سوئد: نشانه‌ای حاکی از اینکه مصونیت جمعی باعث کاهش شیوع کرونا می‌شود وجود ندارد

«مصونیت جمعی» هیچ گاه به صراحت به عنوان هدف مقامات این کشور عنوان نشد

سوئد تاکنون ۲۰۸ هزار و ۲۹۵ مورد ابتلا داشته و ۶۴۰۶ نفر در اثر ابتلا به ویروس جان باخته‌اند-Fredrik SANDBERG / TT News Agency / AFP

آندرس تگنل، متخصص ارشد همه‌گیری سوئد گفت: «موضوع مصونیت جمعی بحثی پیچیده است» و آن‌ها «هیچ نشانه‌ای از مصونیت» در جمعیت خود که درگیر مبارزه با ویروس کرونا است، مشاهده نکرده‌اند. 

از آغاز شیوع این بیماری عالم‌گیر، سوئد راه خود را از اکثر کشورهای دیگر جدا کرد و تصمیم گرفت برای کنترل این ویروس به قرنطینه سراسری و تعطیلی ملی متوسل نشود. گرچه «مصونیت جمعی» هیچ گاه به صراحت به عنوان هدف مقامات این کشور عنوان نشد، اما این کشور به مدارس، رستوران‌ها و مغازه‌ها اجازه داد باز بمانند و از افراد بالای ۷۰ سال خواست روابط اجتماعی خود را تا حد ممکن محدود کنند. 

این مساله باعث شد روند پیشروی این کشور از نزدیک تحت نظر گرفته شود، به ویژه از طرف کسانی که معتقدند این ویروس وقتی به اندازه کافی افراد زیادی را مبتلا کند و باعث ایجاد پادتن در بدن آن‌ها شود، به طور طبیعی متوقف خواهد شد. 

دکتر تگنل در مصاحبه خبری خود در استکهلم در روز سه‌شنبه گفت سوئد تاکنون هیچ مدرکی از وقوع چنین اتفاقی را شاهد نبوده است. او گفت: «ما هیچ نشانه‌ای از مصونیت را در بین جمعیت شاهد نبوده‌ایم که نشان دهد نرخ ابتلا به ویروس در حال حاضر کاهش یافته است.» 

توماس لیندن از هیات ملی سوئد برای بهداشت و تامین اجتماعی گفت آن‌ها هنوز شاهد «افزایش در آمار بیمارانی هستند که به مراقبت و مراقبت ویژه نیاز دارند» و هشدار داد: «هیچ کس نباید این واقعیت را که واکسنی تا چند ماه دیگر آماده خواهد شد دلیلی برای بی‌احتیاطی وعدم توجه به تمهیدات موجود بداند.» 

آقای لیندن گفت: «در موج سوم شیوع این بیماری، نظام بهداشتی حتی بیش از آن چه تاکنون تحت فشار قرار گرفته است، با مشکل مواجه خواهد شد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی دو ماه گذشته، کشورهای اروپایی از جمله سوئد، شاهد افزایش شدید موارد ابتلا به کووید-۱۹ بوده‌اند. کشورهایی نظیر بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز به همین دلیل به تمهیدات سابق خود برای تعطیلی کامل یا بخش‌هایی از کشور روی آوردند تا شیوع این بیماری عالم‌گیر را کنترل کنند. 

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، سوئد تاکنون ۲۰۸ هزار و ۲۹۵ مورد ابتلا داشته و ۶۴۰۶ نفر در اثر ابتلا به ویروس جان باخته‌اند. در این میان، بیش از ۵۰ هزار مورد، یعنی حدود ۲۵ درصد کل موارد ابتلا در این کشور، تنها در ماه نوامبر اتفاق افتاده است. 

براساس آمارهای رسمی تازه منتشر شده، یک سوم از ساکنان استکهلم پادتن این ویروس را در بدن خود دارند. 

ماه گذشته، دکتر تگنل، که یکی از معماران کلیدی رویکرد سوئد درعدم توسل به تعطیلی سراسری است، گفت که «امری بیهوده و غیراخلاقی» خواهد بود که به دنبال مصونیت جمعی باشیم. 

در ماه اکتبر، وقتی از حدود ۱۷۰ هزار نفر از ساکنان آپسالا، شهری در شمال استکهلم، خواسته شد از خانه به کار خود ادامه دهند، این کشور شمال اروپا اولین تعطیلی جزیی و قرنطینه محلی خود را از زمان شروع شیوع این بیماری عالم‌گیر اعمال کرد. 

هفته گذشته، سوئد رویدادهای عمومی را با حضور بیش از هشت نفر ممنوع کرد و استفان لوفون، نخست وزیر این کشور هشدار داد «اوضاع بدتر خواهد شد» و از مردم خواست «وظیفه خود در جلوگیری از شیوع این بیماری را انجام دهند».

© The Independent

بیشتر از جهان