به نظر آلمانی‌ها سلامت آنگلا مرکل یک «مقوله خصوصی» است

صدراعظم آلمان در چند هفته گذشته سه بار دچار لرزش بدن شده است

AFP

بر اساس یک نظرسنجی اخیر، سلامت آنگلا مرکل یک مقوله و نگرانی خصوصی است.

یک نظرسنجی که در پی جدیدترین مورد در یک سلسله لرزش‌هایی که در صدراعظم دیده شد انجام شده، پرسش‌هایی را در این باره که آیا او باید توضیحی برای ناراحتی‌اش بدهد یانه، مطرح ساخته است.

خانم مرکل که هفته آینده ۶۵ ساله می‌شود، روز چهارشنبه در مراسم استقبال از نخست وزیر فنلاند آشکارا دچار لرزش بدن شد. ظرف چند هفته اخیر این سومین بار بود که آنگلا مرکل دچار چنین حالتی می‌شد.

روز پنجشنبه، مرکل پروتکل را کنار گذاشت و در مراسم مشابهی برای نخست وزیر دانمارک روی صندلی نشست.

این موارد بسیاری از آلمانی‌ها را نگران کرده و بحثی را در میان برخی از اعضای حزب دموکرات‌های مسیحی(حزب خانم مرکل)، برانگیخته که آیا او باید زودتر از ۲۰۲۱ کنار برود یانه – مرکل قرار است در آن زمان قدرت را به فرد دیگری واگذار کند.

اما نظرخواهی از 4496 رای دهنده که در روزهای پنجشنبه و جمعه صورت گرفت، نشان داد ۵۹ درصد بر این باورند که سلامت خانم مرکل یک «مقوله خصوصی» است.

در نظر خواهی که توسط موسسه «سیوِی» برای روزنامه اوگسبرگر سایتونگ انجام گرفت پرسیده شد: «به نظر شما، آیا آنگلا مرکل باید اطلاعات مشروحی در باره وضعیت سلامتش ارائه دهد، یا این مقوله‌ای خصوصی است؟»

فقط ۳۴ درصد گفتند جزئیات وضع سلامت او باید منتشر شود، ۷ درصد نیز نظری ابراز نداشتند.

صدراعظم، که با مسائل جدی سلامتی درگیر نبوده است، روز چهارشنبه، پس از لرزش در مراسم استقبال از نخست وزیر فنلاند گفت «حالم خوب است».

مرکل افزود روی این ناراحتی که نخستین بار در نیمه ژوئن اتفاق افتاد، کار می‌کند. اما حاضر نشده است در مورد وضع سلامت خود توضیحی بدهد.

خانم مرکل بسیار درونگرا است، و تنها به ندرت همراه با شوهرش در محافل عمومی ظاهر می‌شود. برعکس گرهارد شرودر، نخست وزیر قبل از او، که خبرنگاران در دفتر کارش درباره ازدواج و این که آیا موهایش را رنگ می‌کند یا نه، سئوال می‌کردند.

خانم مرکل از سال ۲۰۰۵ رهبری آلمان را در دست داشته و طولانی‌تر از هر رهبر سیاسی در یک دموکراسی غربی عمده خدمت کرده است. حالا که چهارمین دوره نخست وزیری‌اش را طی می‌کند، قصد ندارد در انتخابات بعدی در ۲۰۲۱ دوباره کاندیدا شود.

خانم مرکل پس از بررسی و تفکر طولانی تصمیم گرفت برای چهارمین بار در صدد احراز مقام نخست وزیری برآید، و در نوامبر ۲۰۱۶ گفت «اگر سلامت اجازه دهد»  قصد دارد بماند. در ۱۹۹۸ به نقل از او گفته شد: «نمی‌خواهم وقتی سیاست را کنار می‌گذارم، بیمار و علیل باشم».

خانم مرکل، که بزرگترین اقتصاد اروپا را رهبری می‌کند، به داشتن اخلاق کاری مشهور است و شهرت دارد که به دلیل توانایی در تمرکز بر جزئیات بحث‌های پیچیده‌ای که به شب می‌کشد، از دیگر رهبران در نشست‌های سران اتحادیه اروپا جلوتر است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© Reuters

بیشتر از جهان