اولین رئیس جمهوری که در کاخ سفید درخت کریسمس گذاشت که بود؟

درخت امسال «نمادی از شکوه و جلال کشور از دیدگاه منحصر به فرد کودکان آمریکا» است

درخت کریسمس امسال، بلندتر از شش متر است - AFP PHOTO / Saul LOEB

برای دهه‌ها دیدن ۳۰ درخت کریسمس در کاخ سفید به سنتی رایج و شدیدا مورد انتظار برای تعطیلات تبدیل شده است. 

و بزرگ‌ترین و زیباترین درخت هر سال نیز در «اتاق آبی» گذاشته می‌شود که خانواده اول تزئینات رسمی درخت کریسمس را هر سال بر آن نصب می‌کنند. 

با این حال، گذاشتن درخت در کاخ سفید همواره به نحوی که امروز شاهدیم نبوده است، چرا که اولین روسای جمهور آمریکا این تعطیلات را با درخت کریسمس جشن نمی‌گرفتند. 

اولین رئیس جمهور ایالات متحده که درخت کریسمس داشت که بود و این سنت چگونه از آن زمان متحول شده است؟ 

گرچه گزارش‌هایی ضدونقیض وجود دارد، اما اتحادیه مورخان کاخ سفید اظهار داشت اولین رئیس جمهوری که درخت کریسمس داشت بنجامین هریسون در سال ۱۸۸۹ بود. 

به گفته این اتحادیه مورخان، درخت کریسمس آن سال در اتاق بیضوی طبقه دوم گذاشته شد که در آن زمان به عنوان اتاق نشیمن و کتابخانه خانواده اول استفاده می‌شد. 

اما از آن جا که آن زمان سال‌ها پیش‌تر از ورود برق به کاخ سفید بود، در گزارش‌ها آمده آن درخت با شمع تزئین شد تا مایه خوشحالی و سرور نوه‌های رئیس‌جمهور هریسون شود. 

با وجود این، تصمیم دولت هریسون برای قرار دادن درخت در کاخ سفید به سنتی دائمی از آن زمان به بعد مبدل نگشت چرا که تمام خانواده‌های اول بعدی برای این تعطیلات به تزئین درخت کریسمس دست نبردند. 

به گفته اتحادیه مورخان کاخ سفید، این تصمیم اغلب بستگی به این داشت که خانواده اول کودکانی خردسال یا نوه داشتند یا خیر و همچنین اگر می‌خواستند تعطیلات خود را در کاخ سفید جشن بگیرند یا به جای دیگری بروند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از چه زمانی درخت کریسمس در کاخ سفید با استفاده از برق تزئین شد؟ 

در ۱۸۹۴، سه سال بعد از آن که برق در کاخ سفید نصب شد، رئیس جمهور گروور کلیولند ظاهرا درخت کریسمسی را با لامپ‌های برقی تزئین می‌کند. 

اما باز هم شمع‌ها هنوز سنتی و محبوب بودند و اتحادیه مورخان کاخ سفید گزارش کرد که رئیس جمهور فرانکلین دی روزولت و خانواده‌اش علی‌رغم خطر آتش‌افروزی، درخت کریسمس خود را در سالن شرقی با شمع تزئین کردند. 

از چه زمانی درخت کریسمس کاخ سفید به اتاق آبی منتقل شد؟ 

رئیس جمهور ویلیام اچ تفت اولین رئیس جمهوری بود که درخت کریسمس را به بخش عمومی‌تری از کاخ سفید منتقل کرد چرا که فرزندانش طی ریاست جمهوری او درختی را در اتاق آبی تزئین کردند. 

سنت گذاشتن درخت رسمی کریسمس در اتاق آبی بعدتر به دست بانوی اول میمی آیزنهاور تثبیت شد چرا که او بود که هر سال جای درخت را در کاخ سفید تعیین می‌کرد. 

از ۱۹۶۶ به این سو درخت رسمی کاخ سفید از رقابتی که از سوی اتحادیه ملی درخت کریسمس برگزار می‌شود، انتخاب شده است. 

درخت امسال که بلندتر از شش متر است، درختی از نراد فریزر از ایالت ویرجینیای غربی است و با پس‌زمینه مورد انتخاب ملانیا ترامپ، «آمریکای زیبا»، تزیین شده است. 

به گفته کاخ سفید این درخت «نمادی از شکوه و جلال کشورمان از دیدگاه منحصر به فرد کودکان آمریکا» است چرا که شامل تزئیناتی ساخته دست دانش‌آموزان است که «مردم، اماکن و چیزهایی را به تصویر می‌کشد که نمادی از ایالتی است که آن را خانه می‌نامند». 

از چه زمانی سنت درخت ملی کریسمس آغاز شد؟ 

درخت‌های داخل کاخ سفید تنها درختانی نیستند که هنگام ملاقات از این بنای تاریخی ارزش دیدار دارند، چرا که در فصل تعطیلات هر سال درخت ملی کریسمس نیز در میدان بیضوی بیرون کاخ سفید روشن می‌شود. 

تزیین این درخت اولین بار به سال ۱۹۲۳ و رئیس جمهور کالوین کولیج برمی‌گردد و از آن زمان به بعد خانواده‌های اول این سنت را گرامی داشته‌اند.

© The Independent

بیشتر از زندگی