زنگنه در مسکو: بازار نفت در وضع حساسی است

«برای اظهار نظر در مورد بازگشت ایران به بازار جهانی نفت هنوز زود است»

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران - عکس از وبسایت فرارو

وزیر نفت ایران یکشنبه شب برای مذاکره درباره بازار نفت وارد مسکو شد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، بیژن زنگنه گفت: « در این سفر دیدار‌هایی با مقام‌های دولتی روسیه و همچنین شرکت‌های نفتی این کشور خواهیم داشت، اما مهم‌ترین بحث ما بررسی آخرین تحولات بازار جهانی نفت است که در وضع حساسی قرار دارد.»

آقای زنگنه تاکید کرد که «هنوز زود است درباره بازگشت نفت ایران به بازار صحبت کنیم.»

اعضای ائتلاف اوپک پلاس به‌تازگی تصمیم گرفتند توافق کاهش تولید نفت خود را در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه تسهیل کنند و برای بررسی تعدیل بیشتر در ماه‌های آینده نشست‌های ماهانه داشته باشند.

بر این اساس، کاهش تولید روزانه تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس از رقم ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در ماه ژانویه ۲۰۲۱ با افزایش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در ژانویه ۲۰۲۱ به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

کشور‌های ایران، لیبی و ونزوئلا نیز بر اساس این توافق از کاهش تولید معاف شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تولید و صادرات نفت ایران در نتیجه تحریم‌ها به‌شدت افت کرده، و بازگشت آن به بازارهای جهانی در صورت لغو تحریم، باز هم با موانع بسیاری مواجه است: ایران باید سهم خود را از بازار دوباره به دست بیاورد؛ و بازار جهانی نفت و تولید‌کنندگان عمده باید با سطح جدید عرضه سازگار شوند.

اوپک پلاس باید از سقوط دوباره بهای نفت جلوگیری کند. اوپک پلاس هم‌اینک نیز تولید خود را تا حدی بی‌سابقه کاهش داده، و بازگشت ایران به بازار می‌تواند باعث آشفتگی بازار شود، مگر آن که این بازگشت تدریجی باشد.

افت بازار نفت و کاهش بهای ناشی از آن چالشی جدی برای ایران در یافتن مشتری تنها با اعطای تخفیف پدید آورده‌است.

تحریم‌ها در بازاری دچار مازاد عرضه، مانعی جدید است که ایران در دوره زمامداری پرزیدنت اوباما در پیش نداشت. گرچه دیگر تولیدکنندگان نفت هم بر سر سهم خود از بازار رقابت می‌کنند، دست‌های ایران بسته‌است. رونق نفت «شِیل» ایالات متحده رکود بازار را افزایش داد و نیاز به نفت ونزوئلا و لیبی را منتفی کرد. به رغم کاهش تولید اوپک و روسیه در سال‌های ۲۰۱۸ - ۲۰۱۹، بهای نفت هنوز پایین است.

بیشتر از اقتصاد