روایت دولتی از مهار کرونا در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان چینی

دولت تلاش‌های خود برای مهار ویروس را به عنوان «موفقیتی بزرگ» تبلیغ می‌کند

چین با انتشار گزارشی، اتهام لاپوشانی را تکذیب کرد و از اقدامات خود برای «مقابله قاطعانه با گسترش کرونا و مهار آن» تمجید کرد-GREG BAKER / AFP

چین قصد دارد مطالبی تمجیدآمیز در حمایت از دولت راجع به مقابله این کشور با همه‌گیری کرونا و «روحیه مبارزه‌جویانه‌اش» در کتاب‌های درسی مدارس کشور بگنجاند.

به گفته وزارت آموزش و پرورش چین، این مطالب به کتاب‌های زیست‌شناسی، بهداشت و آمادگی جسمانی، و تاریخ و ادبیات چینی دوره‌های دبستان و راهنمایی اضافه خواهد شد تا «دانش‌آموزان بهتر از این واقعیت آگاه شوند که زندگی و ایمنی مردم همواره اولویت نخست حزب و دولت است.»

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: «دانش‌آموزان با چهره‌های اصلی و اقدامات انجام گرفته برای جلوگیری از همه‌گیری و مهار آن آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که آگاهی و تعهد مردم را افزایش دهند و از مزیت‌های نظام سوسیالیستی چینی بیش‌تر آگاه می‌شوند.»

به گفته این وزارت، در مطالب درسی جدید، تأکید بر دانش نوین کشور در جلوگیری و مهار شیوع بیماری و «روحیه مبارزه با همه‌گیری» است.

به گزارش خبرگزاری دولتی سیکست‌تون، این بیانیه دولت در پاسخ به پیشنهاد مجمع ملی خلق برای گنجاندن روایت مقابله با کووید-۱۹ در کتاب‌های درسی مدارس صادر شده است.

مقامات چین بابت لاپوشانی‌های اولیه شواهد فزاینده شیوع کووید-۱۹ و تنبیه بهیارانی که سعی کردند ماجرا را به مقامات اطلاع دهند، با انتقادات داخلی مواجه شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپس دولت تلاش‌های خود برای مهار ویروس جدید را به عنوان موفقیتی بزرگ تبلیغ کرد.

چین در ماه ژوئن با انتشار گزارشی اتهامات لاپوشانی را تکذیب کرد و از اقدامات خود برای «مقابله قاطعانه با گسترش کرونا و مهار آن» تمجید کرد.

اما طبق گزارش نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده، مقامات محلی ووهان هفته‌های متوالی نگذاشتند که دولت مرکزی چین از وضعیت هشدارآمیز اولیه در مورد کرونا باخبر شوند و در نتیجه، چین نتوانست قبل از شیوع آن به سرعت وارد عمل شود.

طبق ادعای مقامات ایالات متحده، اجتناب مقامات محلی از اطلاع‌رسانی به دولت مرکزی در چین غیرعادی نیست و مقامات محلی از ترس آن که پکن آن‌ها را مقصر قلمداد کند، از اطلاع‌رسانی خودداری می‌کنند.

چین می‌گوید از شیوع پراکنده کرونا تا حد زیادی جلوگیری کرده است و به تازگی نیز بعد از مثبت شدن آزمایش کرونای دختر ۱۷ ساله‌ای در نواحی دوردست غرب چین، قابلیت خود را در انجام آزمایش به نمایش گذاشت. با آن که آن بیمار هیچ علایمی نداشت، مقامات تمامی ۴.۷۵ میلیون ساکنان شهر محل اقامت وی را تحت آزمایش قرار دادند و در نهایت در تاریخ ۲۵ اکتبر مشخص شد که نتیجه آزمایش ۱۳۷ نفر مثبت است، که تمامی آن‌ها نیز بدون نشانه‌های بیماری بودند.

© The Independent

بیشتر از جهان