تأیید اثربخشی واکسن فایزر از سوی اداره غذا و دارو؛ قدم بعدی چیست؟

فایزر پیش‌بینی کرده که ایالات متحده پیش از پایان سال حدود نیمی از تولید جهانی واکسن کرونای این شرکت را دریافت کند

شرکت مدرنا که حدود یک هفته از واکسن فایزر عقب‌تر است، نیز درخواست استفاده اورژانسی را به اداره غذا و دارو داده است- DAN CHARITY / POOL / AFP

با رسیدن تازه‌ترین خبرها در مورد واکسن کرونای فایزر و بایون‌تک، بزرگ‌ترین برنامه گسترده واکسیناسیون در ایالات متحده ممکن است همین هفته آغاز شود. 

اداره غذا و دارو با انتشار گزارشی ۵۳ صفحه‌ای، داده‌های آزمایش‌های واکسن کاندید این شرکت را ارائه کرد. با این گزارش معلوم شد داده‌ها با یافته‌های پیشین که واکسن را ایمن دانسته و اثربخشی آن را در مقابل کرونا ۹۵ درصد اعلام کرده بود، مطابقت دارد. 

حالا قرار است برنامه واکسیناسیون چگونه روی مردم به صورت بی‌خطر و کارآمد انجام شود؟ 

فایزر و بایون‌تک هنوز منتظر مجوز اداره غذا و دارو هستند تا بتوانند توزیع رسمی اولین دوزها را در ایالت‌های مختلف آغاز کنند. 

تصویب فوری این واکسن ممکن است پس از تشکیل جلسه این اداره با کارشناسان مستقل تا همین پنجشنبه انجام شود. در این جلسه که پیش‌بینی می‌شود تمام روز به طول بینجامد، کارشناسان درمورد استفاده فوری از واکسن فایزر و صدور مجوز، بحث و تصمیم‌گیری می‌کنند. 

نهایتا تصمیم با اداره غذا و داروست که به فایزر اجازه استفاده فوری از واکسن را بدهد یا نه ولی این سازمان بهداشتی تصمیم گرفت برای جذب اطمینان مردم از واکسنی که قرار است به دست آمریکایی‌ها برسد، از یک هیأت مستقل نظرخواهی کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالت‌ها تا روز جمعه وقت دارند که درخواست میزان دوزهای واکسن مورد نیاز خود را به فایزر تسلیم کنند. مثلا به گفته اندرو کومو، فرماندار نیویورک، در هفته گذشته این ایالت پیش‌بینی کرده در اولین سری خود،  ۱۷۰ هزار دوز از این شرکت واکسن می‌گیرد. 

فایزر پیش‌بینی کرد ایالات متحده پیش از پایان سال حدود نیمی از تولید جهانی واکسن کرونای این شرکت را (حدود ۲۵ میلیون دوز) دریافت کند. این میزان برای واکسیناسیون ۱۲.۵ میلیون نفر کفاف می‌دهد زیرا واکسن در دو مرحله زده می‌شود. 

این شرکت تعهد داده است در مجموع ۱۰۰ میلیون دوز به آمریکا تحویل دهد و گفت این اتفاق در چند ماه نخست پس از تصویب استفاده اورژانسی واکسن خواهد افتاد. 

شرکت مدرنا که حدود یک هفته از واکسن فایزر عقب‌تر است، نیز درخواست استفاده اورژانسی را به اداره غذا و دارو داده است. داده‌های آزمایش‌های این شرکت روز ۱۷ دسامبر مورد بررسی یک هیأت مستقل قرار خواهد گرفت و مقامات دولتی انتظار دارند حدود ۲۰ میلیون دوز از این واکسن پس از صدور مجوز آماده تحویل باشد. 

ایالت‌ها به دستورالعملی تکیه می‌کنند که مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری‌ها و سایر سازمان‌های بهداشتی برای تعیین اولویت گیرندگان واکسن منتشر خواهند کرد. 

دستورات اولیه حاکی است کارکنان حوزه بهداشت، حدود ۲۱ میلیون نفر و کسانی که در خانه‌های سالمندان و پرستاری زندگی می‌کنند، حدود سه میلیون نفر، باید در اولویت گرفتن واکسن باشند (که در عمل عمده دوزهای موجود اولیه پیش از پایان سال را به خود اختصاص می‌دهند). 

انتظار می‌رود مرکز پیش‌گیری راهنمای نهایی را در این مورد منتشر کند که کدام گروه‌های جامعه باید از مشاغل حوزه بهداشت و ساکنان خانه‌های سالمندان پیروی کنند. ولی احتمال دارد افراد اولویت‌دار دیگر و میلیون‌ها آمریکایی باشند که در معرض خطر سلامت (نظیر آسم، بیماری قبلی، اضافه وزن و دیابت) بوده‌اند و باید در ردیف دوم گیرندگان واکسن قرار بگیرند. 

مقامات بهداشتی هشدار داده‌اند که اکثریت آمریکایی شاید نتوانند تا بهار یا تابستان ۲۰۲۱ به واکسن دسترسی پیدا کنند، ولی بسته به چگونگی روند تولید و توزیع واکسن از سوی هر شرکت، این تاریخ ممکن است از این هم عقب‌تر بیفتد. 

فایزر به دولت فدرال پیشنهاد خرید ۱۰۰ میلیون دوز بیشتر را برای تابستان داد ولی طبق گزارشی از نیویورک تایمز، دولت ترامپ این پیشنهاد را رد کرد. 

حالا شرکت هشدار داد تا اواخر ژوئن ۲۰۲۳ قادر به تأمین بیش از ۱۰۰ میلیون دوز نیست زیرا به سایر کشورهای دیگر در سراسر جهان تعهد دارد. 

همچنین به مردم سفارش شده نباید اجازه دهند شروع واکسیناسیون عمومی آن‌ها را از مراقبت‌های بهداشتی منصرف کند. 

اگرچه هم فایزر و هم مدرنا ثابت کردند که واکسن آن‌ها ۹۵ درصد از بیماران را در مقابل کووید-۱۹ مصون می‌کند، اطلاعات ناچیزی در دسترس است که آیا افراد واکسن‌زده می‌توانند ویروس را به افراد واکسن‌نزده منتقل کنند یا نه. 

دستورات مراقبتی ویروس کرونا نظیر فاصله‌گیری اجتماعی، پوشیدن ماسک و دوری از شلوغی جمعیت احتمالا تا زمانی که اکثریت جامعه بتوانند واکسن را دریافت کنند، ماه‌ها برقرار خواهند بود.

© The Independent

بیشتر از جهان