مایک پمپئو: سفر سلیمانی به عراق دیپلماتیک نبوده است

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید ایران نظم جهانی را برهم زده است

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، مایک پمپئو، امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد تا هم به چند پرسش خبرنگاران پاسخ دهد و هم درباره مسائل خاورمیانه و در راس آن‌ها ماجرای کشته شدن قاسم سلیمانی و تنش‌های موجود میان ایران و آمریکا صحبت کند.

پمپئو در ابتدای صحبت‌هایش به شرایط کنونی افغانستان اشاره کرد و گفت: «جمهوری اسلامی با شبکه‌هایی در افغانستان در ارتباط است.» به گفته پمپئو اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی ایران «مخل نظم جهانی» شده است. 

پمپئو با اشاره به دیدار قریب‌الوقوع ا وزیر خارجه آمریکا با هم‌تایان اروپایی خود گفت که تفاوت اصلی این دیدار با ۲۸ وزیر خارجه اروپایی، اولویت گفت‌وگوها درباره مسائل ایران و عراق خواهد بود. پمپئو البته تاکید کرد که در این دیدار‌ها درباره مسائل کره‌شمالی و عراق نیز بحث و تبادل نظر خواهد شد. 

پس از صحبت‌های کوتاه پمپئو، خبرنگاران سوالاتی از وزیر خارجه آمریکا پرسیدند که محور تمامی این پرسش‌ها مسائل ایران و تنش‌های به وجود آمده پس از کشته شدن قاسم سلیمانی بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بی‌شک یکی از مهم‌ترین نکات حرف‌های پمپئو جایی بود که او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه به ادعای ماموریت «دیپلماتیک» قاسم سلیمانی در عراق گفت که «سفر سلیمانی به عراق دیپلماتیک نبوده است». پمپئو ادعای مقامات ایرانی و عراقی را مبنی بر اینکه سلیمانی به عراق آمده بوده تا حامل پیام به مقامات عربستان باشد، تکذیب کرد.

به گفته پمپئو «آنچه گفته شده تبلیغات ایران است. من با همکاران سعودی‌ام حرف زده‌ام و می توانم اطمیمنان دهم که هیچ ماموریتی دیپلماتیکی در کار نبوده است».

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره چگونگی عملیات کشتن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه هم گفت: «هر وقت که  ترامپ چنین تصمیم مهمی می‌گیرد قطعاتی از پازل به آن اضافه می‌شود. فرصت و خطرات آن سنجیده می‌شود.»

به گفته سلیمانی «قتل‌ عام‌ها و نقض حق مردم سوریه همه کار سلیمانی بود. دیدیم که در نهایت در ماه دسامبر به مرگ یک شهروند آمریکایی انجامید. عملکرد این شخص می‌توانست منجر به کشته شدن شهروندان بیشتری بشود که رئیس جمهور، ترامپ تصمیم درستی را گرفت.»

پمپئو در پاسخ به سوالی درباره عدم صدور ویزای آمریکا برای وزیر خارجه ایران، جواد ظریف، هم گفت که «مسایل مربوط به صدور ویزا در حوزه قانونی وزیر خارجه نیست اما آمریکا همواره براساس قوانین بین‌المللی در این‌خصوص تابعیت کرده است». 

پمپئو در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه هسته‌ای ایران هم با اشاره به اینکه دولت ترامپ موضع متفاوتی نسبت به دولت قبلی آمریکا درباره ایران داشته است، گفت: «وقتی پرزیدنت ترامپ به کاخ سفید وارد شد ایران در مسیر "دستیابی به سلاح هسته‌ای" بود. ما ایران را در موقعیتی قرار دادیم که هرگز در چنین شرایطی نبوده.»

وزیر امور خارجه آمریکا درباره سیاست حداکثری ایالات متحده علیه ایران و در پاسخ به این سوال که «آیا کشته شدن قاسم سلیمانی بخشی از پروژه فشار حداکثری بوده است یا نه» گفت: « در ارتباط با سیاست فشار حداکثری باید بگویم که از سال ۲۰۱۹ که از برجام خارج شدیم دیدید که با انرژی کامل سیاست خود را انجام داده‌ایم. ناپایداری و بی‌ثباتی خاورمیانه به دلیل جمهوری اسلامی است. ما ایران را منزوی کرده ایم. ایران نمی‌داند امسال را چگونه سپری کند. دیده‌اید که مولفه امنیتی سیاست فشار حداکثری چگونه کار می کند. دیدید که با پرزیدنت ترامپ چگونه به لحاظ تاکتیکی اقدام کردیم.»

پمپئو درباره ابعاد حقوقی حمله پهپاد آمریکایی به اتوموبیل حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در خاک عراق هم گفت که «هرگز ندیده‌ام که در این دولت، چنین عملیاتی (کشتن قاسم سلیمانی) با چنین ابعادی، بدون بررسی ابعاد قانونی آن انجام شود.»

وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری دوبار با سوال درباره ادعای ترامپ مبنی بر حمله به سایت‌های فرهنگی ایران نیز مواجه شد که پاسخ او در جواب این ادعا و هم‌چنین تاکید مجدد ترامپ بر گفته خود مبنی بر حمله به مراکز فرهنگی ایران، گفت که «من آنچه در روز یکشنبه گفتم صریح بود. هر آنچه انجام خواهیم داد همسو و در چارچوب قوانین بین‌الملل خواهد بود.»

به گفته مایک پمپئو این «آیت الله‌ها» در جمهوری اسلامی هستند که بیشترین خسارت را به فرهنگ ایرانی وارد آورده‌‌اند. آنها «جشن‌های باستانی» ایران را مختل کرده‌اند و اگر نگاه کنید دشمنی با فرهنگ از سوی آمریکا نبوده است.