یک ‌سال پس از ترور کاکا مراد، عاملان ترور هنوز دستگیر نشده‌اند

افغان‌ها برای دکتر ناکامورا و خدمات ارزشمند او احترام زیادی قائل بودند.

عکس از صفحات اجتماعی

از ترور دکتر ناکامورا ژاپنی، مشهور به کاکا مراد (عمو مراد)، یک‌سال گذشت اما تاکنون دولت افغانستان نتوانسته است فرد و یا گروهی را در ارتباط با ترور وی دستگیر و یا شناسایی کند و به دست قانون بسپارد.

دکتر تیتسو ناکامورا بخش عمده زندگی و حرفه خود را وقف بهبود زندگی افغان‌ها در استان ننگرهار در شرق افغانستان کرد و در همان استان در حال فعالیت بود که همراه با دو تن از همکاران خود توسط افراد مسلح ناشناس در نزدیکی دفترش تیرباران شد و جان باخت. از ترور کاکا مراد، یک سال می‌گذرد اما هنوز هم تحقیقات برای شناسایی عاملان ترور وی در جریان است.

یک سال پس از ترور کاکا مراد، بار دیگر محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در بیانیه‌ای ترور او را وحشیانه و موجب غم و اندوه مردم این کشور خواند و گفت: «دشمنان افغانستان تقریبا یک سال قبل یک شخصیت گرانبها را از ما گرفتند. دشمنانی که تحمل افغانستان مترقی را ندارند. آنان با انجام یک عملیات وحشیانه دکتر ناکامورا را ترور کردند و افغانستان را از یک دوست واقعی که نماد انسانیت و تسامح بود، محروم کردند. افغان‌ها برای دکتر ناکامورا احترام زیاد قائل بودند. خدمات ارزشمند وی در زمینه مدیریت آب و توسعه زراعت، ماندگار خواهد ماند.»

در خبرنامه ارگ آمده است: «دکتر ناکامورا شناخت عمیقی از افغانستان و مردم این کشور داشت و قلب وی مملو از علاقه‌ به ما بود. او با بی‌اعتنایی‌ها مبارزه می‌کرد و با اشتیاق و ثابت‌قدمی به تمام افراد آسیب‌پذیر و نیازمند خدمت می‌کرد. مهربانی و انسانیت در وجودش موج می‌زد تا دردها و مشکلات مردم را التیام بخشد. دانش کاکا مراد در زمینه جنگلداری بی‌نظیر بود و در این بخش یک میراث گرانبها را بجا گذاشت که باید دنبال شود. وی در مدت دو سال دشت‌های وسیع را به جنگل‌هایی انبوه در افغانستان مبدل کرد که دشت گمبیری در شرق کشور، مثال عمده آن است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای غنی در این بیانیه‌ گفت: «مردم افغانستان دکتر ناکامورا را دوست داشتند و او را کاکا مراد نام گذارده بودند. ملت ما قدرشناس است و دیدگاه، خاطرات و خدمات کاکا مراد را برای همیشه ارج خواهند گذاشت. خانواده گرامی وی در قلب هر افغان جاودان باقی خواهد ماند. من به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان این افتخار را داشتم که دو روز را با دکتر ناکامورا بگذرانم و در مورد پروژه‌هایش صحبت کنم و به‌پاس خدمات او تابعیت افتخاری افغانستان و مدال عالی دولتی را به وی تقدیم کنم.»

غنی افزود: «با تاسف بسیار، تروریسم این شخصیت نیکوکار را از ما گرفت اما میراث روشنی را که کاکا مراد از خود برجای گذاشت و روحیه عالی او در انجام کارها‌ در قلب ما جا دارد و جاویدان می‌ماند. حکومت افغانستان برای تکمیل پروژه‌های ناتمام وی در زمینه‌های احیای جنگل‌ها، توسعه زراعت و مدیریت آب در استان‌های پکتیا و کابل تلاش خواهد کرد تا رویای وی برای یک افغانستان سرسبز و شاداب تحقق یابد.»

رئیس‌جمهور افغانستان یک سال و پیش زمانی که کاکا مراد ترور شد به نهادهای قضایی این کشور دستور داد عاملان این ترور را شناسایی  و دستگیر کنند اما این تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

محمد اشرف غنی، در روزی که پیکر کاکا مراد از افغانستان به کشورش فرستاده می‌شد در حضور همسر و دخترش از او به‌عنوان قهرمان افغانستان یاد کرد و به آنها قول داد که نیروهای افغان، قاتلان او را به جهنم خواهند فرستاد اما تا امروز نه کسی در ارتباط با این حادثه دستگیر شده و نه کسی راهی جهنم شده است. اکنون مقام‌های محلی استان ننگرهار گفته‌اند که هنوز هم تحقیقات در مورد ترور دکتر ناکامورا تکمیل نشده ولی به سرنخ‌هایی دست‌یافته‌اند.

ضیاالحق امرخیل، استاندار ننگرهار گفته است: «بررسی‌ها درباره قتل کاکا مراد ادامه دارد و برخی سرنخ‌ها پیدا شده است. به محض این که پرونده کامل شود، نتایج آن در اختیار مردم افغانستان و دولت ژاپن قرار داده خواهد شد.»