روسیه مدعی اثرگذاری ۹۲ درصدی واکسن کرونای تولید این کشور است

اوایل هفته جاری دو شرکت داروسازی فایزر و بایون‌تک از اثرگذاری بیش از ۹۰ درصدی واکسن آمریکایی-آلمانی خود خبر دادند

گرچه مرحله آخر آزمایش واکسن هنوز به پایان نرسیده، اما روسیه در حال آماده‌سازی عرضه آن به بازار است-Handout/Russian Direct Investment Fund/AFP

به گزارش صندوق ثروت ملی روسیه، اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که واکسن روسی برای ویروس کرونا با نام «اسپوتنیک وی کووید» دارای اثرگذاری ۹۲ درصدی است. 

اطلاعیه صندوق ثروت ملی روسیه به دنبال آن صادر می‌شود که اوایل هفته جاری دو شرکت داروسازی فایزر و بایون‌تک از اثرگذاری بیش از ۹۰ درصدی واکسن آمریکایی-آلمانی خود خبر دادند. 

«صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» که حامی مالی واکسن روسی است و در سطح جهانی برای آن بازاریابی می‌کند، اعلام کرد که ۱۶ هزار نفر با شرکت در آزمایش واکسن روسی دو دوز این واکسن را دریافت کرده‌اند. 

کیریل دیمیتریف، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، چهارشنبه گذشته گفت: «داده‌ها نشان‌گر این است که ما یک واکسن  بسیار موثر در اختیار داریم.» وی افزود: «این از آن دسته خبرهایی است که روزی سازندگان واکسن با افتخار با نوه‌هایشان از آن سخن خواهند گفت.» 

گرچه مرحله آخر آزمایش واکسن هنوز به پایان نرسیده است، اما دولت روسیه در حال آماده‌سازی عرضه آن به بازار است. 

مرحله سوم آزمایش واکسن که از سوی موسسه گامالیا طراحی شده است، هم‌اینک در ۲۹ کلینیک در سراسر مسکو در حال انجام است. در کل ۴۰ هزار داوطلب در این آزمایش شرکت می‌کنند. قرار است یک چهارم شرکت‌کنندگان در آزمایش دارونما دریافت کنند. 

به گفته صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه شانس ابتلا به کرونا در بین افراد واکسینه شده با واکسن اسپوتنیک وی، ۹۲ درصد کمتر از افرادی است که دارونما دریافت کرده‌اند. 

ایان جونز، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه ردینگ، گفت: «خبرهای رسیده از واکسن روسی خبرهای خوبی است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود: «اگرچه این واکسن در مقایسه با واکسن تولیدی از سوی فایزر با حضور تعداد کمتری داوطلب آزمایش شده است، اما بر اساس نتایج دو فاز قبلی آزمایش، به نظر می‌رسد که این واکسن کارآمد است.

هنوز لازم است که درباره طول عمر پاسخ و کارایی واکسن در گروه‌های سنی مختلف مطالعه شود، اما آزمایش‌ها تاکنون نویدبخش بوده‌اند و امید است که با تولید واکسن روسی، به مقدار کافی در مناطق مختلف جغرافیایی واکسن در اختیار داشته باشیم.» 

به دنبال اعلام روز دوشنبه درباره کارآمدی واکسن فایزر، کرملین بیانیه‌ای صادر کرد و بر کارآمدی واکسن روسی تاکید کرد. 

اوکسانا دراپکینا، مدیر یک موسسه تحقیقاتی که زیرمجموعه وزارت بهداشت روسیه است، گفت: «ظهور یک واکسن موثر دیگر خبر خوبی برای همه است.» 

روسیه قبل از انجام آزمایش سه‌ مرحله‌ای که برای تعیین ایمنی و کارایی واکسن کلیدی است، واکسن روسی را پس از آزمایش بر روی ده‌ها فرد در یک مطالعه تأیید کرد. 

مقامات روسی قبل از تکمیل مراحل سه‌گانه آزمایش، واکسن را در اختیار معلمان و همچنین پزشکان قرار دادند. 

این باعث واکنش تند این کارکنان خط مقدم شد. یکی از اتحادیه‌های معلمان روسیه با ارسال دادخواستی آنلاین از اعضا خواست که به سبب خطرات احتمالی آن از دریافت واکسن خودداری کنند. این اتحادیه اعلام کرد که واکسیناسیون نباید اجباری باشد، مگر این که آزمایشات بالینی تکمیل شود. 

تصمیم روسیه برای اعطا زودهنگام مجوز موجب تردید شدید جامعه علمی بین‌المللی شد و به طرح این ادعا منجر شد که مسکو برای دستیابی به منافع سیاسی از این واکسن استفاده می‌کند. 

پروفسور فرانسوا بالوکس، مدیر موسسه ژنتیک UCL، در آن زمان گفت: «این یک تصمیم بی‌پروا و احمقانه است. واکسیناسیون انبوه با یک واکسن که به درستی آزمایش نشده است، غیراخلاقی است.» 

پس از آن مسکو داده‌های آزمایش‌های بالینی اولیه خود را منتشر کرد که ایمنی واکسن را نشان می‌داد. 

با این حال، شواهد اندکی درباره مناسب بودن استفاده از واکسن در افراد ۶۰ سال به بالا وجود داشت. آزمایش فاز سه که اینک در حال انجام است، به این سؤال پاسخ خواهد داد. 

وزارت بهداشت روسیه روز چهارشنبه پس از یک تماس تلفنی بین وزرای بهداشت روسیه و ترکیه، از علاقه ترکیه به تولید واکسن روسی خبر داد. 

وزارت بهداشت روسیه در بیانیه‌ای گفت: «وزیر بهداشت ترکیه ابراز علاقه کرد که پس از تکمیل مطالعات سم‌شناسی که قانون ترکیه به آن الزام دارد، تولید واکسن اسپوتنیک وی را در شرکت‌های داروسازی ترکیه ساماندهی کند.» 

در بیانیه آمده است، میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه همکار ترک خود را از آمادگی روسیه برای سازماندهی چنین آزمایش‌هایی اطمینان داد. 

وزارت بهداشت ترکیه از تأیید این ادعا خودداری کرد، اما وزیر بهداشت ترکیه در توییتی که اواخر روز سه‌شنبه منتشر شد، تأیید کرد که این دو نفر تماس تلفنی داشته‌اند. 

واکسن روسی متضمن دو تزریق با فاصله ۲۱ روز است. این واکسن از وکتورهای ویروسی که به طور معمول باعث سرماخوردگی می‌شوند؛ یعنی Ad5 و Ad26، بهره‌برداری می‌کند. 

این واکسن با الهام از نام اولین ماهواره جهان که از سوی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۷ به فضا ارسال شد، نام‌گذاری شده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان