آیا اردن می‌خواهد برای پایان دادن به بحران قطر میانجی‌گری کند؟

قرار است امیر قطر روز دوشنبه آینده عازم اردن شود

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن. عکس از: ‏AFP‏

از آغاز بحران روابط با قطر در سال 2017، اردن پیوسته سعی داشت در برابر این بحران بی طرفی اختیار کند و موضع گیری مشخصی که نشان از جانبداری از یک طرف داشته باشد، اتخاذ نکند، اما به نظر می رسد که اردن در این اواخر به این نتیجه رسیده است که تداوم بحران روابط با قطر به سود آن کشور نیست و می تواند بر اقتصاد اردن تأثیر گذاری منفی داشته باشد.

در همین حال، قرار است شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز دوشنبه آینده 24، فوریه 2020، از امّان، پایتخت اردن دیدن کند. هرچند تا هنوز از اهداف و جزئیات این سفر اطلاع درستی در دست نیست، اما بنا به برخی اطلاعاتی که به اندیپندنت عربی رسیده است، موضوعات عمده مورد بحث در سفر امیر قطر به اردن تعلق به پروژه های اقتصادی می گیرد، به ویژه این که دوحه سال ها است در تلاش برای گسترش روابط با اردن می باشد.

از سوی دیگر، در حالی که رسانه های قطری، سفر امیر قطر را با آب و تاب بسیاری بازتاب می دهند، اما رسانه های اردن تا کنون در مورد این سفر صحبتی نداشته و از بحث و بررسی در این باره خودداری کرده اند. در این حال، ناظران سیاسی عقیده دارند که سفر امیر قطر، روابط دو کشور را در بخش های سیاسی و اقتصادی گسترش می دهد، در عرصه سیاسی، قطر، موضع گیری اردن را در قبال معامله قرن، مورد حمایت قرار می دهد اما در بخش اقتصادی، قطر قصد دارد همکاری های اقتصادی خود را با اردن افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته بسیاری از کارشناسان بدین باورند که عمده ترین هدف قطر از گسترش روابط با اردن، تلاش برای بیرون شدن از انزوای کنونی در میان کشورهای عربی منطقه است، بدین ترتیب می توان گفت که هیاهوی همکاری های اقتصادی با اردن، بیشتر از این که جنبه عملی داشته باشد، جنبه تبلیغاتی دارد.

افزون بر آن، منابع دیپلماتیک اردن خاطر نشان کردند که اردن قصد دارد تلاش های دیپلماتیک خود را به منظور پایان دادن به بحران قطر آغاز کند و این موضوع یکی از مسائل مورد بحث در سفر امیر قطر به اردن خواهد بود. اما منابع یاد شده توضیح ندادند که آیا میانجیگری اردن به درخواست قطر صورت می گیرد و یا این که اردن خود دست به این ابتکار می زند؟ منابع دیپلماتیک مزبور تأکید کردند: اردن با توجه به روابط صمیمانه ای که با همه ای کشورهای منطقه دارد به خوبی می تواند نقش میانجی را بازی کند، به ویژه پس از این که روند مذاکرات میان قطر و عربستان سعودی با بن بست رو به رو شد.

البته اردن از مدتی بدین سو در انتظار فرا رسیدن فرصتی است تا زمینه میانجی گری امّان در حل بحران روابط قطر فراهم شود و اردن بتواند گام موفقی را در راستای زدودن اختلافات میان کشورهای حوزه خلیج فارس بردارد و تردیدی نیست که موفقیت اردن در این امر، این کشور را بیشتر از پیش برای حمایت از مسئله فلسطین توانمند می سازد.

ناظران تأکید دارند که قطر از هنگام قرار گرفتن در انزوا، در تلاش برای بهبود روابط با اردن است و سعی می کند با اقدامات تشویقی از قبیل: ارتقای سطح روابط دیپلماتیک، حمایت اقتصادی،  کمک های مالی به اردن و فراهم سازی تسهیلات دیگر برای شهروندان اردن، مسیر گسترش روابط میان دوحه و امّان را هموار کند. به گفته ناظران، بیشتر این تلاش ها به صورت یک جانبه از سوی دوحه انجام می شود، در مقابل، اردن با در نظر داشت حفظ توازن در منطقه، گرایش چشمگیری برای نزدیکی با قطر نشان نمی دهد.

پس از آغاز بحران قطر در سال 2017، اردن سطح روابط دیپلماتیک خود را با قطر کاهش داد و به منظور ابراز همسویی با عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، مجوز فعالیت شبکه تلویزیونی الجزیره را لغو کرد.

قابل ذکر است که از سال 2014 تا کنون، این نخستین باری است که امیر قطر تصمیم گرفته است برای ملاقات و گفت و گو با مقامات اردنی، در هفته پیش رو عازم اردن شود.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia