خامنه‌ای مذاکره بر سر تحریم، برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را رد کرد

«شرایط داخلی [آمریکا] امکان صحبت و موضع‌گیری را در مسائل بین‌المللی به آن‌ها نمی‌دهد»

رهبر جمهوری اسلامی کشورهای اروپایی را هم به باد انتقاد گرفت- عکس از ایرنا

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در جلسه ویژه سران قوای کشور، مذاکره با اروپا و آمریکا بر سر برنامه موشک‌های بالستیک و نیز دخالت‌های ایران در منطقه خاورمیانه را رد کرد. او همچنین با ابراز بدبینی به تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر رفع تحریم‌های اقتصادی، گفت مسئولان کشور باید به جای تلاش برای رفع تحریم‌ها از راه مذاکره، به فکر «بی‌اثر کردن تحریم‌ها» باشند.

آقای خامنه‌ای گفت: «ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم‌، اما به نتیجه‌ای نرسید...[اما] اگر بتوانیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از تحریم برخواهد داشت.»

او با اشاره تلویحی به انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری ایالات متحده در انتخابات اخیر، به مسئولان ایران توصیه کرد که روی «گشایش از خارج» حساب نکنند زیرا «کسانی که برخی چشم امید به آنها دارند با ما دشمنی می‌کنند، ضمن آن که شرایط داخلی آنها به هیچ وجه روشن نیست.»

رهبر جمهوری اسلامی کشورهای اروپایی را هم به باد انتقاد گرفت و مذاکره با آنها در باره برنامه‌ موشکی ایران و نفوذش در خاورمیانه را مردود اعلام کرد. او گفت: «اروپایی‌ها هم دائماً در حال موضع گیری بر ضد ایران هستند. آنها در حالی‌که خودشان بیشترین دخالت های نادرست را در مسائل منطقه دارند، به ما می‌گویند در منطقه دخالت نکنید و در حالی‌که انگلیس و فرانسه دارای موشک‌های مخرب اتمی هستند و آلمان نیز در این مسیر قرار دارد، به ما می‌گویند موشک نداشته باشید».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ماه پیش هم  گفتگو در زمینه برنامه موشکی ایران و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی‌در منطقه خاورمیانه را رد کرده بود و در پیامی‌ویدیویی در مهرماه گفته بود: «سروصداهای ارازل مسلط بر ملت آمریکا نباید ذهن کسی را مشغول کند.» او افزود: «این یاوه گویی‌ها ناشی از ترس آنها و همچنین عقب ماندگی آنها در این عرصه ‌است.»

رهبر جمهوری اسلامی، بدون ذکر نام شخص یا گروهی، گفت که «ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند زیرا عقلانیت به معنای محاسبه درست‌است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار می‌کنند.»

در ماه‌های گذشته بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب و منتقد جریان حاکم بر ایران، خواهان گفتگو با دولت آمریکا برای بحران اقتصادی مزمن کشور شده‌اند، بحرانی که همه‌گیری ویروس کرونا آن را دوچندان کرده‌است.

اما آقای خامنه‌ای در سال‌های اخیر بارها خواستار تقویت تولید داخلی و بی‌نیازی از خارج شده، خواسته‌هایی که هرگز به نتیجه نرسیده‌اند.

بیشتر از