فینال فوتبال باشگاه‌های آسیا؛ از بغض فردوسی‌پور تا اخلال در شبکه اینترنت

انتقاد شدیدالحن از مدیران صداوسیما در پی گزارش‌گری فردوسی‌پور برای کنفدراسیون فوتبال آسیا

تیم فوتبال پرسپولیس مسابقه فینال قهرمانی باشگاه‌های آسیا را باخت. این شکست اما تنها خاطره هواداران پرسپولیس از فینال سال ۲۰۲۰ در قطر نخواهد بود. امروز بعد از مدت‌ها صدای عادل فردوسی‌پور روایت‌گر مسابقه بود؛ اما نه در قامت گزارشگر سازمان صداوسیما، بلکه به عنوان گزارشگر اختصاصی کنفدراسیون فوتبال آسیا تا به صورت زنده («لایو») در صفحه اینستاگرام این کنفدراسیون ورزشی، بازی تیم‌های پرسپولیس و اولسان هیوندای را گزارش کند. 

تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث شد تا تعداد دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیا  از ۲۰۰ هزار به مرز ۳ میلیون نفر برسد؛ اتفاقی که  حضور عادل فرودسی‌پور به عنوان گزارشگر در آن، بی‌شک نقش بسزایی داشت. 

در حین مسابقه برخی گزارش‌ها منتشر شد که حکایت از آن داشت که اپراتورهای مخابرات و همراه اول، دسترسی مشترکان خود به پخش زنده حساب اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیا را مسدود کرده‌اند. پس از انتشار خبر گزارش فردوسی‌پور در «لایو» کنفدراسیون فوتبال آسیا، بسیاری حدس می‌زدند که رکورد تماشای «لایو» در شبکه اجتماعی اینستاگرام شکسته شود.

نزدیک به دو سال است که عادل فردوسی‌پور با تصمیم مدیران شبکه سوم سیما و در راس آنها فروغی، مدیر آن شبکه، از گزارشگری مسابقات فوتبال در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران محروم شده است. او البته اجازه نیز نیافت که به ساخت برنامه پرمخاطب «نود» ادامه دهد و درواقع تلویحا «ممنوع‌الصدا و ممنوع‌التصویر» شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی فروغی، مدیر شبکه سه تلویزیون ایران، پیش‌تر خود در یک «لایو» اینستاگرامی گفته بود که عادل فردوسی‌پور «خارج از مدار موردنظر ما کار می‌کرده» و به همین دلیل کنار گذاشته شده است. 

مهدی نصیری، فعال اصولگرا و سردبیر سابق روزنامه کیهان، در واکنش به حذف فردوسی‌پور از صداوسیما در صفحه توییتر خود نوشت:

«از ساختار فکری و اجرایی به اصطلاح اصولگرایانه که عادل فردوسی‌پور را تبدیل به مساله و معضل می‌کند، چقدر می‌توان امید به حل کلان مساله‌های امروز جامعه و مردم را داشت؟»

مهدی نصیری که به عنوان چهره‌ای اصول‌گرا در ساحت سیاسی جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شد، مدتی‌ست که با برخی مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای خود توجه برخی را در محافل سیاسی جلب کرده است. این فعال اصول‌گرا اخیرا در دو مصاحبه جداگانه با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، و نیز جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت فعلی، گفت‌وگوهای مفصلی انجام داده است که قسمت‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی بسیار دیده شد و واکنش‌هایی نیز به دنبال داشت.

محمد مهاجری، یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای اصولگرا، نیز با اشاره به تنگ‌نظری‌های صداوسیما درباره عادل فردوسی پور، در گفت‌وگو با تارنمای جماران گفت: «مگر می‌شود کسی مدیر شبکه‌ای باشد و کارمندش از کشور خارج شود و در جای دیگر گزارشگری کند و او از ناراحتی نمیرد؟! من اگر جای آقای فروغی بودم، زمانی که این خبر را می شنیدم، استعفا می‌دادم.»

این فعال اصول‌گرا افزود: «فردوسی پور چه کار بدی انجام داده بود که باید چنین تاوانی می‌داد؟» 

مهاجری هم مانند نصیری، به مساله مدیریت و نگاه حاکمان کشور اشاره کرده است و گفته است: «نمی‌دانم این چه حکمرانی است که ما حتی نمی‌توانیم عادل فردوسی‌پورها را در آن حفظ کنیم؟»

این فعال اصول‌گرا با انتقاد شدید از رئیس سازمان صدا وسیما گفته است: «رهبری و امثال سردار سلیمانی ارزش سرمایه اجتماعی را می‌فهمند، اما افرادی نظیر آقایان فروغی و علی عسگری نمی‌فهمند.»

این فعال اصول‌گرا در حالی چنین نقدی را به مدیران صداوسیما وارد آورده است که رئیس این سازمان منصوب رهبر جمهوری اسلامی ایران است. 

از زمان مشخص شدن گزارشگری عادل فرودسی‌پور، حجم واکنش‌ها در فضای مجازی به آن رویداد بسیار گسترده بود و نشان می‌داد که فرودسی‌پور تا چه اندازه میان ورزش‌دوستان ایرانی محبوب است. 

عادل فردوسی پور که بیش از دو سال فوتبال گزارش نکرده بود، در آغاز مسابقه با صدایی بغض‌آلود گفت که نمی‌تواند احساسات خود را کنترل کند. او خطاب به کسانی که گزارش او را می‌شنیدند، گفت: «سلام به ایران عزیز، نمی‌دانید چقدر دلم برایتان تنگ شده بود. به خودم گفته بودم خودت را اول بازی کنترل کن، ولی.....» 

مسابقه تیم‌های پرسپولیس ایران و اولسان هیوندای کره جنوبی با نتیجه دو بر یک به نفع اولسان به پایان رسید. پرسپولیس در سال ۲۰۱۸ نیز به نایب‌قهرمانی این مسابقات رسیده بود.

بیشتر از ورزش