انتخاب غیرمنتظره بایدن: دادستان کل کالیفرنیا وزیر بهداشت می‌شود

بایدن گفت بیمه همگانی اختیاری ارائه می‌کند تا هر کس مایل است انتخاب کند

جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده - JIM WATSON / AFP

به گزارش نیویورک تایمز، خاویر بسرا، نماینده پیشین کنگره از حزب دموکرات و دادستان فعلی کالیفرنیا، به عنوان وزیر بهداشت و خدمات اجتماعی دولت بایدن انتخاب شده است. این سمت با ادامه آسیب‌هایی که ویروس کرونا به کشور وارد می‌آورد، یکی از پست‌های کلیدی کابینه محسوب می‌شود. 

انتخاب بسرا به نوعی غافلگیرکننده نیز بود زیرا او در سمت پیشین خود سابقه خوبی در دادگاه جنایی و قوانین مهاجرتی در سطح ملی برای خود دست و پا کرده بود. 

با این حال او در حوزه بهداشت نیز خیلی بیگانه نیست. او رهبری گروهی از ۲۰ ایالت یا بیشتر را در یک پرونده حقوقی به عهده دارد که به دفاع از قانون «سلامت کم‌هزینه»، موسوم به «بیمه اوباما»، در مقابل دولت فدرال و وکلای جمهوری‌خواهان می‌پردازد که درصدد ابطال آن هستند (این پرونده در حال حاضر در اختیار دادگاه عالی قرار دارد). 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی بخشی از دولت فدرال است که برنامه‌های ملی بهداشتی نظیر بیمه خدمات درمانی برای سالمندان و بیمه کمک درمانی را برای قشر کم‌درآمد مدیریت می‌کند. آقای بسرا یکی از طرفداران پروپا قرص «خدمات درمانی برای همه» است که یکی از سیاست‌های برجسته کاندیدای سابق ریاست جمهوری، برنی سندرز بود. 

او در سال ۲۰۱۷ به فاکس نیوز گفت: «من در تمام ۲۴ سالی که در کنگره بودم طرفدار خدمات درمانی برای همگان بوده‌ام. بدون شک، وقتی به مردم امکان دسترسی به بیمه خدمات درمانی را می‌دهید و با سالمندانی که خدمات درمانی دارند صحبت می‌کنید، می‌گویند به بیمه‌نامه من دست نزن، فکر می‌کنم اکثر آمریکایی‌ها هم وقتی بدانند می‌توانند به چیزی مثل بیمه خدمات درمانی تکیه کنند، همین اثر را داشته باشد.» 

بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود خدمات درمانی برای همه را تصویب نکرد ولی اعلام کرد یک بیمه همگانی اختیاری ارائه می‌کند تا هر کسی مایل است انتخاب کند. بنابراین، برسا در این انتخاب اخیر بایدن یک شخصیت کلیدی برای اجرای این سیاست خواهد بود البته اگر از تصویب بگذرد. 

آقای برسا ۶۲ساله با ۱۲ دوره خدمت در کنگره، یک سیاستمدار ورزیده در واشینگتن است که در حوزه مسائلی چون بازنگری در نظام مهاجرت و تصویب بیمه اوباما فعالیت داشته است. این دادستان کل در کالیفرنیا وکیل مدافع قدرتمندی برای لاتین‌تبارها در کنگره بود و پیشینه شخصی او، به عنوان فرزند پدر و مادری از طبقه کارگر که یکی از آن‌ها از مکزیک مهاجرت کرده، می‌تواند در مبارزه با بیماری عالم‌گیر، که ضربه بیشتری به مشخصا فقرا و رنگین‌پوستان زده، ارزش تأثیر زیادی داشته باشد. 

نمایندگان فراکسیون اسپانیایی‌تبار کنگره و گروه‌های حقوقی فعال چندین روز را صرف این کردند که دولت آینده را وادار کنند کابینه‌ای متنوع‌تر تشکیل دهد که لاتین‌تبارها در آن سمت‌های بالاتری داشته باشند. پیش از اعلام وزیر بهداشت، تنها لاتین‌تبار دیگری که در کابینه بایدن برای پست مهمی پیشنهاد شد آلخاندرو مایورکاس بود. او به عنوان رئیس اداره امنیت کشور انتخاب شد که پیش از آن معاونت آن را به عهده داشت. 

پیش از اعلام روز یکشنبه شایع شده بود که بایدن از آقای بسرا برای دادستانی کل، یا جانشینی کرسی خالی کامالا هریس در کنگره دعوت به عمل خواهد آورد. کامالا هریس خود پیش از بسرا دادستان کل کالیفرنیا بود.

© The Independent