سفر فرمانده سنتکام به افغانستان در آستانه سالگرد ترور قاسم سلیمانی

افغانستان تلاش می‌کند در تنش میان آمریکا و ایران بی‌طرف بماند

ژنرال مکنزی در کابل - ارگ

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام یا فرماندهی مرکزی آمریکا در سفر منطقه‌ای خود وارد کابل شد و با اشرف غنی دیدار و گفت‌وگو کرد.

این سفر پس از دیدار اخیر او با نمایندگان طالبان در قطر انجام می‌شود که در آن از مذاکره‌کنندگان طالبان خواسته بود که سطح خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهند.

آقای مکنزی فرمانده کل نیروهای آمریکا در خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی است و نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز تحت نظر او فعالند.

او در ارگ ریاست جمهوری در جلسه‌ای با حضور امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور، ژنرال یاسین ضیاء، فرمانده ستاد مشترک ارتش، فضل‌محمود فضلی، رئیس عمومی ادارۀ امور، ژنرال اسکات ملر، فرمانده عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو و سرپرست سفارت ایالات متحدۀ آمریکا در کابل درباره فرایند صلح و پشتیبانی آمریکا از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان گفت‌وگو کرد.

ارگ ریاست جمهوری در بیانیه‌ای می‌گوید: «ژنرال مکنزی یک بار دیگر تعهد دوام‌دار ایالات متحده آمریکا در راستای حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را ابراز کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در جریان این سفر گفته بود که «اگر ایران در آستانه سالگرد کشتن قاسم سلیمانی حمله کند، آمریکا آماده واکنش است. آماده هستیم تا از خود، دوستان و شریکان ما در منطقه دفاع کنیم و در صورت نیاز واکنش نشان دهیم.»

او پیش‌تر از افغانستان به سوریه و عراق نیز سفر کرده بود.

افغانستان کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران را در بغداد و در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ به جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت و کوشید در کشمکش بین آمریکا و ایران بی‌طرف بماند.