کابینه بایدن: زنی که شاید پرقدرت‌ترین مقام اقتصادی آمریکا شود

جَنِت یِلِن رئیس بانک مرکزی ایالات متحده در دولت‌های اوباما و ترامپ بوده است

خانم یلن در دولت‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ رییس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا بوده است- Brendan Smialowski / AFP

جو بایدن رییس جمهور آینده ایالات متحده زیر فشار بحران‌ها و بنابر ضرورت مجبور شد برای انتخاب افراد دولتش به سراغ واشنگتنی‌های مجرب و کاربلد برود. از جمله این افراد جنت یلن است که در صورت تأیید سنا وزیر خزانه‌داری و اولین زنی خواهد شد که تاکنون در چهار سمت اصلی اقتصاد آمریکا در دولت فدرال قرار داشته است. 

خانم یلن در دولت‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ رییس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا بوده است. او همچنین رییس مجمع قدرتمند مشاوران اقتصادی کاخ سفید در دولت بیل کلینتون بود. در صورت تأیید سنا خانم یلن به زودی به نوعی سومین تاج قدرت در واشینگتن را بر سر خواهد گذاشت. 

خانم یلن از فوریه ۲۰۱۴ تا فوریه چهار سال بعد از آن رییس بانک مرکزی ایالات متحده بود. در آن دوره اقتصاد آمریکا رشد باثباتی داشت و در فاصله ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ تولید ناخالص ملی بیشترین افزایش سال به سال را داشت (با نرخ ۱.۳۱ درصد). 

گروه انتقال قدرت به بایدن هنوز نامزدی او را برای تصدی این سمت اعلام نکرده است اما وال استریت ژورنال و سایر نشریه‌های مهم کشور در مقاله‌های خود از قول منابع آگاه خبر از نامزدی خانم یلن داده‌اند. 

آقای ترامپ که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به عنوان فردی خارج از دولت و اخلال‌گر در واشنگتن فعالیت می‌کرد، در طول یک سالی که دولتش هم‌زمان با تصدی‌گری خانم یلن بود هرگز درگیری جدی با او پیدا نکرد. ترامپ قصد داشت تصدی‌گری یلن را یک دوره دیگر نیز تمدید کند اما بنا بر گزارش‌ها قد ۱۶۰ سانتی‌متری خانم یلن به مذاقش خوش نیامد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس جروم پاول بلندقدتر را انتخاب کرد که دو سال است از بی‌اعتنایی ترامپ نسبت به نرخ سود بسیار کم بانکی انتقاد می‌کند. آقای ترامپ در ماه مارس توییت کرد: «سختگیری به صادرکننده‌هایمان باعث می‌شود ایالات متحده در رقابت‌ها ضرر کند. اوضاع باید برعکس باشد. باید شرایط را آرام‌تر و نرخ سود را حسابی کم کرد. جروم پاول از روز اول که رییس بانک مرکزی شد چنین کاری را نادرست خوانده است. چه غم‌انگیز!»  

خانم یلن انتظار داشت نامزدی‌اش به مذاق برخی دموکرات‌های پیشرو در مجلس و سنا خوش نیاید، کسانی که می‌گفتند واشنگتن‌نشینان دهه‌ها است که نتوانسته‌اند سیاست‌هایی برای کمک به مردم کم‌درآمدتر اتخاذ کنند. اما شاید انتقادهای تند او از آقای ترامپ باعث شود هم‌حزبی‌های لیبرال‌تر آقای بایدن در محکوم کردن این انتخاب کمی ملایم‌تر شوند. 

او در فوریه ۲۰۱۹ گفت: «بعید می‌دانم ترامپ حتی بتواند بگوید اهداف بانک مرکزی رسیدن به نرخ اشتغال حداکثری و ثبات قیمت‌ها است، اهدافی که کنگره برای بانک مرکزی تعیین کرده است. او در مورد بانک مرکزی گفته که برای پشتیبانی از برنامه‌های تجاری‌اش یا احتمالاً برای رسیدن کشور به تعادل تجاری می‌خواهد به نرخ ارز خاصی برسد.» 

خانم یلن در مصاحبه با دیده‌بان بازار گفت: «می‌دانید چیست؟ فکر می‌کنم چنان حرف‌هایی نشان می‌دهد طرف هیچ درکی از اثر بانک مرکزی بر اقتصاد و اهداف راهبردی مناسب ندارد.» 

یکی از سناتورهای ترقی‌خواه با تحسین رییس سابق بانک مرکزی حمایتش را از نامزدی خانم یلن نشان داد. 

الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست در توییتی نوشت: «جنت یلن انتخاب خوبی برای وزارت خزانه‌داری خواهد بود. او باهوش، قوی و پایبند به اصول است. یکی از موفق‌ترین رییس‌های بانک مرکزی تا به امروز بوده، در برابر بانک‌های وال استریت ایستاده و از جمله ولز فارگو را به خیانت به قشر کارگر متهم کرده است.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد