انفجار در مراسم ختم قرآن در غزنی

بیشتر قربانیان این حمله کودکان هستند

انفجار در غزنی تلفات سنگین غیرنظامی برجا گذاشته و جان دست‌کم ۱۲ کودک را گرفته‌است

وزارت کشور افغانستان از وقوع یک انفجار در منطقه آغوجان در شهرستان گیلان استان غزنی خبر داد و گفت در این رویداد ۱۵ نفر کشته و۲۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. این انفجار در جریان مراسم ختم قرآن در یک خانه رخ داد.

براساس گزارش‌ها همه این قربانیان غیرنظامی و ۱۲ کودک نیز در میان قربانیان‌اند.

 طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور(داخله) در توییترش نوشت: «حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر امروز‌ یک ‌عراده خودرو نوع زرنج مملو از مواد انفجاری در یک باب منزل واقع در منطقه آغوجان ولسوالی گیلان غزنی که ختم قرآن شریف در آن جریان داشت منفجر شد. در این انفجار با تاسف ۱۵ تن از هموطنان غیرنظامی شهید و ۲۰ تن دیگر مجروح شدند.»

تا اکنون هیچ گروهی مسؤولیت این انفجار را به عهده نگرفته‌است. گروه طالبان هم تااکنون در این مورد واکنش نشان نداده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با این حادثه آقای آرین از تخریب بخشی از جاده شهرستان دلارام- نیمروز به‌دست طالبان خبر داده است. این شاهراه شهرهای مهم هرات و کابل را به هم وصل می‌کند.

در ماه‌های اخیر حملات به غیرنظامیان شدت گرفته است و هیچ گروهی حاضر نیست مسؤولیت آن را بپذیرد.

با این حال، مذاکرات صلح افغانستان هم تا ۵ ژانویه سال آینده متوقف شده‌است. کاهش خشونت و آتش‌بس اولین خواست دولت افغانستان است که طالبان تاکنون نپذیرفته‌است. هیات طالبان برای مشورت با رهبران پاکستان به اسلام‌آباد سفر کرده‌ و با عمران خان دیدار کردهاست. نخست‌وزیر پاکستان پیش از این دیدار در تماس تلفنی با اشرف غنی وعده داده بود که برای کاهش خشونت و پیشرفت روند صلح در افغانستان تلاش خواهد کرد. 

دیدار ملابرادر با عمران خان در اسلام‌آباد

ملابرادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در راس هیات گروه مذاکره‌کننده‌ طالبان برای رای‌زنی درباره خواست دولت افغانستان برای آتش‌بس وارد پاکستان شد و با عمران خان دیدار کرد.

سخنگوی طالبان با انتشار ویدیوی دیدار نخست‌وزیر پاکستان با هیات طالبان می‌گوید که دو طرف درباره آزادی زندانیان، شرایط فعلی کشور، تجارت گفت‌وگو کردند.

آقای نعیم می‌گوید: ‌«نخست‌وزیر پاکستان به هیات امارت اسلامی افغانستان اطمینان داد که از تمام تلاشش برای کمک به مهاجران افغان در پاکستان در زمینه اقامت و بهداشت دریغ نکند. همچنین آن‌ها در راستای آزادی زندانیان افغان در پاکستان که جرم سبک دارند یا دوره حبس خود را تمام کرده‌اند، اقدام خواهند کرد. نخست‌‌وزیر پاکستان بابت حمایتش از مذاکرات بین‌الافغانی نیز اطمینان داد و گفت کشورش در افغانستان صلح می‌خواهد.»