ضربه آخر ترامپ به اقتصاد ایران؛ احتمال تغییر مسیر پروازهای قطر

بر اساس گزارش‌هایی که تایید نشده، آمریکا در حال رایزنی برای تغییر مسیر پروازهای قطر و استفاده از آسمان عربستان است

پروازهای قطری با پرداخت میلیون‌ها دلار از آسمان ایران می‌گذرند - ODD ANDERSEN / AFP

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داده که عربستان سعودی و قطر در حال نزدیک شدن به یک توافق اولیه برای پایان دادن به اختلافاتی هستند که حدود سه سال پیش آغاز شده است.

بر اساس این خبر که به ادعای سه منبع مطلع، بدون ذکر نام آنها نقل شده، دولت ترامپ قصد دارد در روزهای آخر کارش این توافق را به عنوان یک نقطه قوت در کارنامه خود ثبت کند.

گفته می‌شود که این «توافق احتمالی»، سه کشور عربی دیگر، یعنی امارات متحده عربی، بحرین و مصر را که روابط آنها هم با قطر آسیب دیده، دربرنمی‌گیرد.

منبع مطلع چهارمی به بلومبرگ گفته که تا رسیدن به یک هماهنگی گسترده راه زیادی در پیش است. بر اساس این گزارش، در این میان، روابط دوحه با تهران، موضوعی حل‌نشده باقی مانده است.

بر اساس گزارش دیگری که نیویورک‌تایمز منتشر کرده، ترامپ قصد دارد از عربستان سعودی درخواست کند به هواپیماهای قطری اجازه پرواز از آسمانش را بدهد. این پروازها اکنون با پرداخت میلیون‌ها دلار از آسمان ایران می‌گذرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش به نقل از یک دیپلمات، به دیدار روز چهارشنبه جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقام‌های کاخ سفید با سران قطر اشاره کرده که در آن درباره چشم‌انداز تغییر مسیر پروازها از ایران به عربستان سعودی گفتگو شده‌است.

این دیپلمات مطلع که نامش ذکر نشده، با اشاره به این که مشخص نیست آیا امارات متحده عربی به سادگی آسمانش را به روی پروازهای قطر باز می‌کند، آورده است که هیئت آقای کوشنر توقفی در امارات نداشته که نشان‌دهنده تردید درباره آمادگی این کشور در مصالحه با قطر است.

نیویورک‌تایمز این اقدام را ضربه آخر ترامپ به اقتصاد ایران قبل از ترک دفتر ریاست جمهوری توصیف کرده و نوشته است که آمریکا امیدوار است یک گام کوچک در کاهش اختلافات خاورمیانه، بتواند آسیب بزرگی به اقتصاد ایران بزند.

این گزارش‌ها هنوز از سوی هیچ مقام مسئولی در عربستان سعودی تایید نشده است.