انتشار عکس کوه یخی که تایتانیک به آن برخورد کرد

این عکس توسط ناخدای کشتی دیگری گرفته شد که دو روز قبل از واقعه از اقیانوس اطلس عبور کرد

کاپیتان وود مختصات جغرافیایی این کوه یخ را یادداشت کرده که دقیقا شبیه کوه یخی است که تایتنیک ۴۰ ساعت بعد با آن برخورد کرد-Nelson Almeida / AFP

تصویر کوه یخی که به احتمال قوی بیش از یک‌صد سال پیش موجب غرق شدن کشتی «تایتانیک» شد برای فروش عرضه شده است.

این عکس توسط ناخدای کشتی مسافری دیگری گرفته شده که دو روز پیش از واقعه تایتانیک از اقیانوس اطلس عبور کرده است.

این عکس سیاه و سفید توسط «دبلیو وود» ناخدای کشتی «اس‌اس‌ایتونیَن» در تاریخ ۱۲ آوریل ۱۹۱۲ گرفته شده که بسیار به عکاسی علاقه داشته است.

کاپیتان وود مختصات جغرافیایی این کوه یخ را یادداشت کرده که دقیقا شبیه کوه یخی است که تایتنیک ۴۰ ساعت بعدتر با آن برخورد کرد و غرق شد .

کاپیتان وود پس از خاتمه سفر دریایی‌اش در نیویورک این عکس را چاپ کرد و کپی آن را همراه با نامه‌ای برای پدربزرگش فرستاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاریخ روی عکس ۱۹۱۳ است و موسسه‌ای که عکس را به حراج گذاشته می‌گوید که تاریخ نامه عکس را تایید می‌کند.

او در این نامه نوشت: «یک تصویر از دریا برایتان می‌فرستم. ایتونین پیشاپیش طوفان و کوه یخی حرکت می‌کند که تایتانیک را غرق کرد.

ما ۴۰ ساعت پیش از تایتانیک و در روشنی روز کوه یخ را دیدیم و به سادگی از کنارش عبور کردیم و من این عکس را گرفتم.»

او با قلم سیاه روی عکس نوشته است: «عکس کوه یخ توسط ناخدا وود، اس اس ایتونین در گره ۴۱.۵۰ شمالی و گره ۴۹.۵۰ غربی، ۱۲ آوریل در ساعت چهار بعدازظهر»

تایتانیک در ساعت ۱۰:۲۰ دقیقه بعدازظهر روز ۱۴ آوریل به کوه یخ برخورد کرد و چند ساعت بعد غرق شد. در این واقعه ۱۵۲۲ نفر کشته شدند.

این عکس و نامه همراه آن در خانه حراج هنری «آلدریج و پسر» در شهر «دیوایزِز» استان ویلتشایر بریتانیا با بهای تخمینی ۱۲هزار پوند به معرض فروش گذاشته شده است.

اندرو آلدریج، رییس این خانه حراج می گوید: «هرگز عکسی از کوه یخ از عرشه کشتی تایتانیک گرفته نشد، تنها تصاویر از آن محل یک روز قبل و یک روز پس از واقعه در دست است که عکس کاپیتان وود یکی از محتمل‌ترین این تصاویر است.

فردریک فلیت (در هنگام برخورد تایتانیک با کوه یخ) مامور دیده‌بانی بود که بعدها مثل جوزف اسکاروُت، یکی از خدمه کشتی و شاهد عینی ماجرا، تصویر آن را با دست نقاشی کرد. تصاویر نقاشی شده آن‌ها با عکس ناخدا وود شباهت دارد و همه آن‌ها نمایان‌گر شکل مشخص و عجیب قله کوه یخ هستند.

اما نامه کاپیتان وود به این که این کوه یخ همان کوه یخ است وزن بیش‌تری می‌دهد. به نظر می‌رسد او مطمئن است که این همان کوه یخی است که تایتانیک را غرق کرد. کاپیتان وود شانس آورد که توانست در آن مقطع زمانی این عکس را بگیرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان