سران کشورهایی که به بایدن تبریک نگفتند

چین یکی از کشورهایی است که احتمالا از تغییر دولت آمریکا خشنود باشد اما سران این کشور هنوز تبریکی نگفته‌اند

شادی مردم پس از اعلام پیروزی جو بایدن، لس‌آنجلس - Apu GOMES / AFP

در حالی که بسیاری از رهبران جهان به محض اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیام‌های تبریک ارسال کردند، تعدادی دیگر از رهبران با سکوتشان پیام‌هایی دادند.

چین یکی از کشورهایی است که انتظار می‌رود از تغییر دولت آمریکا خشنود باشد. با توجه به منازعات اقتصادی دو کشور در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، همکاری و اعتماد میان دو کشور به پایین‌ترین سطح رسیده‌ بود. مقامات چین هنوز به جو بایدن تبریک نگفته‌اند.

رسانه‌های دولتی چین با خوش‌بینی محتاطانه‌ای نسبت به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده واکنش نشان دادند و ابراز امیدواری کردند که او روابط رو به وخامت دو کشور را به ثبات برساند.

اما بسیاری از رسانه‌ها همچنان هشدار می‌دهند که در آینده تنش‌های میان دو ابرقدرت اقتصادی ادامه خواهد یافت و می‌گویند که دموکراسی آمریکا در حال افول است.

این رسانه‌ها به اظهارات بایدن درباره لزوم سخت‌گیری درباره چین استناد می‌کنند. همچنین، به عنوانی که کارزار انتخاباتی او به اقدامات دولت چین علیه مسلمانان اویغور داده است اشاره می‌کنند. در کارزار بایدن، عملکرد چین «نسل‌کشی» خوانده شد که حتی یک گام فراتر از سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت ترامپ علیه چین است.

مقامات برزیل هم به دلیل اظهارات بایدن در نخستین مناظره‌اش با ترامپ مبنی بر آن که برزیل باید از جنگل‌های استوایی نگهداری کند، دل خوشی از رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا ندارند. ژائیر بولسونارو، رئیس‌ جمهوری برزیل، این اظهارات را «فاجعه‌بار» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما رسانه‌های پیشرو برزیل از شکست ترامپ با اشاره به رهبری پوپولیستی کشور خود سخن گفتند که به همین شیوه به دنبال کاهش قدرت نهادهای دموکراتیک و رد حقایق مبتنی بر علم بوده است.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئيس جمهوری مکزيک، هم گفته است تا زمانی که تمام چالش‌های قانونی حل نشود، پيروزی بايدن را تبريک نخواهد گفت. او در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که تا زمانی که «تمام مسایل حقوقی [مربوط به انتخابات] حل نشود، از ارسال پیام تبریک خودداری خواهد کرد.»

رئیس‌جمهوری مکزیک تاکید کرد که کشورش هم با بایدن و هم با رئیس جمهوری ترامپ رابطه خوبی دارد.

از سوی رهبران روسیه و عربستان سعودی تا کنون واکنشی صورت نگرفته است.

از ایران نیز پیام تبریکی به جو بایدن نرسیده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در توییتی دموکراسی ایالات متحده و احترام مردم برای قانون را ستود، بدون آن که به رئیس‌جمهوری منتخب تبریک بگوید.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران هم تنها از دولت آینده آمریکا خواست که «از فرصت پیش آمده برای جبران اشتباهات گذشته استفاده کند.»