نیوزیلند؛ استفاده از گرمای آتش‌فشان‌ برای گرم‌کردن خانه‌ها

هدف اصلی این پروژه کاهش «مصرف سوخت کربنی و تولید گاز گلخانه‌ای متعاقب آن» است

نیوزیلند خاستگاه بیش از ۹۰ درصد آتش‌فشان‌های جهان است-HO / Satellite image ©2019 Maxar Technologies / AFP

زمین‌شناسان نیوزیلند در نظر دارند با حفاری در یک آتش‌فشان خاموش ۱۱ میلیون‌ساله (که هنوز هم داغ است) از گرمای آن به عنوان منبع انرژی استفاده کنند و تولید گازهای مخرب آب و هوا را کاهش دهند. 

نیوزیلند که خاستگاه بیش از ۹۰ درصد آتش‌فشان‌های جهان است، متعهد شد تا سال ۲۰۵۰ به نقطه صفر تولید گاز کربن برسد و این پروژه یک میلیون دلاری (۵۰۰ هزار پوند) مورد حمایت برنامه «ایده‌های هوشمندانه» دولت قرار گرفته است. 

دانشمندان امیدوارند گرمایی که از زیر این آتش‌فشان شهر دیوندین در جزیره جنوبی به دست می‌آید، قابل مهار شود و جهت گرم کردن ساختمان‌ها و مقاصد دیگر مورد استفاده قرار گیرد. 

به گفته دکتر مایک پالین از دانشگاه اوتاگو به روزنامه گاردین، هدف اصلی این پروژه کاهش «مصرف سوخت کربنی و تولید گاز گلخانه‌ای متعاقب آن» است. 

دو حفره به عمق ۵۰۰ متر در سنگ‌های رسوبی آتش‌فشان ایجاد خواهد شد. گرمایی که از ماگما بیرون می‌زند در دو چاهی که پیش‌تر در مرکز دیوندین حفاری شدند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا معلوم شود گرما به اندازه‌ای بالا است که مهار شود و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد یا نه. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آبی که به زیرزمین پمپ می‌شود گرمای ماگما را به خود می‌گیرد که برای گرم کردن ساختمان‌ها استفاده خواهد شد. 

زمین‌شناسان برای انجام موفقیت‌آمیز این پروژه باید بفهمند که آیا این آتش‌فشان ۱۱ میلیون‌ساله به اندازه کافی داغ است یا نه. 

دکتر پالین گفت: «ما قصد نداریم قبل از این که اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم روی این پروژه تبلیغ کنیم. حتی اگر بفهمیم که این آتش‌فشان خاموش به اندازه‌ای که گمان می‌کنیم گرما ندارد، قطعا همین ایده را می‌توان در جایی دیگر اجرا کرد.» 

وی افزود: «دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌تواند شما را بسوزاند… (و) ما می‌گوییم که احتمالا در عمق یک کیلومتری به سنگی می‌رسیم که ۵۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد گرما دارد.» 

نیوزیلند در میان کشورهای «حلقه آتش پاسیفیک» بیشترین آتش‌فشان‌های متمرکز را دارد. این حلقه کمربندی از فعالیت زمین‌لرزه‌ای پیرامون اقیانوس آرام است که بیش از ۸۱ درصد شدیدترین زلزله‌های جهان در آن جا رخ می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از زندگی