روش متفاوت سوئد در مقابله با ویروس کرونا؛ اختلاف‌نظر دولت و دانشمندان

دانشمندان، دولت سوئد را به در خطر انداختن زندگی مردم متهم می‌کنند

در سوئد بسیاری از رستوران‌ها و مدارس، علیرغم همه‌گیری کووید-۱۹، همچنان باز هستند- Anders Wiklund/TT News Agency/via REUTERS

اپیدمی‌شناس ارشد سوئدی اظهار داشت که « قانع نشده است» که راهکار کشورش برای استفاده از روش‌های آسان به جای شیوه‌های سخت نظیر قرنطینه، تصمیم درستی باشد.

دولت سوئد بر خلاف سایر بخش‌های اروپا، بسیاری از رستوران‌ها، بارها و مدارس خود را علیرغم همه‌گیری کووید-۱۹، همچنان باز نگه داشته است، در حالی که کشورهای همسایه‌اش  قوانین سختی همچون منع تردد و تماس اجتماعی را اعمال کرده‌اند.

اپیدمی شناس آندرس تگنل، در مصاحبه‌ای با روزنامه «آفنوبلادت» اذعان داشت که متخصصان بهداشت همواره در حال بررسی شواهد اثربخشی این شیوه برخورد هستند.

دکتر تگنل گفت:«من به هیج عنوان قانع نشده‌ام. ما همواره در حال اندیشیدن به این موضوع هستیم... که چه کار بهتر یا بیشتری می‌توانیم انجام دهیم.»  

«فکر می‌کنم بهترین کار ممکن این است که بتوانیم عالیترین کار را با توجه به دانش و ابزاری که در اختیار داریم انجام بدهیم، وهمیشه متواضع باشیم، چرا که ممکن است مجبور به تغییر بشویم.»

کشور در واقع  بر تدابیر داوطلبانه برای مبارزه با ویروس کرونا استوار است و از شهروندان سوئدی می‌خواهد که از خانه به دورکاری مشغول شوند، فاصله‌گیری در اجتماع را رعایت کنند و از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیا سوئد به اتخاذ تصمیم دوباره برای قرنطینه کردن دست خواهد زد؟

استفان لوفن، نخست وزیر سوئد، ابراز اطمینان کرده است که این روش برخورد با بیماری درست است، در حالی که دانشمندان، دولت را به در خطر انداختن زندگی مردم متهم می‌کنند.

طبق گفته‌های مرکزتحقیق ویروس کرونای جان هاپکینز، شیوع بیماری در سوئد تا کنون منجر به مرگ دو هزار و ۶۶۹ نفر شده است. این آمار نشانگر آن است که میزان تلفات در سوئد بسیار بیشتر از کشورهای همسایه‌اش نظیر فنلاند و نروژ است که روشهای سخت‌گیرانه ‌تری به کار بسته‌اند.

در عین حال، سوئد تا کنون آمار تلفات کمتری را نسبت به فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و بریتانیا که مقررات قرنطینه را اعمال کرده‌اند، داشته است.

با وجود این‌که هنوز میزان کم بودن تلفات به طور واضح مشخص نیست، اما طبق آمار سال ۲۰۱۶ اتحادیه اروپا، سوئد با پدیده پراکندگی  جمعیت روبه رو است و نیمی از شهروندان اغلب به تنهایی زندگی می کنند و همین امر می‌تواند علت اصلی باشد.

اقدامات اختیاری و داوطلبانه، با توجه به سطح بالای اعتماد مردم به دولت که ۷۲ درصد است، می‌تواند روش موثری باشد. این در حالی است که همین سطح اعتماد در مجموع اروپا، ۴۰ درصد است.

روش مقابله سوئد، مبتنی بر کند کردن شیوع کووید-۱۹ است تا کادر درمانی بتواند به درستی با آن مقابله کند و در کنار آن، تا حد امکان، به حفظ جامعه و عملکردهای اقتصادی بپردازد.

سازمان بهداشت جهانی (ٌWHO) با این روش محتاطانه برخورد کرده است.

مایک رایان، متخصص اورژانس سازمان بهداشت جهانی، روز چهارشنبه گفت: «اگر قرار باشد به وضعیت عادی برسیم، سوئد از بسیاری جهات طرح‌های خوبی برای آینده ارائه می دهد.

«آنچه باید به درستی تغییر کند، این است که  فاصله فیزیکی در اجتماعات اعمال شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان