ژنرال آستین، ایجاد ارتش افغانستان و دشمنی با حقانی

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا لوید آستین، ژنرال چهارستاره بازنشسته ارتش را به عنوان وزیر دفاع در نظر گرفته‌است

ژنرال آستین در افغانستان فرماندهی نیروهای مشترک نظامی ۱۸۰ و لشکر ۱۰ را به عهده داشت-Allison Shelley/ Getty Images via AFP

در صورت تایید سنای آمریکا، آقای آستین اولین سیاه‌پوستی خواهد بود که این سمت را به عهده می‌گیرد. 

او پیش از این در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا بود که رهبری جنگ آمریکا در خاورمیانه را به عهده داشت. 

آقای آستین در این مقام به ویژه در سال ۲۰۱۳ میلادی بارها به افغانستان سفر کرد و در کابل با فرماندهان ناتو و مقام‌های افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. اما شناخت او از افغانستان به دورانی برمی‌گردد که ارتش نوپای این کشور گام‌های نخست را برمی‌داشت. بنابرین ژنرال آستین با گروه طالبان، تشکیلات درونی آن، نقش شبکه حقانی در حملات هماهنگ به شهرها، حمایت‌های منطقه‌ای از شورش و پیچیدگی‌های جنگ افغانستان به خوبی آشنا است. 

او شبکه حقانی را بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکا می‌داند و در سال ۲۰۱۶ گفته بود که پاکستان باید قاطعانه عمل کند.  

ژنرال آستین در دوران خدمتش در ارتش آمریکا در سطوح مختلف و در ۴۱ ماموریت هنگ‌ها یا فرماندهی‌های کل مرکزی برای آمریکا ایجاد کرده‌است. 

او در سال ۲۰۰۳ در بغداد تفاوتش را نشان داد. در حالی که بسیاری از ژنرال‌های چهارستاره ارتش فقط با یک تپانچه گشت می‌زدند، لوید آستین با مسلسل ‌ام‌۴ پر از گلوله در بغداد گشت می‌زد تا عملا خود را یک سرباز نشان دهد که از دیدن فرمانده‌شان به این صورت به وجد می‌آمدند. 

این رهبر نظامی طبعیت آرام و خونسردی دارد که در شرایط سخت به سربازانش اعتماد به نفس می‌دهد. 

او رهبری از جلو را در جوانی یاد گرفته است. ابتدا که سربازی را فرا می‌گرفت توصیه شده بود که تنها و تنها نگران یک چیز باشد، آن هم سلامت سربازانش و برای آن همیشه در جلو آن‌ها قرار گیرد و تا با جلب اعتماد آن‌ها زمینه فداکاریشان را فراهم کند. 

ژنرال آستین در ایالت الاباما متولد و در جورجیا بزرگ شده است. در معتبرترین آکادمی نظامی آمریکا ویست پونیت در نیویورک درس خوانده است. 

ماموریت او در خارج از کشور از آلمان شروع شد. او در سطح سرهنگی در آلمان خدمت کرده است. سپس در قرارگاه ارتش در واحد سوم در جورجیا به خدمت ادامه داد تا این واحد ارتش در حمله آمریکا به عراق در ماه مارس سال ۲۰۰۳ نقش گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماموریت دیگر آقای آستین در افغانستان بود. او در افغانستان فرماندهی نیروهای مشترک نظامی ۱۸۰ و لشکر ۱۰ را به عهده داشت. 

او درباره ماموریت آن زمانش در افغانستان می‌گوید: «ما منابع زیادی در این منطقه نداشتیم اما حرکت ما به جلو بود. در آن زمان ما مشغول ایجاد دومین گردان ارتش افغانستان بودیم. امروز نیروهای امنیتی و دفاعی ارتش افغانستان بیش از ۳۲۵ هزار نیرو دارد.» 

ژنرال آستین بعد از ماموریتش در افغانستان دوباره به عراق برگشت و فرماندهی نیروهای جنگ‌دیده لشکر ۱۸ را به عهده گرفت که هسته اصلی واحدهای نیروهای مشترک در عراق بود. 

او ریاست ستاد نیروها و فرمانده نیروهای آمریکایی را در عراق نیز به عهده داشت. 

این ژنرال رنگین‌پوست سپس در سال ۲۰۱۳ فرمانده کل نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه شد و سه سال در این مقام ماند تا بازنشسته شد. 

نیروهای آمریکایی در بیست کشور از عراق تا افغانستان و از یمن تا پاکستان تحت فرماندهی او کار می‌کردند. مبارزه با داعش و طالبان در اولویت ژنرال آستین قرار داشت. 

او در اوج حملات شبکه حقانی به شهرهای افغانستان از موضع دولت افغانستان حمایت کرده و گفته بود که پاکستان باید اقدامات قاطعانه‌ای علیه حقانی انجام دهد. 

او به کمیته نیروهای مسلح سنا در سال ۲۰۱۶ گفت: «نیاز است پاکستان اقدامات قاطع علیه شبکه حقانی انجام دهد. پاکستانی‌ها در شرایط خاصی برای مبارزه با حقانی قرار دارند. این شبکه بزرگ‌ترین تهدید برای نیروهای ما و ثبات افغانستان در درازمدت است.» 

او حالا با درک واضح از شرایط افغانستان در بالاترین مقام دفاعی آمریکا قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود ژنرال آستین در کنار ارتش نوجوانی که کودکی‌اش از پیش چشمان این ژنرال گذشته است، بگذرد و اجازه ندهد نیروهای مسلح افغانستان به راحتی متلاشی شوند.

بیشتر از جهان