در جشنواره فیلم هرات شور و امید موج می‌زند

در این جشنواره ۷۳ فیلم منتخب از ۲۷ کشور از جمله ایران، تاجیکستان و هند حضور دارند

جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات زیر سایه ناامنی‌ها در کاخ درالامان کابل گشایش یافته است-عکس از صفحه توییتر نرگس نهان

زنان هنرمند افغان در میان تهدیدهای امنیتی و زیر سایه طالبان ششمین دور «جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات» را برگزار کرده‌اند. کاخ دارالامان کابل برای چهار روز با فرش قرمز از هنرپیشه‌گان و کارگردانان پذیرایی خواهد کرد.

این در نوع خود بزرگترین جشنواره هنری سینماگران افغان قلمداد می‌شود که در جغرافیای این کشور محدود نمانده است.

امسال نیز از میان ۳۰۰۰ فیلم ارسال شده از ۱۲۲ کشور، ۷۳ فیلم منتخب از ۲۷ کشور جهان به جشنواره فیلم زنان هرات راه یافته است.

این فیلم‌ها ساخت هند، ایران، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ترکیه، مالزی، ازبکستان، یونان، آمریکا، مصر، روسیه، کرواسی، صربستان، مونته نگرو، فیلیپین، اسپانیا، بلژیک، مجارستان، تایوان، قطر، پرتغال، فنلاند، آفریقای جنوبی، یمن و آرژانتین است و در دو بخش مسابقه و نمایش برگزار شده است.

رویا سادات، کارگردان افغان که مبتکر اصلی این جشنواره است، می‌گوید امسال فیلم‌هایی مورد توجه جشنواره قرار گرفته ‌است که به مسايل زنان پرداخته‌اند.

نفس برگزاری جشنواره فیلم زنان توسط زنان در شرایط کنونی که طالبان پشت درهای شهرهای بزرگ کشور کشیک می‌دهند از اهمیت زیادی برخوردار است.

خانم سادات به خبرنگاران در کابل گفت:‌ «در این فضای پیچیده و ناامن که انتظار صلح را در کام تلخی‌ها و خشونت‌های روزافزون فرو برده‌ است، تلاش می‌کنیم از دریچه هنر و فرهنگ به سهم خویش صدایی برای صلح باشیم. ما به انتظار روزهای بهتر عاشقانه کار می‌کنیم و باور داریم که سهم کوچک هر کدام ما برای تغییر، نویدبخش فردای بهتر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانه فیلم رویا هم می‌نویسد که داوران جشنواره نیز از کشورهای مختلف جهان هستند.

در میان هیئت داوران فیلم‌های بلند داستانی بخشِ بین‌الملل نام نرگس آبیار، نویسنده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی، بیجایا جینا، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده هندی، هیدی باش هارود، تهیه‌کننده و مدیر اجرائی نهاد غیرانتفاعی «این صدای زنان» است از آمریکا دیده می‌شود.

خانم آبیار سال گذشته با فیلم «شبی که ماه کامل شد»، سیمرغ بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد.

رخشان بنی‌اعتماد که از حامیان پروپاقرص این جشنواره بوده است نیز از دیگر سینماگران برجسته ایرانی است که در گذشته در جشنواره فیلم هرات داوری کرده است.

اعضای هیئت داوران بخشِ فیلم‌های مسابقه‌‌ ملی نیز برمک اکرم، فیلمساز افغانستان، شروفت اربووا، فیلمساز و محقق سینمای تاجیکستان و سمیع‌الله نبی‌پور رییس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه کابل است.

بازتاب جشنواره فیلم زنان هرات در میان افغان‌های نگران از آینده کشور خیلی مثبت بوده است.

نرگس نهان، وزیر پیشین معادن افغانستان نوشته است:‌ «عمیقا از تلاش‌های رویا سادات و رویا فیلم‌ سپاسگزارم که این مراسم خجسته را در شرایط سخت کنونی برگزار کرده تا پیام امید را پخش کند. ما به برنامه‌های بیشتر این‌چنینی نیاز داریم تا نشان دهیم زندگی در میان این همه خشونت ادامه دارد.»

لیلا  فروغ محمدی هم گفته است:‌ «امید، چیزی است که این روزها بیشتر از هر زمانی به آن نیاز داریم. طالبان می‌خواهند ما را ناامید کنند تا باور کنیم که آینده‌ای وجود ندارد، امشب افتتاح جشنواره فیلم زنان هرات بود، برگزارکنندگان این فستیوال به همه ما امیدواری هدیه دادند. این چیز کمی نیست.»

رویا فیلم بیش از یک سال کار کرده است تا همه کارگردانان و هنرپیشه‌ها را برای شرکت در جشنواره فیلم زنان هرات تشویق کند.

در پایان این جشنواره بین‌المللی به برندگان تندیس جشنواره اهدا خواهد شد که به گفته برگزارکنندگان بدنه تندیس از سنگ لاجورد وطنی و گوشواره‌ها همه از برنز ساخته شده است. اما سه گوشواره در سه تندیس با آب طلا تزئین شده‌اند. این تندیس‌های تزئین‌شده با طلا به دو فیلم برتر بلند داستانی با موضوع سینمای جهان و سینمای زنان تعلق خواهد گرفت و یک تندیس دیگر آن به بهترین فیلم در بخش داخلی اعطا خواهد شد.

بیشتر از فرهنگ و هنر