ترامپ پشت در دیوان عالی آمریکا

ترامپ و تیم انتخاباتی او بارها مدعی تقلب در شش ایالت آمریکا شده‌اند

تیم وکلای ترامپ شانس زیادی برای پیروزی در دادخواهی خود در دیوان‌عالی ندارند - Erin Schaff - Pool/Getty Images/AFP

با صدور حکم رد ادعای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توسط دادگاه استیناف فدرال آمریکا در منطقه سه شرق آمریکا، ترامپ به هدف نهایی خود نزدیک‌تر شده است و خود را در یک‌قدمی و پشت در دیوان‌عالی آمریکا احساس می‌کند. همان دیوانی که سه تن از ۹ قاضی آن را در چهار سال گذشته انتخاب و منتصب کرد و اکنون انتظار دارد یاران وفادارش در این بالاترین مرجع قضایی آمریکا، بخشی از دین خود را به او ادا کنند؛ غافل از این که کارزار انتخاباتی و متعاقب آن ماهیت پرونده‌های حقوقی مطرح شده در دادگاه‌های مختلف آمریکا یکی پس از دیگری رد شده‌اند و حتی پس از سه هفته از اعلام نتایج انتخاباتی هنوز ماهیت اصلی ادعای گروه حقوقی ترامپ مشخص نیست.

مدعیان پرونده‌های مطروحه، «شرکت (ستاد انتخاباتی) دونالد ترامپ» و دو فرد عادی هستند. ترامپ و گروه انتخاباتی او بارها مدعی تقلب در شش ایالت پنسیلوانیا، میشیگان، آریزونا، جورجیا، نوادا و ویسکانسین شده‌اند اما تاکنون در هیچ دادگاهی نتوانسته‌اند این ادعای خود را به اثبات برسانند. گرچه در گفتگوهای مطبوعاتی به شواهد و مدارک مختلف و متعدد تقلب در انتخابات سوم نوامبر اشاره می‌شود اما تاکنون مدارکی جهت اثبات چنین ادعایی در بیش از ۱۲ پرونده به دادگاه تسلیم شده، وجود ندارد.

در آخرین حکم جمعه ۲۷ نوامبر دادگاه استیناف فدرال آمریکا، قاضی اسیفانوس بیباس، ۵۱ ساله یونانی‌الاصل و جمهوری‌خواه که سه سال پیش توسط خود ترامپ به این مقام منصوب شده بود، با بی‌اساس خواندن دادخواست مدعیان در غیاب ادله محکمه‌پسند و تغییر و تعویض ادعاها، درخواست مدعیان پرونده را رد کرد و اظهار داشت: «اتهامات غیرمنصفانه (بودن انتخابات) بسیار جدی هستند اما غیرمنصفانه نامیدن انتخابات (در غیاب شاهد و مدرک) به تنهایی، آن را غیرمنصفانه نمی‌کند.»

قاضی بیباس در رای ۲۱ صفحه‌ای خود، با انتقاد از وکلای ترامپ اظهارداشت: «رای‌دهندگان، نه وکلا، رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند. صندوق آرا و نه دادخواست وکلا است که نتیجه انتخابات را مشخص می‌کند.» وی افزود: «ابطال چندین میلیون رای درخواستی (وکیل ترامپ)، خارق‌العاده و در غیاب اثبات تقلب گسترده و سراسری، غیرممکن است. حتی کیمیاگری نمی‌تواند سرب را به طلا تبدیل کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم وکلای ۲۲ نفره دونالد ترامپ به سرپرستی رودی جولیانی، شهردار معرف نیویورک در زمان ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حمله به ساختمان‌های دوقلوی مرکز جهانی تجارت در نیویورک و دادستان قبلی آمریکا در نیویورک، از زمانی که ادعای تقلب در اولین پرونده مطروحه را پس گرفتند، نتوانسته‌اند پرونده‌ای را به نتیجه برسانند.

در تازه‌ترین ادعا، تیم وکلای ترامپ خواستار تطابق همه آرای به صندوق ریخته شده با امضای صاحبان آرا شده‌اند. ترامپ تمام حدود ۷۳ میلیون رای که به نام او ثبت شده است را قانونی می‌داند و تمام حدود ۸۰ میلیون رای جو بایدن، نامزد حزب دموکرات را غیرقانونی و تقلبی تلقی می‌کند. با این حال رودی جولیانی با تشکر از دادگاه‌های ایالت پنسیلوانیا به خاطر به دست آوردن فرصت دادخواهی در دیوان‌عالی گفت: «هدف ما از اول، رسیدن به دیوان‌عالی آمریکا بود.»

یکی از دلایل انتخاب ایالت پنسیلوانیا برای طرح این دعوا، مقام «ماریان ترامپ»، خواهر ترامپ، به عنوان قاضی دادگاه استیناف فدرال بود که پارسال بعد از ۲۰ سال قضاوت بازنشسته شد. یادآوری می‌شود در هر سال هزاران پرونده به دیوان‌عالی اراسال می‌شود اما این مرجع قانونی با اختیارات خود تنها حدود ۱۰۰ پرونده را برای رسیدگی می‌پذیرد. ترکیب عقیدتی دیوان‌عالی پس از مرگ «روت بیدر گینزبرگ»، قاضی لیبرال و انتصاب قاضی «امی بارت» محافظه‌کار به جای وی و نیز توازن دیوان‌عالی با شش قاضی محافظه‌کار در مقابل سه قاضی لیبرال برهم خورده است و رسیدگی به چنین پرونده حساسی در شرایط امروزی ممکن است نه به صلاح دیوان‌عالی و نه به صلاح جامعه آمریکا باشد. ترامپ همیشه گفته است در صورت باخت وی در انتخابات، دیوان‌عالی باید رئیس‌جمهور آینده آمریکا را مشخص کند.

تیم وکلای ترامپ شانس زیادی برای پیروزی در دادخواهی خود در دیوان‌عالی ندارند. در صورت قبول رسیدگی توسط دیوان‌عالی، قاضی ساموئل آلیتو، قاضی مسئول قبول یا رد استیناف‌های اضطراری، چهارقاضی دیگر نیز باید هم‌رای باشند که با توجه به اکثریت یاران ترامپ در دیوان‌عالی امکان پذیرش پرونده وجود دارد اما موضوع و ماهیت پرونده برای رسیدگی و صدور نهایی رای نمی‌تواند مورد استیناف قرارگیرد زیرا حکم روز جمعه دادگاه استیناف فدرال در پنسیلوانیا در رابطه با عدم وجود شواهد و مدراک تسلیمی به دادگاه بود نه مسئله رسیدگی به تقلب در انتخابات آمریکا.

شاید برای اثبات وفاداری دوستان ترامپ در دیوان‌عالی، استیناف رئیس‌جمهور پذیرفته شود و مورد رسیدگی قرار گیرد و در نهایت پرونده به دادگاه بدوی ارجاع شود که در این صورت با انقضای زمان نهایی کردن آرای تمام ایالت‌ها (۱۴ دسامبر)، فرصت رسیدگی به دعاوی ترامپ سپری شده است. ترامپ با اعمال خود و با بی‌حثیت کردن نظام حکومتی آمریکا که قرار است (بود) خودش پاسدار ارزش‌های والای آن باشد،‌ خویشتن را در لبه صخره‌ای قرار داده است که هر آن ممکن است از آن سقوط کند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه