مایک پومپئو دانشجویان چینی در آمریکا را به جاسوسی متهم کرد

«هر کس که از فناوری هواووی استفاده کند در واقع اطلاعات خودش را دو دستی به حکومت چین تقدیم می‌کند»

سخنرانی مایک پمپئو در موسسه فناوری جورجیا - Jessica McGowan/Getty Images/AFP
 

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، با مطرح کردن این ادعا که دانشجویان چین برای دولت چین دست به سرقت تحقیقاتی می‌زنند، از دانشگاه‌های ایالات متحده خواست «موسسه‌های کنفسیوس» چین را تعطیل و پذیرش دانشجویان چینی را محدود کنند.

آقای پومپئو این سخنان را بامداد چهارشنبه در سخنرانی‌اش در موسسه فناوری جورجیا گفت.

موسسه‌های کنفسیوس را دانشگاه‌های چین به منظور ترویج فرهنگ، زبان و آموزش چینی در سراسر جهان، در چارچوب توافق با کشورهای خارجی تاسیس می‌کنند.

آقای پومپئو گفت دانشگاه‌های ایالات متحده را «پول نقد حزب کمونیست چین، تطمیع کرده است» و باید برای جلوگیری از اقدام‌های جاسوسی پکن در ایالات متحده، با دولت همکاری کنند.

دولت ترامپ، دانشگاه‌های ایالات متحده را متهم کرده است مبلغ دریافتی از چین و سایر کشورهایی را که ایالات متحده «دشمن» می‌نامد، «خیلی» کمتر گزارش می‌دهند.

وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده در ماه اکتبر، گزارشی تحقیقاتی در مورد رعایت قانون مصوب سال ۱۹۸۶ مبنی بر اعلام هدایای دریافتی از منابع خارجی و قراردادهای خارجی، با ارزش ۲۵۰ هزار دلار یا بیشتر منتشر کرد.

در این گزارش، دوازده دانشگاه از جمله دانشگاه‌های ییل، هاروارد، استنفورد و جرج‌تاون مورد تحقیق قرار گرفته بودند.

طبق این گزارش، اکثر دانشگاه‌ها با شرکت فناوری هواووی چین، مراودات مالی داشتند و این شرکت از دید آقای پومپئو و سایر مقامات اطلاعاتی آمریکا تهدیدی برای امنیت این کشور به شمار می‌آید.

آقای پومپئو در همین سخنرانی گفت: «هر کسی که از فناوری هواووی استفاده کند در واقع اطلاعات خودش را دو دستی به حکومت چین تقدیم می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آنکه این دانشگاه‌ها زیر ذره‌بین دولت فدرال قرار گرفتند، به اعتبارات دریافتی از منابع خارجی که قبلاً گزارش داده بودند، مبلغ ۶.۵ میلیارد دلار دیگر اضافه کردند.

آقای پومپئو هشدار داد ایالات متحده «نمی‌تواند اجازه بدهد که حزب کمونیست چین در نهادهای تحقیقاتی رخنه کند.»  در پاسخ به سوال مجری که پرسید دانشگاه‌ها چگونه هم اموال معنویشان به سرقت نرود هم بتوانند دانشجویان با استعداد چینی را جذب کنند، پومپئو گفت در حال حاضر «تعادل» از بین رفته است و باید معیارهای دقیق جدیدی وضع کرد.

اما انجمن دانشگاه‌های آمریکا با جانبدارانه و هراس‌افکن خواندن قسمت اعظم گزارش ماه اکتبر، آن را رد کرد و به اسوشیتدپرس اعلام کرد این گزارش «بیش از آنکه ارزیابی امنیتی جدی باشد، حمله‌ای جانبدارانه و با انگیزه سیاسی به دانشگاه‌های تحقیقاتی معروف آمریکا است.»

این انجمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت آموزش و پرورش ادعا می‌کند نگران تهدیدها است اما به درخواست‌های مکرر برای ارایه رهنمودهای واضح و شفاف وقعی نمی‌گذارد.

آقای پومپئو طی سخنرانی در موسسه فناوری جورجیا، مدعی شد بیانیه‌های وی به «مجموعه‌ای از داده‌ها» اتکا دارد و جانبدارانه نیست.

آقای پومپئو علی‌رغم چنین ادعایی گفت «دانشگاه‌های چپ‌گرا» مملو از دانشجویان مخالف ایالات متحده است و به همین دلیل کاملاً «هدفی برای پیام‌های ضدآمریکایی هستند.»

پس از پایان سخنرانی آقای پومپئو در موسسه فناوری جورجیا، مجری از وی در مورد عدم تناسب شمار دانشجویان چینی دانشگاه‌های ایالات متحده ودانشجویان آمریکایی دانشگاه‌های چین پرسید و خاطرنشان کرد ایالات متحده مقصد اصلی دانشجویان چینی است، اما چین حتی جزو ۱۰ مقصد اصلی دانشجویان آمریکایی نیست. او پرسید آیا ایالات متحده نباید برای تشویق تبادلات دانشگاهی با چین کار بیشتری انجام دهد؟

آقای پومپئو در پاسخ گفت، دانشگاه‌های چین تمایلی به پذیرش دانشجویان آمریکایی ندارند زیرا دانشجویان آمریکایی «راه می‌روند و حرف می‌زنند و کارهایی می‌کنند که ما هم انجام می‌دهیم.»

© The Independent