واکسیناسیون همه بریتانیایی‌ها یک سال زمان می‌برد

در تاریخ معاصر هیچ کشوری تاکنون برنامه واکسیناسیون کل جمعیت خود را انجام نداده است

کرونا بعد از واکسیناسیون به بیماری بومی تبدیل و خود به خود ناپدید نمی‌شود.مانند بیماری‌های مسری باید با تغییر رفتار خود با آن مقابله کنیم-Jacob King/ AFP

دانشمندان برجسته کشور هشدار دادند واکسیناسیون کل جمعیت بریتانیا علیه کووید-۱۹ ممکن است تا یک سال به طول انجامد حتی اگر هیچ اخلالی در عرضه و توزیع واکسن پدید نیاید. 

سرجرمی فرار، دبیر بنیاد اوقاف ولکام و عضوی از گروه دانشمندان مشاور در امور اضطراری که به وزرا مشاوره می‌دهند، گفت طراحی و تولید سریع واکسن برای مقابله با بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ «دستاوردی قابل توجه» بود. 

اما آقای فرار به همراه پروفسور تیم کوک، مشاور بیهوشی و داروهای بخش مراقبت ویژه در دانشگاه بریستول، هشدار دادند هنوز راه درازی برای پیمودن وجود دارد. 

آن‌ها در نشریه انستیزیا نوشتند: «مقیاس واکسیناسیون شهروندان نباید کم‌اهمیت انگاشته شود: هزار مرکز واکسیناسیون برای پنج روز در هفته روزانه به ۵۰۰ نفر واکسن خواهند زد، بدون هرگونه اخلالی در عرضه و توزیع واکسن این روند حدود یک سال به طول خواهد انجامید تا تمام شهروندان بریتانیا هر دو دوز واکسن را دریافت کنند. در تاریخ معاصر هیچ کشوری تاکنون برنامه واکسیناسیون کل جمعیت خود را انجام نداده است و انجام چنین کاری به مدیریت رهبران محلی و توجه به حساسیت‌های فرهنگی نیازمند است.» 

تخمین زده می‌شود حدود ۲۰ درصد از جمعیت بریتانیا از دریافت واکسن خودداری کنند، اما نویسندگان این مقاله می‌گویند اگر ۸۰ درصد از جمعیت کشور واکسن را دریافت کنند «بالاخره میزانی از مصونیت جمعی ایجاد خواهد شد». 

این باعث «کاهش سرایت ویروس در جوامع و رسیدن آن به سطوح خیلی پایین می‌شود، که هم از کسانی که واکسن زده‌اند و هم از کسانی که آن را دریافت نکرده‌اند محافظت خواهد کرد. برخلاف ایجاد مصونیت طبیعی که بعد از ابتلای اکثر جمعیت شکل می‌گیرد، در این مورد می‌توان به مصونیت جمعی دست یافت بدون آن که شاهد مرگ تقریبا نیم میلیون بریتانیایی بود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان این مقاله گفتند در مراحل اولیه تزریق واکسن ممکن است فقط بر روی افراد و جلوگیری از ابتلای وخیم آنان به ویروس کرونا کار کند تا این که جلوی شیوع آن را از فردی به افراد دیگر بگیرد. 

آن‌ها گفتند: «موفقیت واکسن می‌تواند به سه طریق شکل گیرد: جلوگیری از ابتلای فرد به بیماری (جلوگیری از بیماری)، جلوگیری از ابتلای وخیم به بیماری در افراد مبتلا (تضعیف بیماری)، یا جلوگیری از شیوع بیماری (مصونیت استرلیزه) این که در اولین نسل واکسن به همه این موارد دست یابیم هنوز مشخص نیست ولی دستیابی به آن‌ها برای موفقیت این برنامه در طولانی‌مدت حیاتی است.»

آن‌ها افزودند: «مصونیت استرلیزه به طور ویژه مهم است چرا که باعث تغییر وضعیت شیوع یک بیماری همه‌گیر می‌شود. با این حال، دستیابی به چنین وضعیتی شاید نیاز به واکسن‌های دریافتی از طریق بینی یا موارد تکمیلی دیگری برای همین واکسن‌ها داشته باشد. از مطالعات پیش از دوره بالینی این واکسن‌ها که احتمالا در اواخر سال ۲۰۲۰ توزیع خواهند شد، می‌توان به این نتیجه رسید که ممکن است این واکسن‌ها بیشتر در جلوگیری از پیشروی بیماری و بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها موثر باشند و تاثیر کمتری بر جلوگیری از شیوع بیماری داشته باشند.» 

آن‌ها گفتند با جمع‌آوری مدام اطلاعات واکسن‌های جاری که در حال استفاده هستند، ممکن است «تا اواخر سال ۲۰۲۱ و بعد از آن، نسل دوم و سوم واکسن‌هایی بهتر نیز ارائه شود.» 

با وجود این، آن‌ها هشدار دادند که واکسن‌ها «راه‌حل نهایی برای پایان دادن به کووید-۱۹» نیستند. 

آن‌ها گفتند: «بعد از آن این به یک بیماری بومی تبدیل خواهد شد که خود به خود ناپدید نمی‌شود و مانند همه بیماری‌های مسری دیگر باید یاد بگیریم چگونه با تغییر رفتار خود با آن مقابله کنیم و با دسترسی به تشخیص زودهنگام، درمان و واکسن‌ها به مبارزه با آن برویم.» 

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان