افشای یک سند از چگونگی سرکوب مسلمانان در چین پرده برداشت

این سند نشان می‌دهد مقامات چینی خودسرانه افراد را به بهانه‌هایی مانند اجرای مناسک اسلامی بازداشت می‌کنند

این سند که مربوط به سال ۲۰۱۸ است و از منطقه سین کیانگ در اکسو به دست سازمان دیدبان حقوق بشر رسیده است- FREDERIC J. BROWN / AFP

سندی حاوی نام بیش از دو هزار بازداشتی اویغور در سین کیانگ چین منتشر شده است که به گفته یک گروه حقوق بشری نشان می‌دهد چگونه مقامات چینی خودسرانه افراد را به بهانه‌هایی مانند اجرای مناسک اسلامی یا به صرف جوانی، بازداشت می‌کنند. 

این سند که مربوط به سال ۲۰۱۸ است و از منطقه سین کیانگ در اکسو به دست سازمان دیدبان حقوق بشر رسیده است، فهرستی از بازداشت‌شدگان را نشان می‌دهد که اطلاعات‌شان از طریق برنامه‌ای موسوم به «سامانه عملیات مشترک یکپارچه» جمع‌آوری شده است و به عنوان متهمان بالقوه بازداشت شده‌اند. 

این فهرست شامل نام، شماره تلفن و دلایل بازداشت آن‌ها در اردوگاه‌های داخلی چین است. دلایل بازداشت شامل مطالعه قرآن و سفر بین‌المللی است. 

مایا وانگ، محقق ارشد چین در دید‌بان حقوق بشر، می‌گوید: «سند اکسو بینش بیشتری در مورد چگونگی استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی برای سرکوب وحشیانه مسلمانان ترک‌تبار سین کیانگ فراهم می‌کند. 

دولت چین به خانواده‌های افرادی که در این سند نام‌شان درج شده است، باید پاسخ دهد که چرا آن‌ها را بازداشت کرده است و آن‌ها اکنون کجا هستند.» 

خانم وانگ می‌افزاید: «آن چه «پلیس پیشگیری» خوانده می‌شود، در واقع تنها سرپوشی برای سرکوب گسترده مسلمانان چین است.»

به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر، «سامانه عملیات مشترک یکپارچه» یک نظام نظارت انبوه است که اطلاعات افراد مختلف را از چندین منبع مختلف جمع‌آوری می‌کند و سپس افرادی را که بالقوه تهدیدآمیز تلقی می‌شوند، علامت‌گذاری می‌کند. 

این گروه حقوق بشری برای حفظ امنیت کسی که این سند را فاش کرده است، از اعلام نام او خودداری کرد. 

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در جلسه مطبوعاتی روزانه‌اش با «جهت‌دار» خواندن گزارش‌های دید‌بان حقوق‌بشر از پاسخ درباره محتوای این سند امتناع کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه حقوق بشر پیش از این چین را به ارتکاب «شدیدترین حمله به سامانه جهانی برای حفاظت از حقوق بشر» در تاریخ معاصر متهم کرده است. 

هم‌زمان، کارشناسان سازمان ملل هشدار داده‌اند که حداقل یک میلیون اویغور که اکثراً مسلمان هستند، حداقل یک بار در اردوگاه‌های اجباری سین کیانگ بازداشت شده‌اند. 

چین مدعی است که این اردوگاه‌ها موسسات آموزشی و فنی حرفه‌ای هستند و ادعا می‌کند تمام افرادی که در آن‌ها شرکت کرده‌اند، «فارغ‌التحصیل» شده‌اند و به خانه خود بازگشته‌اند. 

از آن جا که چین دسترسی به این اردوگاه‌ها را محدود کرده است، نمی‌توان به طور مستقل بررسی کرد که این اردوگاه‌ها تعطیل شده باشند. 

در بریتانیا، وزرای دولت با فشار نمایندگان اپوزیسیون برای اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه چین به دلیل رفتار با اویغورها و اقداماتش در هنگ‌کنگ مواجه شده‌اند. 

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر برنامه عقیم‌سازی اجباری در میان زنان مسلمانان اویغور در چین، وزیر امور خارجه دومینیک راب در ماه ژوئیه چین را به نقض «فاحش و شرم‌آور» حقوق بشر متهم کرد. 

سفیر چین در بریتانیا ادعا می‌کند که هیچ اردوگاه کار اجباری در سین کیانگ وجود ندارد. وی اتهامات علیه دولت چین را «جعلی» می‌خواند. 

دید‌بان حقوق بشر می‌گوید که توانسته است هویت برخی از افراد موجود در این فهرست را با کمک اویغورهایی که اکنون در خارج از کشور زندگی می‌کنند، تأیید کند. آن‌ها ۱۸ نام را در این سند به عنوان بستگان نزدیک خود شناسایی کرده‌اند. 

اقداماتی مانند مطالعه یا تلاوت قرآن بدون اجازه دولت، پوشیدن لباس مذهبی، مانند برقع یا حجاب، یا داشتن ریش بلند در این سند به عنوان رفتارهای مشکوک ذکر شده است. 

از دیگر دلایل بازداشت در این فهرست می‌توان به متولد شدن پس از دهه ۱۹۸۰، «غیرقابل اعتماد بودن»، «افکار ناپایدار» و «روابط جنسی خارج از عرف» اشاره کرد. 

به گفته این گروه مدافع حقوق بشر، در یک مورد مردی به دلیل تحصیل قرآن در اواسط دهه ۸۰ و اجازه به همسرش در حدود سال ۲۰۰۰ برای پوشیدن حجاب بازداشت شده است. این نشان می‌دهد که عمر این نظام نظارت گسترده به چند دهه می‌رسد. 

در تنظیم این متن از گزارش‌های رویترز استفاده شده است

© The Independent