قدردانی امارات از تلاش‌های کویت و آمریکا برای حل اختلاف در شورای همکاری خلیج فارس

انور قرقاش: روابط شورای همکاری با مصر یک رکن اساسی در حفظ امنیت جهان عرب و ثبات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است

انور قرقاش (راست) وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی- Amer HILABI / AFP

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی روز سه‌شنبه در پیامی در توییتر از تلاش‌های کویت و ایالات متحده برای حل و فصل اختلافات میان برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قدردانی کرد.

وی در این پیام نوشت، امارات متحده عربی از تلاش‌های کویت و آمریکا، جهت تحکیم همبستگی بین کشورهای حوزه خلیج فارس و حمایت از تلاش‌های خیرخواهانه عربستان سعودی به نمایندگی چهار کشور، تقدیر می‌کند.

وی در ادامه اضافه کرد، امارات متحده عربی همچنین این مهم را تایید می‌کند که روابط شورای همکاری با کشور برادر، مصر، یک رکن اساسی در حفظ امنیت جهان عرب و ثبات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای قرقاش همچنین ابراز امیدواری کرد که نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری با موفقیت برگزار شود.

شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ و پس از وقوع انقلاب در ایران و سرنگونی حکومت محمدرضا شاه پهلوی، توسط شش کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان، کویت، بحرین و قطر تاسیس شد.

عربستان، امارات و بحرین از اعضای شورا، و به دنبال آنها مصر، در خرداد ۱۳۹۶ قطر را به حمایت از تروریسم و نزدیکی با سیاست‌های ایران و ترکیه متهم کرده و ضمن قطع روابط، آن کشور را تحت تحریم قرار دادند.

کویت در این مدت تلاش کرد تا نقش میانجی را ایفا کند و پس از درگذشت شیخ صباح احمد جابر الصباح امیر آن کشور در اوایل مهر ماه امسال، جانشین او اعلام کرد که تلاش‌‌های امیر فقید را در این زمینه ادامه خواهد داد.

روزنامه کویتی الرای روز یکشنبه از قول یک منبع آگاه گزارش داد که قرار است در نشست آینده سران شورای همکاری، که قرار است ماه جاری میلادی در بحرین برگزار شود، ائتلاف چهار کشور عربی با قطر آشتی کنند.

بیشتر از جهان