عضو ستاد مبارزه با کرونا: واکسن فایزر را نمی‌خواهیم

پیشنهاد ستاد مبارزه با کرونا برای اجرای طرح منع تردد از ساعت ۱۸ در شب یلدا

سازمان بهداشت جهانی، برنامه‌ای با نام کواکس ایجاد کرده تا امکان خرید و توزیع واکسن کرونا را برای همه کشورهای جهان فراهم کند -JUSTIN TALLIS / AFP

درحالی‌که بر اساس آمار وزارت بهداشت بیماری کرونا همچنان به طور روزانه بیش از ۲۰۰ قربانی می‌گیرد و ستاد مبارزه با کرونا خواستار منع تردد شبانه در شب یلدا است، یک عضو این ستاد گفت که «به دلیل عدم امکان حمل‌ونقل و نگهداری واکسن فایزر در ایران، این واکسن را نمی‌خواهیم».

مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در یک برنامه تلویزیونی گفت: «انتقال واکسن فایزر به ایران، نیازمند هواپیما با تجهیزات ویژه‌ای است که بتواند دمای منفی ۷۰ درجه را ایجاد کند. باتوجه‌ به اینکه ما این امکانات را نداریم، بنابراین به برنامه کواکس اعلام کردیم که آن را نمی‌خواهیم». رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اضافه کرد که ایران از چین و هند نیز قرار نیست واکسن را بخرد بلکه قصد دارد با مشارکت یک شرکت دیگر، آن را تولید کند.

سازمان بهداشت جهانی، برنامه‌ای با نام کواکس ایجاد کرده تا امکان خرید و توزیع واکسن کرونا را برای همه کشورهای جهان فراهم کند. 

این در حالی است که پیش‌تر عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی گفته بود ایران به دلیل تحریم‌های مالی ایالات متحده، امکان نقل‌وانتقال مالی خرید واکسن کرونا را ندارد.

در واکنش به اظهارات همتی، سخنگوی کواکس گفت که وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوزهای لازم برای انجام تراکنش مالی خرید واکسن را صادر کرده و ایران هیچ مانع قانونی در این زمینه ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که کووید-۱۹ همچنان قربانی می‌گیرد و به‌منظور کنترل شیوع بیماری کرونا، سخنگوی قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که این ستاد پیشنهادات خود را در مورد جزئیات محدودیت‌های تردد در شب یلدا اعلام کرده است.

ایسنا به نقل از علیرضا رئیسی نوشت که پیشنهاد شده تا در روزهای ۲۹ و ۳۰ آذرماه، از ساعت ۱۸ ممنوعیت تردد و تعطیلی اصناف اعمال شود. همچنین، منع تردد، حتی در شهرهایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر که وضعیت قرمز و نارنجی دارند نیز از ۹ شب تا ۴ صبح اجرایی می‌شود. اگرچه این کار فشار زیادی به ناجا وارد می‌کند.

روز گذشته، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که ۸ هزار و ۲۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده و ۲۲۱ نفر نیز به دلیل بیماری کرونا، جان خود را ازدست‌داده‌اند.

سیما سادات لاری افزود: بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهرستان نارنجی و ۲۰۵ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. براین‌اساس شهرستان‌های زرین‌دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندر انزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.