نخستین نشست شورای عالی مصالحه ملی برای نقشه‌راه صلح در افغانستان

عبدالله گفت صلح از همه قربانی می‌خواهد و گام‌ مهمی در راه ترسیم نقشه‌راه صلح برداشته شد

نخستین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان برای نقشه‌راه صلح در ارگ برگزار شد - ارگ

رهبران سیاسی افغانستان پس از ماه‌‌ها توانستند نخستین نشست شورای عالی مصالحه ملی را برگزار کنند که هدفش مشورت به تیم مذاکره‌‌کننده جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با طالبان و کمک به ترسیم نقشه‌راه صلح کشورش است.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور و امرالله صالح و سرور دانش معاونانش، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین، عبدالرب رسول سیاف، محمد محقق، کریم خلیلی، یونس قانونی و چندین رهبر سیاسی و جهادی دیگر در این گردهمایی حضور داشتند.

مذاکرات صلح افغانستان از مرحله اول گذشته و با طالبان بر سر دستورالعمل گفت‌وگوها توافق شده‌است.

اشرف غنی در جلسه امروز نیز گفت: «این نشست پیام واضح به تمام شرکای منطقه‌ای، جهان، تیم مذاکره‌‌کننده و مخصوصا مردم افغانستان می‌دهد. مذاکرات در مرحله دوم رسیده. مرحله اول نشان داد که کار آسان نبود اما به نتیجه رسید. از تیمی ما که از وحدت ملی و ارزشهای قانون اساسی، جمهوریت و فیصله‌های لویه جرگه دفاع کرد، تشکر می‌کنم. وحدت تیم مذاکره کننده، وحدت افغانستان است.»

آقای غنی درباره ضرورت نشست شورای عالی مصالحه ملی متشکل از اکثر رهبران سیاسی افزود:‌ «نیاز به مشورت هر روز بیشتر می‌شود که شروع کار از اینجا است. به دقت و متانت و تدبیری که پیش رفتیم باید پیش برویم. شرایط باید تحلیل شود. تغییر شرایط دوامدار است و در حالت متحول دقت داشته باشیم تا اشتباه نکنیم. هدف واضح است سر نقشه‌راه و اقدامات باید به نتیجه برسیم.»

این ساختار به ریاست عبدالله عبدالله یک مجمع رهبری و یک شورای عمومی خواهد داشت. اکثر رهبران تاثیرگذار سیاسی عضو مجمع رهبری و حدود ۱۰۰ نماینده دیگر نیز عضو شورا خواهند بود. کار اصلی شورا تایید یا رد تصمیم‌های سرنوشت‌ساز هیات مذاکره‌کننده دولت با طالبان خواهد بود.

طالبان تاکنون سر پذیرش نظام کنونی افغانستان کوتاه نیامده است. آنها خواهان برگرداندن «دولت اسلامی» اند که به معنای تغییر حکومت فعلی است. این جنجالی‌ترین بخش مذاکرات خواهد بود که نیاز به تایید یا رد شورای عالی مصالحه ملی دارد.

در مقابل دولت افغانستان برقراری آتش‌بس را اصلی‌ترین مساله خود تعیین کرده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله عبدالله در جلسه افتتاحیه شورا گفت:‌ «ما حاضر به قربانی هستیم. با روحیه هم‌دیگرپذیری پیش می‌رویم. سوال‌ها در پیش روی شورای عالی مصالحه ملی که مسئولیت بزرگی به عهده دارد، این است که چطور می‌شود هم دستاوردهای مردم افغانستان حفظ شود و نهادهای ملی صدمه نبیند و ارزشهای مردم تقویت شود، و هم در صلح با همه مردم افغانستان و منطقه به سر ببریم.»

او از این شعر حافظ که «درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد - نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد» نیز کمک گرفت تا دیدگاهش را توجیه کند. آقای عبدالله گفت: ‌«از تیم مذاکره طرف مقابل نیز تشکر می‌کنیم چون بدون موافقت آن به این مرحله نمی‌توانستیم برسیم. اراده سیاسی برای ختم جنگ به وجود آمده‌است. صلح به معنای برگشت به گذشته نیست. ٰآتش‌بس خواست اصلی همه مردم افغانستان است. صلح از همه قربانی می‌‌خواهد.»

یک بخش دیگری از سخنان عبدالله درباره کار شورای عالی مصالحه ملی نیز معنادار بود. او گفت:‌ «ما باید مشخص کنیم که چه قدم‌های دیگر را در راه رسیدن به صلح برداریم. برای رسیدن به نقشه راه برای صلح باید به توافق برسیم. رفتن به صلح به اجماع و وحدت نیاز دارد.»

از میان رهبران سیاسی یونس قانونی، رئیس پیشین مجلس به ضرورت توسعه چتر شورای عالی مصالحه ملی اشاره کرد. او گفت:‌ «روند صلح باید از حوزه دو تیم انتخاباتی گذشته بیرون شود. صلح یک پروسه ملی است. مرجع تصمیم گیری باید یکی باشد.»

و عبدالرب رسول سیاف نیز بر وحدت سیاسی تاکید کرد: «بیایید که صف داخلی خود را مستحکم بسازیم تا از داخل نشکنیم و از بیرون کسی ما را نمی‌تواند بشکند.»

مذاکرات صلح تا چند روز دیگر در دوحه بر سر موضوعات مذاکره از سرگرفته می‌شود. با این گامی که در کابل برداشته شده‌است، ظاهرا انسجام و حمایت سیاسی لازم از تیم مذاکره‌کننده جمهوریت فراهم شده‌است.

بیشتر از جهان