شورای همکاری خلیج‌فارس تهدیدهای ایران را محکوم کرد

حسن روحانی به امارات هشدار داده بود که حضور اسرائیل در منطقه را تحمل نخواهد کرد

توافق دیپلماتیک امارات با اسرائیل سبب تشدید تنش میان جمهوری اسلامی و کشورهای عربی شده است-YASSER AL-ZAYYAT / AFP

دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، روز یکشنبه «تهدیدات» امارات متحده عربی از سوی رئیس‌جمهور ایران و دیگر مقام‌های رسمی، به دلیل توافقنامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را محکوم کرد.

به نوشته میدل‌ایست‌آنلاین، شورای همکاری پنج کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس صحبت‌های دبیرکل خود را در بیانیه‌ای منتشر کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز شنبه گفت که امارات متحده عربی «خطای بزرگی» در بستن قرارداد با اسرائیل مرتکب شد. روحانی، آنچه را خیانت کشورهای حاشیه فارس نامید، محکوم کرد.

به گفته آژانس خبری امارات (وام)، وزارت امور خارجه امارات متحده عربی این صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران را «غیرقابل‌قبول» خواند و کاردار ایران در ابوظبی را فراخواند.

بر اساس آنچه «وام» منتشر کرده، وزارت امور خارجه امارات متحده عربی در بیانیه‌ای سخنرانی روحانی را «غیرقابل‌قبول، آتش‌افروزانه، و دارای پیامدهای جدی برای امنیت و ثبات منطقه خلیج عربی» دانسته است.

در ادامه این بیانیه آمده است که امارات متحده عربی صحبت‌های روحانی را دخالت در امور داخلی و تجاوز به حق حاکمیت خود می‌داند.

تهران هنوز به احضار کاردار خود در ابوظبی پاسخی نداده است.

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی وظیفه ایران در خصوص حفاظت از دیپلمات‌های این کشور در تهران را یادآور شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، یکشنبه‌شب گروه کوچکی در اعتراض به توافقنامه امارات و اسرائیل در مقابل سفارت امارات متحده عربی در تهران تجمع کردند.

امارات متحده عربی که محل سکونت هزاران ایرانی است، می‌گوید که سیاستش کاهش تنش با ایران به عنوان کشور همسایه است.

بیشتر از