فیفا شکایتی حاکی از «سوءمدیریت مجرمانه» علیه سپ بلاتر تدوین کرد

تدوین شکایت به دلیل قرارداد ۴۲۱ میلون پوندی موزه فیفا بوده است

سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا- REUTERS/Arnd Wiegmann/File Photo/File Photo

فیفا شکایتی را برای «سوءمدیریت مجرمانه» علیه سپ بلاتر، رئیس بدنام سابق این سازمان و سایر مدیران ارشد آن تسلیم دادستانان کشور کرد که ادعا می‌کند این تیم مدیریتی «نیم میلیارد فرانک سوئیس از پولی را که می‌توانست و می‌بایست خرج توسعه فوتبال در سطح جهان شود» را هدر کرده‌اند. 

موضوع این شکایت در ارتباط با پروژه «هوس زور انگ» است که قرار است موزه فیفا در مرکز شهر زوریخ باشد که محل استقرار دفتر فیفا هم است، تا سال ۲۰۴۵، این پروژه ۵۰۰ میلیون فرانک سوئیس یا ۴۲۱.۳ میلیون پوند هزینه خواهد داشت. 

به گفته فیفا، آقای بلاتر به عنوان بخشی از این پروژه مجوز هزینه ۱۴۰ میلیون فرانک سوئیس را برای «بازسازی و نوسازی ساختمانی داده است که از املاک این سازمان نیست» و ۳۶۰ میلیون فرانک دیگر هزینه یک قرارداد اجاره طولانی‌مدت است که تا ۲۴ سال بعدی هم منقضی نخواهد شد، قراردادی که به گفته فیفا «وقتی آن را با قراردادهای استاندارد بازار مقایسه می‌کنید، شرایطی نامطلوب برای سازمان دارد». 

این شکایت علیه بلاتر، تیم مدیریت سابق او و شرکت‌هایی که به نیابت از آنان در این قرارداد شرکت کرده‌اند تنظیم شده است و شروع آن به پرونده فساد مدیریت فیفا در سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد که به سبب رشوه‌گیری گسترده در بین تیم مدیران رسوا شدند و از همان زمان باعث کلید خوردن تحقیقاتی مالی در این زمینه شد.  

آلاسدیر بل، قائم مقام دبیر کل فیفا گفت: «با توجه به هزینه هنگفتی که احداث این موزه برمی‌دارد و همین طور با در نظر داشتن نحوه کار تیم مدیریتی سابق فیفا، تحقیقی کارشناسانه به راه افتاد تا بفهمیم در این رابطه دقیقا چه اتفاقی افتاده است.» 

ادعا شده است که این تحقیق شرایطی مشکوک و اقداماتی از مدیریت دارد که ممکن است طبیعتی مجرمانه داشته باشند و فیفا هم اکنون آن‌ها را به دادستانان تسلیم کرده است. 

آقای بل افزود: «ما به این نتیجه رسیدیم که هیچ راه دیگری جز تسلیم این پرونده به مقامات کشوری نداریم و یکی از دلایل ما این است که مدیریت فعلی فیفا هم تعهدات و مسؤولیت‌هایی در قبال سازمان دارد و ما تمام سعی خود را خواهیم کرد که به آن‌ها پایبند باشیم.» 

ساختمان هوس زور انگ که ده طبقه دارد، قرار است در سه طبقه اول موزه جهانی فیفا را در خود جای دهد، بازسازی این ساختمان در سال ۲۰۱۲، بعد از آن که آقای بلاتر کمیته اجرایی فیفا را از نیت خود برای سرمایه‌گذاری در این ساختمان تاریخی باخبر کرد، آغاز شد. به عنوان بخشی از این قرارداد، فیفا با شرکت ساختمان‌ساز سوئیس‌لایف وارد توافق اجاره‌ای ۴۰ساله شد و بازسازی این ساختمان در دسامبر ۲۰۱۵ تکمیل شد، اندکی بعد از آن که بلاتر به دلیل رسوایی و فساد از کار خود به عنوان رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال کنار گذاشته شد. بقیه هفت طبقه ساختمان مذکور هم قرار شد فضاهایی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و مراسم و پذیرایی از مهمانان فراهم آورد، به علاوه ۳۴ آپارتمان تجملی و حدودا ۱۴۰ دفتر کاری که در این طبقات تعبیه می‌شود. 

این موزه بعدتر در ۲۸ فوریه ۲۰۱۶ به دست جیانی اینفانتینو، رئیس فعلی فیفا افتتاح شد، آقای اینفانتینو نیز خود اکنون موضوع تحقیقات حقوقی دیگری در کشور سوئیس است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه فیفا اظهار داشت: «فیفا شکایتی مجرمانه را به ظن سوءمدیریت مجرمانه به دست تیم مدیریت سابق فیفا و شرکت‌هایی که از طرف آن‌ها وارد قرارداد پروژه هوس زور انگ شده بودند، تسلیم دادستانی زوریخ کرده است که بعد از تحقیقات کارشناسان خارج از سازمان، ماهیت مجرمانه آن روشن شد. این شکایت دخالت مستقیم جوزف اس بلاتر، رئیس سابق فیفا و سایر اشخاص را در ارتباط با امضای قراردادهایی برای ساخت این پروژه تشریح می‌کند که در مرکز شهر زوریخ قرار دارد.»

این بیانیه ادامه داد: «این شکایت شامل خرج کامل این پروژه به قیمت ۵۰۰ میلیون فرانک سوئیس است و روشن می‌کند تیم مدیریت سابق فیفا ۱۴۰ میلیون فرانک خرج بازسازی و نوسازی ساختمانی کردند که از املاک این سازمان نیست و همچنین قراردادی طولانی‌مدت با شرایط نامطلوب برای سازمان ولی به نفع خود امضا کردند که در مقایسه این قرارداد با قراردادهای استاندارد بازار آشکار می‌شود و هزینه آن در کل تا زمان انقضای آن در سال ۲۰۴۵ برای فیفا به ۳۶۰ میلیون فرانک می‌رسد. این نیم میلیارد فرانک است که می‌توانست و می‌بایست خرج توسعه جهانی فوتبال شود.» 

این بیانیه افزود: «مدیریت فعلی فیفا همچنین بنا دارد مدارک مرتبط به این موضوع را تسلیم کمیته اخلاقیات مستقلی کند تا آن‌ها هم ماجرا را بررسی کنند و تشخیص دهند که با توجه به شرایط موجود انجام آن مناسب بوده است یا خیر. به علاوه، فیفا به همکاری با مقامات سوئیسی و سایر کشورها ادامه خواهد داد تا افرادی را که موجب صدمه به فوتبال شده‌اند، برای اقداماتشان وادار به پاسخگویی کند.» 

آقای بلاتر به واسطه وکیل خود این اتهامات را «شدیدا» رد کرد. لورنز ارنی، وکیل او با صدور بیانیه‌ای گفت: «این اتهامات بی‌اساس هستند و شدیدا انکار می‌شوند.»

© The Independent

بیشتر از ورزش