فرمانده کل ارتش بریتانیا: ویروس کرونا امنیت ملی را به خطر انداخت

کشورها «علیه خود و متحدانشان وارد عمل شدند»

ژنرال سِرنیک کارتر، فرمانده نیروهای مسلح بریتانیا - Andrew PARSONS / 10 Downing Street / AFP

فرمانده نیروهای مسلح بریتانیا تصویر نگران‌کننده‌ای از آینده تیره کشورهایی که درصدد کنترل مردم از راه نظارت‌های اجباری‌اند ارائه داد و هشدار داد که (برخی دولت‌ها) برای تخریب اتحاد و نهادها به سلاح انتشار اخبار جعلی متوسل شده‌اند. 

ژنرال سِرنیک کارتر ضمن اشاره به این که همه‌گیری کرونا فقدان همبستگی جهانی را آشکار کرده است، گفت که «تجزیه و پراکندگی جامعه بین‌المللی» موجب شده است تا کشورها «علیه خود و متحدانشان وارد عمل شوند». 

او افزود که هرچند نمونه‌های همکاری از جمله «اتحاد واکسن گَوی» وجود داشته اما «برخی نهادها – برای نمونه سازمان بهداشت جهانی – به شدت تضعیف شدند». 

ژنرال کارتر در مورد ادعایش مبنی بر تضعیف سازمان بهداشت جهانی توضیح بیشتری نداد اما این نهاد به طور مرتب از طرف دونالد ترامپ و مقامات ارشد رهبریش در ارتباط با حق عضویت ایالات متحده، به باد حمله گرفته شد. 

ژنرال کارتر در سخنرانی سالیانه‌اش در موسسه سلطنتی خدمات متحد (آریو اس آی) گفت: «آن چه در مورد کووید-۱۹ شاهد آن بوده‌ایم، یادآور تهدیدهایی است که امنیت ملی ما، ارزش‌ها و رونق اقتصادیمان را به گونه‌ای قابل ملاحظه  تغییر شکل و مسیر داده است. رقبای خودکامه ما این زمینه راهبردی را به عنوان مبارزه‌ای مداوم تلقی می‌کنند که در آن ابزار نظامی و غیرنظامی بدون هیچ گونه محدودیتی و بدون حس تشخیص میان جنگ و صلح، مورد استفاده قرار می‌گیرد.» 

ژنرال کارتر در ادامه گفت: «ویروس کرونا به روشنی ماهیت رقابت‌های جهانی و اختلافات را آشکار کرده است. ما در مراحل نخست این بحران و ارتباط با خرید وسایل و ابزار حفاظت بهداشتی، شاهد رفتاری بسیار غیرعادی در سطح بین‌المللی بودیم. ما شاهد انتشار اخبار جعلی بودیم که موجب گیجی و سلب اعتماد (مردم) شد و هدف آن ایجاد اختلاف (در افکار عمومی) در مورد مسائلی از جمله کووید-۱۹ بود؛ نمونه آن تلاش‌های روسیه در تضعیف و توصیف واکسن استرازنکا به عنوان واکسن میمون‌ها، با اهداف اقتصادی و بی‌آبرو کردن این واکسن.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 فرمانده کل ارتش بریتانیا افزود که چین به ویژه سرگرم یک «بازی بزرگ دیجیتالی است» (توضیح: اشاره به رقابت‌های شدید ابرقدرت‌ها در آسیای مرکزی، خاورمیانه، هند، روسیه و ایران در قرن نوزدهم است که در اصطلاح تاریخی به آن «بازی بزرگ» اطلاق می‌شود). او افزود که ایجاد یک «راه ابریشم دیجیتالی احتمالا پرنفوذترین عنصر در طرح (چین) موسوم به ابتکار جاده و کمربند» است. این یک طرح اساسی است که گفته می‌شود بر مبنای آن پکن قصد دارد با مقروض کردن دیگر کشورها از نظر سیاسی هم بر آن‌ها مسلط شود.  

ژنرال کارتر گفت این بخشی از راهبرد بزرگ‌تر چین است: «آن‌ها همچنین فناوری و راهکارهایی ایجاد کرده‌اند که از سیر تحول قوانین بین‌المللی جلو می‌زند تا اقداماتشان در چارچوب این قوانین به عنوان درگیری محسوب نشود. 

نیروی راهبردی حمایتی جدید چین به منظور تسلط در زمینه‌های فضایی و سایبری ایجاد شده است. این طرح به نیروهای ماهواره‌ای، نیروهای ضربتی الکترونیکی و نیروهای اینترنتی و حتی نیروهای جنگ سایبری دستور حمله و دفاع می‌دهد.»   

در برخی کشورها شرکت مخابراتی «هواوی» از شبکه «جی ۵» کنار گذاشته شده است اما ژنرال کارتر خاطرنشان کرد که این امر تنها در کشورهای غربی اعمال شده است. چین در جمع‌آوری اطلاعات بین‌المللی از ایالات متحده جلو زده است و پکن از نفوذ فزاینده‌اش در سازمان ملل متحد برای شکل دادن به استانداردهای فناوری برای روش شناسایی صورت (تعیین هویت فرد) و از طریق اتحادیه بین‌المللی مخابرات در فناوری نظارت و کسب اطلاعات استفاده کرده است.  

ژنرال کارتر گفت وجود این مشکل مورد تایید ناتو (پیمان آتلاتیک شمالی) هم قرار گرفته است. ماه گذشته، اداره موسوم به «گروه بازتاب» ناتو در گزارشی گفت که این نهاد «باید با توجه به قابلیت‌های ملی، توانایی اقتصادی و اهداف ایدئولوژیکی رهبران چین، زمان، منابع سیاسی» و اقدامات بسیار بیشتری را به مقابله با چالش‌های این کشور اختصاص دهد.    

او افزود: «ناتو باید بر تلاش‌هایش در ارزیابی گسترش فناوری‌های چین بیفزاید و در مقابل هرگونه فعالیت این کشور که می‌تواند بر امور دفاعی، آمادگی نظامی یا پایداری فرماندهی عالی ناتو در اروپا تاثیر بگذارد، عملیات نظارتی و دفاعی خود را گسترش دهد.»

© The Independent