روحانی: خدا را شکر که شر ترامپ از سرمان برداشته شد

رئیس‌جمهور ایران می‌گوید حل مسائل با آمریکا «بسیار آسان» است

حسن روحانی گفت که ایران در «جنگ اقتصادی ترامپیان» موفق و پیروز شده است-ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه هیئت دولت امروز، چهارشنبه، گفت که خوشحال است که شر ترامپ از سر جهان و منطقه کوتاه شده است.

این صریح‌ترین اظهارات یک مقام ارشد جمهوری اسلامی درباره شکست ترامپ در انتخابات است.

برخلاف حسن روحانی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دو جلسه‌ای که پس از انتخابات آمریکا برگزار کرده، به‌صراحت درباره دونالد ترامپ و انتخاب جو بایدن صحبتی نکرده است.

حسن روحانی همچنین گفت که ایران در «جنگ اقتصادی ترامپیان» موفق و پیروز شده است.

او رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را فردی «نژاد‌پرست» و «غیرقابل اعتماد» خواند و گفت: « عوامل شکست این آدم سیاست‌های غلط خارجی‌اش بود، سیاست‌های غلط بهداشتی و اقدام نژادپرستانه‌اش و غیرقابل اعتماد بودن برای همه بود. هم برای خارج و هم برای داخل. آدمی که امروز حرف می‌زند آیا یک ثانیه بعد به آن عمل می‌کند یا بلافاصله با توییتر بعدی راه و مسیر دیگری را انتخاب می‌کند. او مسیر عوام‌فریبانه و پوپولیستی را ادامه داد و خدا را شکر که این شر از سر مردم آمریکا و سر مردم منطقه کوتاه شد.»

حسن روحانی یک روز پس از آنکه علی خامنه‌ای در سخنانی مذاکره و گفتگو با آمریکا برای رفع تحریم‌ها را آزموده‌شده و ناموفق خواند گفت که از نظر او «حل مسئله» با آمریکا «بسیار آسان» است: «به نظر من حل مسئله بسیار آسان است. ایران و آمریکا هر دو می‌توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برمی‌گردند. هم ما به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برمی‌گردیم، هم آمریکا به ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگردد. این می‌تواند حل بزرگی برای بسیاری از مسائل و مشکلات باشد و مسیر و شرایط را کاملاً تغییر بدهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منظور آقای روحانی از تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷، روزی است که ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا پس از ادای سوگند وارد کاخ سفید شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در دوران تبلیغات انتخاباتی، منتقد سیاست «فشار حداکثری» ترامپ در مقابل ایران بود. او گفته که قصد دارد آمریکا را به توافق‌نامه‌ها و تعهدات بین‌المللی‌ای که در دوران ترامپ کنار گذاشته شد برگرداند.

مقام‌های دولت ایران خوش‌‌بین هستند که با ورود بایدن به کاخ سفید، جمهوری اسلامی مجدداً بتواند از منافع اقتصادی برجام بهره ببرد.

بیشتر از