امیدواری روحانی به پایان تحریم؛ از رفتن ترامپ خوشحالیم

«در آمریکا یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین فرد روی کار بود»

روحانی گفت که ایران در سال جاری رشد اقتصادی تجربه کرده است - مهر

حسن روحانی، در جلسه امروز هیئت دولت با اشاره به تغییر رئیس‌جمهور در ایالات متحده گفت از روی کار آمدن بایدن ذوق‌زده نیستیم اما از رفتن ترامپ، خوشحال هستیم. اگر دولت بعدی آمریکا مسیر درست را بخواهد، ما نیز آماده هستیم و چنانچه مسیر اشتباه را بخواهد باز هم شرایط آماده است.

او در سخنان امروز خود اظهار داشت اگر آمریکا و سایر کشورهای ۵+۱ به تعهدات خود برگردند ما نیز به همه تعهدات خود بازمی‌گردیم. وی همچنین فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها را نتیجه عملکرد ترامپ دانست و گفت که اگر امروز فشاری وجود دارد از جانب استکباری است که در این دوره به هیچ چیزی پایبند نبود و در آمریکا یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین فرد روی کار بود.

روحانی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که توان نظامی ایران نسبت به‌پیش از مذاکرات برجام در سال ۲۰۱۵ افزایش‌یافته و گفت امروز مدرن‌ترین سیستم پدافندی، بهترین ناوچه‌ها و سیستم‌های موشکی را در اختیار داریم و قدرت ایران چندین برابر افزایش‌یافته است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از مقامات اروپایی، آمریکایی و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، خواهان گنجاندن بحث موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی در مذاکرات آتی شده‌اند.

در همین رابطه، روز گذشته، الیوت آبرامز، نماینده ویژه ایالات متحده در مورد امور ایران با حضور در یک وبینار گفت که در مذاکرات آتی، ایالات متحده علاوه بر پرونده هسته‌ای، باید بر روی برنامه موشک بالستیک ایران، تروریسم منطقه‌ای و پشتیبانی از گروه‌های نیابتی مسلح و گروگان‌گیری ایران نیز تمرکز کند.

پیش‌تر نیز، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با مجله اشپیگل گفت به توافقی فرای توافق هسته‌ای با ایران نیاز است که برنامه موشک‌های بالستیک ایران را هم در بر بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی همچنین در مورد شرایط اقتصادی در ایران مدعی شد که این کشور در سال ۹۹ رشد اقتصادی داشته است. او گفت که امسال به‌رغم آنچه که او جنگ اقتصادی خواند، فعالیت‌های عمرانی در کشور افزایش داشته و بیش از پارسال به بودجه‌های عمرانی کشور افزوده شده است. وی در این رابطه گفت: «طبق آماری که سازمان برنامه‌وبودجه به من داده در فعالیت‌های عمرانی اوضاع بسیار امیدوارکننده است. ما در نیمه آذر پارسال ۳۵ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرده بودیم و در نیمه آذر امسال این مبلغ ۵۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. یعنی ۶۲ درصد بیش از پارسال در بودجه‌های عمرانی پرداخت کردیم که این یکی از علامت‌های جهش تولید است که در بخش عمران دیده می‌شود.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که اخیراً نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تسنیم، با اشاره به لایحه بودجه دولت و عدم امکان تحقق منابع در آن گفت در نیم‌قرن گذشته اقتصاد ایران که کسری تراز عملیاتی بودجه ۳۵ تا ۴۶ درصد کل بودجه باشد، کم‌سابقه است. این بودجه پیام ضعف به داخل و خارج کشور مخابره می‌کند. او اضافه کرد که اگر ارقام لایحه را با آن عملکرد واقعی برآوردی مقایسه بکنیم نه آن چیزی که روی کاغذ نوشته شده است، آن‌وقت است که میزان درآمد نفتی که پیش‌بینی‌شده نسبت به عملکرد واقعی امسال یک چیزی حول‌وحوش ۸۰۰ درصد افزایش را حکایت می‌کند با هر سناریویی، حتی خوش‌بینانه، این درآمد، درآمد غیر قابل تحقق است.