عربستان سعودی از تلاش‌های کویت و آمریکا برای نزدیک‌ شدن کشورهای حوزه خلیج فارس قدردانی کرد

کویت از «مذاکرات بسیار پربار» برای رفع اختلافات شورای همکاری با قطر خبر داد

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، از اظهارات وزیر امور خارجه کویت استقبال کرد-GIUSEPPE CACACE / AFP

وزیر امور خارجه کویت و سرپرست وزارت اطلاعات کویت روز جمعه گفت «گفت‌وگوهای پربار» در دوران شیخ صباح آل احمد الجابر الصباح امیر فقید آن کشور با هدف رفع اختلافات با قطر و دستیابی به ثبات در منطقه خلیج فارس، ادامه دارد و آخرین دور از مذاکرات بسیار پربار بوده است.

همزمان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پیامی در توییتر از تلاش‌های کویت برای پر کردن شکاف ایجاد شده در شورای همکاری خلیج فارس تقدیر کرد. فیصل بن فرحان همچنین از اقدامات دولت آمریکا در این زمینه قدردانی و ابراز امیدواری کرد مذاکرات جاری برای خیر و صلاح منطقه به نتیجه برسد.

به گزارش خبرگزاری کویت، شیخ احمد ناصر آل محمد محمد الصباح وزیر امور خارجه کویت در بیانیه‌ای گفته، در چارچوب تلاش‌های آشتی که قبلاً توسط شیخ صباح رهبری می‌شد، و در ادامه تلاش‌هایی که اکنون توسط شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح جانشین او هدایت می‌شود، در آخرین دوره بحث‌های پرباری انجام شد.

در این بیانیه آمده است، همه طرف‌ها بر عزم خود در مورد همبستگی و ثبات خلیج فارس و دستیابی به یک توافق نهایی مطلوب، از نظر همبستگی پایدار بین كشورهایشان و دستیابی به آنچه برای مردم آنها خوب است، تاکید کرده و هم‌نظر هستند.

وی همچنین از تلاش‌های جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده، در این زمینه قدردانی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نایف الحجراف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، از اظهارات وزیر امور خارجه کویت استقبال کرد و گفت «این بیانیه نشان دهنده قدرت و انسجام شورا و همچنین توانایی آن برای غلبه بر همه موانع و چالش‌ها است.»

وی از تلاش‌های صادقانه و صمیمانه‌ای که از روز اول توسط امیر فقید کویت انجام شد و جانشین او ادامه داد، و همچنین از حمایت‌های دونالد ترامپ قدردانی کرد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در توییتی نوشت از تفاهمات اعلامی کویت استقبال می‌کنیم و امیدواریم این آشتی به ثبات و توسعه سیاسی و اقتصادی برای همه ملت‌های منطقه کمک کند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین به دلیل اختلاف با قطر بر سر برخی مسائل عمده منطقه‌ای، از جمله حمایت دوحه از گروههای اسلامگرای افراطی، خرداد ۱۳۹۶ کلیه روابط خود را با قطر قطع کردند و آن کشور را تحت تحریم قرار دادند.

وزیر امور خارجه قطر نیز روز جمعه از پیشرفت در تلاش‌های دیپلماتیک برای حل اختلاف میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس خبر داد، اما از ذکر این که یک تحول فوری برای رفع کامل اختلافات در راه است خودداری کرد.