پیامد کلیشه‌های جنسیتی برای عزت‌نفس دختران و مهارت روخوانی پسران

«همه‌جا از کلیشه‌های جنسیتی پُر است و همین امر باعث آسیب درازمدت و شدید به جامعه می‌شود»

سه چهارم والدین می‌گویند که مردم اساساً از بچگی با دختران و پسران رفتار متفاوتی دارند - Tasia Wells /Getty Images via AFP

گزارش جدیدی نشان می‌دهد کلیشه‌های مخرب باعث نابودی عزت نفس دختران و ضعف مهارت روخوانی در پسران می‌شود. 

کارگروه «اثر کلیشه‌های جنسیتی در آغاز کودکی» در این پژوهش خود نشان می‌دهد کلیشه‌های نهادینه جنسیت‌محور باعث ایجاد بحران روانی در کودکان و نوجوانان می‌شود. 

پژوهشگران هشدار دادند دسته‌بندی‌های سفت و سخت افراد براساس جنسیت «ریشه» افزایش آمار خودکشی مردان نسبت به زنان، افزایش آمار ابتلای زنان به اختلالات غذا خوردن نسبت به مردان و ریشه خشونت علیه زنان و دختران است.  

سه چهارم والدین به این کارگروه گفته‌اند مردم اساساً از بچگی با دختران و پسران رفتار متفاوتی دارند. از هر ده نفر شش نفر می‌گویند این موضوع عواقب مخربی دارد. کارگروه مذکور را مؤسسه خیریه معروف فعال در حوزه برابری جنسیتی موسوم به انجمن فاسِت به راه انداخته است. 

این والدین هفت برابر بیشتر تصور می‌کردند که پسرانشان به کارهای ساختمانی مشغول شوند و حدود سه برابر بیشتر احتمال می‌دادند دخترانشان در آینده به شغل پرستاری یا شغل‌های مراقبتی مشغول شوند. 

سم اسمدرز مدیرعامل انجمن فاست گفت «همه‌جا» از کلیشه‌های جنسیتی پُر است و همین امر باعث «آسیب درازمدت و شدید» به جامعه می‌شود. 

او افزود: «از حرف‌هایی مانند: پسرند دیگر، کاریشان نمی‌شود کرد؛ که در مهدکودک و دبستان می‌گویند تا تقسیم‌بندی مشاغل به دخترانه و پسرانه در ذهن والدین این کلیشه‌ها، عمیقاً به خورد افراد می‌رود و تا آخر عمر با آنان می‌ماند.

باید به شاهدخت‌سازی از دختران و تزریق مردانگی سمی به پسران پایان دهیم. بخش تجاری نیز از این کلیشه‌های جنسیتی بسیار سود می‌برد و دختران و پسران را از هم تفکیک می‌کند تا بیشتر بفروشد.

اما نمی‌گوییم باید همه‌چیز بی‌جنسیت شود. اتفاقاً در جامعه‌ای که به علت تبعیض‌های موجود برتری جنسیت مذکر پیش‌فرض است، باید کاری کنیم حضور زنان و دختران پررنگ‌تر شود. پس مثلاً باید همواره مدیران و دانشمندان زن را به کودکان نشان دهیم.» 

او به این نکته اشاره کرد که اکثر والدین اذعان دارند که کلیشه‌های جنسیتی مشکلاتی برای فرزندانشان ایجاد می‌کنند و می‌خواهند این دسته‌بندی‌های جنسیتی ریشه‌کن شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده باید در امر آموزش، والدگری و بخش تجاری جامعه دگرگونی اساسی رخ دهد. این پژوهشگران هشدار می‌دهند کلیشه‌های جنسیتی به شدت گزینه‌های شغلی پیش روی افراد را محدود می‌کند و باعث ایجاد شکاف در دستمزدها می‌شود. 

استاد بکی فرانسیس نایب رییس این کارگروه گفت: «هر والد و هر معلمی دلش می‌خواهد فرزندش یا بچه‌های کلاسش آزادانه استعدادهایش را شکوفا کند. با این حال شواهد نشان می‌دهد ما با اعمال کلیشه‌های جنسیتی مخرب و کهنه بچه‌ها را محدود می‌کنیم. 

همین عامل ایجاد آسیب بیشتر است. از ضعف مهارت خواندن در پسران تا شکاف جنسیتی در دستمزدها همه مدارک دال بر این است که کلیشه‌هایی که از ابتدای کودکی به خورد افراد می‌دهیم موجب وارد آمدن آسیب جدی به کودکانمان می‌شود. 

اما این موضوع نویدبخش هم هست. اگر دولت، شرکت‌ها، معلمان و والدین دست به کار شوند می‌توانیم با این کلیشه‌ها مقابله و زندگی افراد را دگرگون کنیم تا همه کودکان در زندگی محدودیت‌های کمتری داشته باشند.» 

حدود ۵۵ درصد کارکنان سیاه‌پوست و اقلیت‌های قومیتی که با کودکان سر و کار دارند گفته‌اند شاهد بوده‌اند که با پسران سیاه‌پوست به دلیل نژاد و جنسیت رفتار متفاوتی می‌شود. ۴۹ درصد نیز گفته‌اند با دختران آسیایی رفتار متفاوتی می‌شود. 

 بیش از نیمی از کارکنان مهدکودک‌ها، پرستاران بچه، مربیان بازی با کودک و معلمان دبستان‌ها که با کودکان از نوزادی تا هفت سالگی سر و کار دارند گفته‌اند که وقتی پسران بدرفتاری کرده‌اند از همکارانشان شنیده‌اند که بگویند: «پسرند دیگر، کاریشان نمی‌شود کرد.» 

پیش‌تر تحقیقی که مؤسسه فعال در امر توسعه موسوم به پلن اینترنشنال انجام داده بود نشان داد از هر شش دختر و زن جوان بریتانیایی یک نفر در سال گذشته به محل کار یا تحصیل خود نرفته زیرا نگران ظاهر خود بوده است. 

از هر ۱۰ دختر ۹ نفر گفته‌اند از این که صورت و بدن «ایده‌آل» ندارند احساس ناراحتی می‌کنند و یک چهارم نیز از شکل بدن خود «خجالت می‌کشند یا متنفرند». 

محققان دریافتند نگرانی از وضعیت ظاهری و تصویری که دختران از بدن خود دارند، مانع از انجام برخی فعالیت‌های مهم‌شان می‌شود. طی سال گذشته به علت داشتن چنین نگرانی‌هایی بیش از یک چهارم آنان از خانه بیرون نرفته‌اند و یک پنجم از سخن گفتن در جمع خودداری کرده‌اند. از هر ده دختر یک نفر به این علت تصمیم گرفته به مدرسه نرود.

© The Independent

بیشتر از زندگی