گردشگران می‌توانند در سال ۲۰۲۱ از لاشه کشتی تایتانیک دیدار کنند

شش سفر از ماه مه تا سپتامبر برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است

کشتی تایتانیک در سفر خود از ساوت همپتون به شهر نیویورک در سال ۱۹۱۲ با کوهی یخی اصابت کرد و غرق شد- AFP

گردشگران در سال ۲۰۲۱ می‌توانند به دیدار کشتی تایتانیک بروند، چرا که بازمانده‌های کشتی برای اولین بار بعد از ۱۵ سال در حال بازیابی شدن هستند.

بسته‌های مسافرتی برای دیدار از این کشتی غرق شده توسط شرکت «اوشن گیت اکسپدیشن» به قیمت ۱۲۵ هزار دلار برای هر بسته به فروش می‌رسند.

این کشتی تفریحی که اقیانوس اطلس را می‌پیمود، در سفر خود از ساوت همپتون به شهر نیویورک در سال ۱۹۱۲ با کوهی یخی اصابت کرد و غرق شد و اکنون ۴ هزار متر زیر آب در ۳۷۰ مایلی ساحل نیوفاندلند در کانادا قرار دارد.

برای سال آینده شش سفر از ماه مه تا سپتامبر برنامه‌ریزی شده است و تاکنون ۳۶ بلیت برای آنها به فروش رفته است. ۹ مسافر در هر سفر اجازه حضور دارند، بدین معنا که از مجموع ۵۴ بلیت‌، فقط ۱۸ بلیت باقی مانده است.

گردشگران در این سفر دریایی ۸ روزه از کانادا یک اتاق خصوصی خواهند داشت و نیز فرصت راندن یک زیردریایی ۵ نفره را در سفری ۹۰ دقیقه‌ای به قعر دریا برای دیدار از بقایای آن کشتی خواهند داشت.

به گفته کارشناسان، هیچ بازمانده‌ای از انسان‌ها دیگر در عرشه کشتی وجود ندارد، ولی اشیای کاملا حفظ شده دیگری وجود دارد، از جمله اسباب‌بازی‌های کودکان، ساک‌های مسافران و بطری‌های شراب که روزگاری متعلق به مهمانان کشتی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استاکتون راش، رئيس شرکت اوشن گیت اکسپدیشن، به بلومبرگ گفت: «چکمه‌ها، کفش‌ها و لباس‌هایی بر عرشه کشتی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد ۱۰۰ سال پیش دقیقا کجا قرار داشتند و این خیلی غم‌انگیز است.»

هر غواصی شش تا ۸ ساعت طول خواهد کشید و ۳ ساعت صرف اکتشاف خود کشتی می‌شود، و نیز به عنوان ماموریت علمی تحقیقاتی برای بررسی محیط قعر دریا پیرامون بقایای کشتی از آن استفاده خواهد شد.

با این حال، همه موافق نیستند که گردشگران باید تشویق به دیدار از این لاشه شوند.

بورلی رابرتس، از نوادگان یکی از مسافران تایتانیک، به بی‌بی‌سی گفت که آن کشتی لاشه یک «قبرستان جمعی» است و باید در صلح و آرامش رها شود.

اوشن گیت اکسپدیشن تاکنون این سفر را چندین بار به تعویق انداخته است. این تجربه اولین بار در سال ۲۰۱۸ پیشنهاد شد، اما اول به سال ۲۰۱۹ موکول شد و اکنون برای سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده است.

این ممکن است یکی از آخرین فرصت‌ها برای دیدار از لاشه کشتی باشد، چرا که تحقیقی در سال ۲۰۱۶ دریافت که «باکتری‌های شدیددوست» (extremophile bacteria - قادر به زندگی در محیط‌ها و شرایطِ به‌شدت دشوار) می‌توانند طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده بازمانده‌های این کشتی را بخورند.

© The Independent

بیشتر از سفر