بازنگری طرح نصب مجسمه بانوی آهنین در زادگاهش

نگرانی از خرابکاری و اعتراض سیاسی به مجسمه تاچر موجه به نظر می‌رسد

 مارگارت تاچر،‌معروف به بانوی آهنین،‌نخست وزیر پیشین بریتانیا - JOHNNY EGGITT / AFP

قرار است برنامه یک شورای محافظه‌کار برای تأمین بودجه ۱۰۰ هزار پوندی برای مراسم رونمایی از مجسمه ۳۰۰ هزار پوندی مارگارت تاچر که برای نصب در مرکز شهر محل تولد او، گرانتام، تنظیم شده بود، مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد.

پس از تایید نشدن نصب این مجسمه در لندن، قرار بود مجسمه نخست‌وزیر بحث‌برانگیز محافظه‌کار، در گرانتام نصب شود.

در سال ۲۰۱۳، رهبر گروه کارگری در شورای شهر لندن، با انتقاد از این ایده آن را نامناسب خوانده بود. وی گفت که نصب مجسمه خانم تاچر در میدان ترافالگار، محل شورش‌های مالیات بر اشخاص، «یک پیروزی‌طلبی فاحش خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن، نصب این مجسمه به شورای منطقه جنوبی کستین پیشنهاد شد.

اکنون، یک عضو مستقل شورای این منطقه خواستار بررسی دقیق اجرای این طرح شده است.

بر اساس گزارشی که در لینکلنایت منتشر شده است، اشلی باکستر خواستار بازبینی این طرح توسط کمیته نظارت شوار شده است.  این امر می‌تواند تصمیم شورای شهر را که محافظه‌کاران در آن اکثریت دارند، لغو کند.

او به خبرگزاری محلی گفت: «این تصمیم کاملاً توسط اعضای محلی حزب محافظه‌کار و حتی بدون فرصت مناسب برای بحث و گفت‌وگو گرفته شده است، چه رسد به رای‌گیری.»

«هیچ برنامه مالی مشخصی درباره نحوه تأمین بودجه این طرح وجود ندارد. توضیحی هم داده نشده است که چرا شورا به نوعی مسئولیت جمع‌آوری‌ کمک‌های مردمی را به عهده گرفته است.»

شورای منطقه جنوب کستین گفته است که «کاملاً انتظار می‌رود» هزینه‌های این طرح با کمک‌های مردمی جبران شود. علاوه بر این، کلاهام کوک، رئیس شورا، نیز این مراسم را «فرصتی خارق‌العاده برای جشن گرفتن میراث گرانتهام و ارتقای جایگاه آن» خوانده است.

این شورا گفته است كه برای جلوگیری از خرابکاری، مجسمه بر روی سکویی سه متری نصب خواهد شد. این امر ارتفاع کل این سازه را به شش متر خواهد رساند.

به نظر می‌رسد که ترس از خرابکاری و اعتراضات با انگیزه‌های سیاسی، کاملاً موجه باشد. بیش از ۲۳۰۰ نفر متعهد شده‌اند که در روز رونمایی از مجسمه، در یک مسابقه پرتاب تخم مرغ به آن شرکت کنند.

ساخت این بنای یادبود ۳۰۰ هزار پوند هزینه داشته است و این هزینه از طریق کمک‌های مردمی‌، کمک‌های شخصی، و کمک حامیان موزه گرانتهام جمع‌آوری شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان