را دریافت می‌کنیم، اما اوکراین هیچ مدرکی دریافت نکرده است»

نیروهای امدادی در حال جمع‌آوری اجساد قربانیان در محل برخورد هواپیمای اوکراینی با زمین-AFP

یک سال پس ازسرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه و جان‌باختن ۱۷۶ مسافر و خدمه آن، اظهارات مقامات اوکراین و کانادا حاکی از آن است که هنوز تهران گزارش دقیقی از چگونگی روی دادن این فاجعه را در اختیار آنها قرار نداده است.

پس از آنها سازمان هواپیمایی ایران مدعی شد پیش‌نویس گزارش نهایی را برای همه طرف‌ها ارسال کرده، یوگنی ینین، معاون وزیر امور خارجه اوکراین گفت که این کشور به عنوان مالک هواپیما که شهروندان خود را نیز در این فاجعه از دست داده، گزارشی از ایران دریافت نکرده است.

این درحالی است که سازمان هواپیمایی ایران می‌گوید اول دی‌ماه یک کنفرانس ویدیویی با مشارکت همه طرف‌ها برگزار کرده و پیش‌نویس گزارش نهایی را برای کشورهای دخیل در این پرونده ارسال کرده تا نظر خود را ظرف مدت دو ماه اعلام کنند.

ینین گفت: «بارها به ما اطمینان شده که گزارش سرنگونی پرواز شماره پی‌اس۷۵۲ را دریافت می‌کنیم، اما اوکراین هیچ مدرکی دریافت نکرده است.»

در مورد جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که ایران توانایی بازخوانی اطلاعاتش را نداشت نیز برای ماه‌ها اظهارات متناقضی در زمینه ارسال یا عدم ارسال جعبه سیاه به کشور ثالث مطرح می‌شد.

معاون وزیر امور خارجه اوکراین به رادیو Hromadske گفت: «بارها از طرف ایرانی شنیده‌ایم که گزارش آماده و ترجمه آن کامل شده است. من در دو ماه گذشته تقریبا هر هفته این کلمات را شنیده‌ام، اما هنوز هیچ مدرکی ارایه نشده است. طبق کنوانسیون شیکاگو، در صورتی که گزارش تحقیقات فنی در بازه زمانی یک سال پس از سانحه آماده نشود، طرف ایرانی باید یک گزارش موقت منتشر کند.»

ینین در ادامه می‌گوید، گزارش نهایی از تحقیقات فنی، سند نهایی است که بر اساس هر دو تحقیقات کیفری و تعیین میزان غرامت انجام می‌شود.

او بار دیگر بر لزوم انجام تحقیقات کامل و مستقل و پرهیز طرف ایرانی از رشوه دادن به اوکراین در قبال چشم‌پوشی از حقیقت تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر گزارش‌هایی در مورد تلاش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای دستیابی به نوعی مصالحه با اوکراین منتشر شده بود.

پرواز شماره ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین ۶ صبح چهارشنبه هجدهم دی‌ماه ۹۸ با موشک‌های سپاه بر فراز تهران هدف گرفته شده و همه ۱۷۶ مسافر و خدمه آن از کشورهای ایران، کانادا، اوکراین، بریتانیا، افغانستان، سوئد و آلمان جان باختند.

این هواپیما در حالی با موشک‌های پدافند هوایی مستقر در نزدیکی فرودگاه خمینی سرنگون شد که سپاه تا ساعاتی قبل سرگرم حمله موشکی به عین‌الاسد، پایگاه نظامیان آمریکایی در بغداد بود تا انتقام قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس را بگیرد. اما در این شرایط جنگی منطقه پرواز ممنوع اعلام نشد که از جمله ابهام‌های مطرح در فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی است.

از سوی دیگر مقامات جمهوری اسلامی تا سه روز هدف گرفته شدن این هواپیما با موشک‌های سپاه را تکذیب کردند و تنها پس از انتشار گزارش‌های غیرقابل انکار از سوی آمریکا و کانادا به سرنگونی هواپیما با موشک‌های سپاه اعتراف کردند.

تهران مدعی شد این هوایپما بر اثر «خطای انسانی» سرنگون شده است.

اما با گذشت یک سال نه عاملان این «خطای انسانی» معرفی شده‌اند و نه دادگاهی در این زمینه برگزار شده است.

مقامات کانادا به عنوان کشوری که بیشترین شمار قربانیان در این فاجعه را دارد نیز بارها تاکید کرده‌اند که ابهام‌های بسیاری زیادی در این زمینه مطرح است و تهران به پرسش‌های کلیدی پاسخ نداده است.

انجمن خانواده جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ اخیرا با انتشار بیانیه‌ای خطاب به جمهوری اسلامی هشدار دادند: «قاتل نمی‌تواند، صاحب‌عزا باشد.»

اشاره آنها به اعمال فشار بر خانواده جان باختگان هواپیمای اوکراینی در آستانه مراسم سالگرد کشته شدن عزیزانشان برای اعلام رضایت است. آنها می‌گویند تهدید شده‌اند و جمهوری اسلامی سعی دارد مراسم سالگرد قربانیان را نیز مانند مراسم خاکسپاری آنها «حکومتی» کند.