استقبال پمپئو از فعالیت شورای عالی مصالحه ملی

شورای عالی می‌تواند هر نوع توافق با طالبان را تایید یا رد کند

نخستین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی دیروز در ارگ برگزار شد - ارگ

مایک پمپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا از ایجاد و برگزاری نخستین جلسه کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی افغانستان استقبال کرد و آن را نهادی باصلاحیت برای صلح خواند.

مجمع رهبری شورای عالی مصالحه ملی پس از ماه‌ها تاخیر سرانجام روز گذشته، شنبه، در کابل ایجاد شد و بسیاری رهبران سیاسی و جهادی افغانستان به ریاست عبدالله عبدالله زیر چتر آن گردهم آمدند.

وزیر خارجه آمریکا در این‌باره گفت: «رهبران جریان‌‌های مختلف سیاسی افغانستان متحد شده‌اند تا تصمیم‌گیری کنند و برای رسیدن به صلح عادلانه و دائمی تمام حمایت‌های خود را به کار ببندند.»

اکثر رهبران سیاسی تاثیرگذار از جمله حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین، عبدالرب رسول سیاف،‌ محمد محقق، کریم خلیلی، یونس قانونی، عطا محمد نور،‌ اسماعیل خان، مقام‌های ارشد حکومتی،‌ نمایندگان زنان، عضو کمیته رهبری هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که تمام طرف‌های جنگ باید متحد شوند تا راه صلح را ترسیم کنند.

آقای پمپئو همچنین در بیانیه‌ خود افزوده‌ است:‌ «شورای عالی و کمیته‌ رهبری‌ آن به عنوان یک نهاد باصلاحیت برای تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان در خصوص شرایط توافقنامه صلح در زمینه نقشه‌راه سیاسی، تقسیم قدرت و آتش‌بس دایمی و پایان جنگ طولانی این کشور مشاوره خواهد داد.»

اشرف غنی،‌ رئیس‌جمهور کشور نیز در جلسه افتتاحیه کمیته رهبری شورای عالی شرکت داشت. او از تمام رهبران سیاسی خواست با توجه به وضعیت در حال تغییر در آینده، متوجه باشند که اشتباه نکنند. رئیس‌جمهور کشور همچنان تاکید کرد که حالا دیگر توپ در زمین طالبان است و شورشیان افغان نباید از آتش‌بس بترسند.

واکنش‌ها به ایجاد کمیته رهبری شورای عالی در میان اقشار مختلف مردم، دیپلمات‌های خارجی، مذاکره‌کنندگان افغان در دوحه و فعالان صلح نیز بسیار مثبت بوده‌ است. اتحادیه اروپا هفته پیش از دولت افغانستان خواسته بود هرچه زودتر این شورا را فعال کند.

این شورا همچنان به طالبان اطمینان داده ‌است که تمام رهبران عمده سیاسی در مذاکره با شورشیان جدی هستند و از هر نوع توافق احتمالی حمایت خواهند کرد.