محمد یزدی در سن ۸۹ سالگی درگذشت

رئیس اسبق قوه قضائیه ایران نقش مهمی در تثبیت رهبری علی خامنه‌ای داشت

محمد یزدی در سال‌های اخیر کمتر در مجامع سیاسی حاضر می‌شد ولی نقش خود در نزاع‌های بزرگ بر سر رهبری را کنار نگذاشت- Khamenei.ir

محمد یزدی، رئیس اسبق قوه قضائیه و دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

رئیس اسبق قوه قضائیه مدت‌ها بیمار بود و در سال‌های گذشته چندین بار خبر وخامت حال او منتشر شده بود.

او به مدت ۳۷ سال و تا آبان امسال عضو شورای نگهبان بود و به همراه احمد جنتی دبیر سالخورده این شورا، نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت دادن کار این شورا به سمت طیف‌ تندرو حامی علی خامنه‌ای داشت.

در آبان ۹۹ او با انتشار متنی کوتاه به دلیل بیماری مزمن، درخواست استعفای خود از شورای نگهبان را اعلام کرد. هم‌اکنون احمد خاتمی جایگزین او در شورای نگهبان است.

محمد یزدی به مدت ۱۰ سال و تا سال ۱۳۷۸ ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی را به عهده داشت. در دوره ریاست او بر قوه قضائیه، ناآشنایی او به امور حقوقی و قضایی و شخصیت تندخویش سبب برانگیخته‌شدن اعتراضاتی حتی در درون حکومت شده بود.

شاید همین انتقادها از وضعیت مدیریت او بود که منصوب بعدی رهبر جمهوری اسلامی در این سمت، یعنی محمود هاشمی شاهرودی زمانی که سکان این قوه را در دست گرفت به صراحت گفت که «ویرانه‌ای» از قوه قضائیه باقی مانده است.

به رغم انتقادها از دوران مدیریت او در قوه قضائیه، محمد یزدی جایگاهی ویژه نزد رهبر کنونی جمهوری اسلامی داشت. او در سرکوب هرگونه اعتراض به مرجعیت و عدم صلاحیت علی خامنه‌ای در نخستین سال‌های رهبری‌اش نقشی تعیین‌کننده داشت.  

او در سال‌های اخیر کمتر در مجامع سیاسی حاضر می‌شد ولی نقش خود در نزاع‌های بزرگ بر سر رهبری را کنار نگذاشت و در برنامه حذف صادق آملی لاریجانی از گزینه‌های رهبری اینده نقش‌آفرینی کرد.

پس از برکناری صادق لاریجانی در اسفندماه سال ۱۳۹۷، حملات رسانه ای صداوسیما و رسانه‌های وابسته به سپاه به لاریجانی آغاز شد و محور این حملات فساد او و نزدیکانش بود. پروژه‌ای که تاکنون ادامه دارد.

در میانه این حملات، خبری غیررسمی در رسانه‌ها منتشر شد که صادق لاریجانی قهر کرده و بنا دارد به نجف مهاجرت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیخ محمد یزدی در اینجا وارد داستان دعوای رهبری شد و در یک سخنرانی تند که فایل صوتی آن به رسانه‌ها راه یافت، صادق لاریجانی را به فساد و اشرافی‌گری متهم کرد.

صادق لاریجانی نیز بلافاصله پاسخ محمد یزدی را در نامه‌ای سرگشاده داد که شاید خلاصه‌ای از زندگی سیاسی او را بیان می‌کرد: «آیا جز با صدای بلند و داد و قال، به مسئولین و بزرگان توهین کردن و افترا زدن و تحقیر کردن، کار دیگری هم کرده‌اید‌؟ شما با آیت‌الله شبیری چه کرده‌اید‌: با مرجعی که آیتی است در علم و تقوی و اخلاق و متانت و مروت و انصاف و بزرگواری. آخر چرا به خودتان اجازه می‌دهید به همه توهین کنید. هیچ بررسی کرده‌اید که علماء و فضلاء در قم، به آثار شما و به گفته‌های شما چگونه نگاه می‌کنند؟ ! چقدر آن‌ها را جدی می‌گیرند؟

...در شورای نگهبان، سخنان غیردقیق، غیر مستدل و حتی نامربوط شما برای اعضاء روشن است. اگر سکوت می‌کنند و چیزی نمی‌گویند، حرمت پیرمردی شما را پاس می‌دارند.»