بلیط‌های رایگان هواپیمایی قطر برای متخصصان بهداشتی اسرائیل

تمایل قطر برای عادی سازی روابط با اسرائیل

پیامدهای بحران کرونا، شرکت هواپیمایی قطر را به شدت آسیب پذیر کرده است. عکس از: ‏ AFP.

شرکت هواپیمایی قطر روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که قصد دارد در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۹ ماه مه جاری ۱۰۰ هزار بلیط رایگان را برای متخصصان بهداشتی که به منظور ارائه خدمات پزشکی و درمانی به کشورهای مختلف جهان سفر می‌کنند اعطا کند. البته طبق این ابتکار عمل، متخصصان و پزشکانی که واجد شرایط تعیین شده باشند، صرف‌نظر از این که شهروند کدام کشور هستند می‌توانند از بلیط‌های رایگان هواپیمایی قطره بهره‌مند شوند.

در همین راستا، روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» با نشر گزارشی در مورد اقدام اخیر قطر، نوشته است که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اسرائیل نیز می‌توانند از این امتیاز ویژه برخوردار شوند، زیرا دوحه برای اعطای بلیط رایگان به کادر بهداشتی، هیچ استثنایی برای شهروندان اسرائیلی قائل نشده است.

در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا اتباع کشورهای که قطر آن‌ها را به عنوان دشمن قلمداد می کند می‌توانند از این امیتاز برخوردار شوند، اکبر الباکر، مدیرعامل شرکت هواپیمایی قطر گفت: در عرصه پزشکی هیچ تفاوت و یا مانعی وجود ندارند، بنابراین، متخصصان بهداشتی اسرائیل نیز می‌توانند از سهمیه که بر اساس جمعیت کشورشان مد نظر گرفته شده است، بهره‌مند شوند.‏

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند تا هنوز پرواز مستقیمی میان دوحه و تل آویو وجود ندارد اما به گفته شركت «اسكاي اسكنر» هواپیمایی قطر به مسافران اسرائیلی اجازه می‌دهد به صورت ترانزیت وارد فرودگاه دوحه شوند، در حالی که شرکت های هواپیمایی سایر کشورهای حوزه خلیج فارس از انتقال مسافران اسرائیلی خودداری می کنند.

روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» ‏افزوده است برخی از مقامات قطری صحبت از احتمال نزدیکی میان دوحه و تل آویو دارند و البته قطر نقش پیچیده‌ای را در منازعه فلسطین و اسرائیل بازی می‌کند، زیرا به رغم این که دوحه به عنوان عمده‌ترین حامی سازمان حماس شناخته می‌شود، اما کمک‌های مالی قطر از طریق گذرگاه‌های مرزی که توسط دولت اسرائیل کنترل می شود، به نوار غزه فرستاده می‌شود.

از سوی دیگر و در اوایل سال جاری آویگدور لیبرمن، وزیر پیشین دفاع اسرائیل در یک مصاحبه تلویزیونی، گفت: "یوسی کوهن، رئیس موساد از دوحه دیدار کرده و از دولت قطر خواسته است کمک‌های خود را به سازمان حماس در نوار غزه ادامه دهد."

در همین حال، شرکت هواپیمایی قطر بدون آن که ابراز نظری در مورد گزارش روزنامه اسرائیلی کند، به تبلیغ ابتکار عمل خود ادامه می‌دهد و از شمار بلیط های که تا کنون به صورت رایگان به متخصصان بهداشتی در کشورهای مختلف اعطا کرده است، صحبت می‌کند.

قابل ذکر است که بحران اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت سفر، شرکت هواپیمایی قطر را به شدت آسیب‌پذیر کرده و هواپیمایی قطر ناگزیر شده است شمار کارمندان خود را کاهش دهد. در همین راستا، سیلوستره بلو، وزیر کار فیلیپین به خبرگزاری رویترز گفته است هواپیمایی قطر در یک اقدام غیر مترقبه ۲۰۰ تن از مهندسان و کارگران فیلیپینی را اخراج کرده است. وی افزوده است که فیلیپین تا هنوز در انتظار روشن شدن دلیل این اقدام از سوی مقامات قطر است.

همچنان شرکت هواپیمایی قطر در چارچوب تلاش‌های خود برای کاهش میزان خسارت‌های ناشی از بحران کرونا، در اواخر ماه آوریل گذشته اعلام کرد که این شرکت تصمیم گرفته است حقوق برخی از کارمندان خود را برای مدت سه ماه تا ۵۰ درصد کاهش دهد و البته پس از بهبودی وضعیت اقتصادی، پول کسر شده را بار دیگر به کارمندان پرداخت خواهد کرد. تردیدی نیست که شرکت هواپیمایی قطر برای عبور از بحران کنونی تا هنوز راه درازی را در پیش دارد، زیرا به گفته برخی از کارشناسان، احتمال می‌رود پیامدهای بحران انتشار بیماری کرونا تا سال‌ها ادامه داشته باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia