جو بایدن به ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب شد

تمام نهادهای مطرح خبری (از جمله فاکس نیوز) خبر را تایید کردند اما ترامپ هنوز اعلام شکست نکرده است

ANGELA WEISS / AFP

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، با پیروزی در انتخابات به ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخاب شد. آقای بایدن چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد بود. شریک انتخاباتی او، کامالا هریس، نیز می‌رود تا اولین زن تاریخ آمریکا باشد که به مقام معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا می‌رسد. او در ضمن به عالی‌مقام‌ترین سیاستمدار زن سیاه‌پوست و آسیایی‌تبار در تاریخ آمریکا بدل شده است. 

پیروزی بایدن حوالی ساعت یازده و نیم صبح به وقت شرق آمریکا توسط سی ان ان اعلام شد. آسوشیتدپرس، نیویورک تایمز و ای بی سی نیز این خبر را اعلام کردند. شبکه راست‌گرای «فاکس نیوز» با چند دقیقه تاخیر این خبر را تایید کرد و بایدن را پیروز انتخابات نامید. مبنای اعلام این خبر، شمارش آرا در ایالت پنسیلوانیا است. آرای آقای بایدن در این ایالت اکنون آن قدر از ترامپ پیش است که پیروزی او در آن مسجل باشد. او حتی اگر در تمامی سایر ایالاتی که شمارش آرا در آن‌ها تمام نشده است شکست بخورد، نیز رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن هشت سال معاون رئیس‌جمهوری باراک اوباما بود و پیش از آن باسابقه‌ترین سناتور ایالت کوچک دلاور. او متولد شهر اسکرانتون پنسیلوانیا است و در دوازده سالگی پس از آن ‌که پدرش شغلش را از دست داد، به شهر ویلمینگتون در ایالات دلاور رفتند؛ جایی که اکنون برای اولین بار در تاریخ آمریکا یک رئیس‌جمهوری از آن سربر می‌آورد. آقای بایدن در طول کارزار انتخاباتی بارها گفته بود که این انتخابات را نبردی بین شهرهای کارگری مثل اسکرانتون و خیابان پارک نیویورک، محله ثروتمندنشینی که آقای ترامپ در آن بزرگ شده است، می‌بیند.

رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در طول کارزار انتخاباتی بارها تاکید کرده است که «روح ملت» در میان است و وعده داده است که بر اختلافات فائق آید و رئیس‌جمهوری تمام مردم آمریکا باشد. 

دونالد ترامپ با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اعلام این خبر گفت: «همه می‌دانیم که چرا جو بایدن می‌خواهد به دروغ خود را برنده معرفی کند و چرا متحدان او در رسانه‌ها سخت می‌کوشند به او کمک کنند: آن‌ها نمی‌خواهند حقیقت این انتخابات افشا شود. واقعیت این است که انتخابات هنوز تمام نشده. پیروزی جو بایدن در حتی یک ایالت هم تایید نشده، تا چه برسد به ایالت‌های به شدت مورد اختلافی که در آن‌ها بازشماری اجباری انجام خواهد شد، یا ایالت‌هایی که کارزار ما در آن چالش‌های معتبر و مشروع دارد که می‌تواند برنده نهایی را تعیین کند.» 

کارزار ریاست‌جمهوری آقای ترامپ درگیر چندین دعوی حقوقی برای زیر سوال بردن سلامت انتخابات در چندین ایالت مختلف، از جمله پنسیلوانیا،‌ جورجیا، آریزونا و میشیگان است. جمهوری‌خواهان به دنبال بازشماری آرا در ایالت ویسکانسین هستند. در ایالت جورجیا به دلیل نزدیکی بسیار آرا (که بایدن در آن با اختلاف حدود هفت هزار رای در صدر است) بازشماری آرا انجام خواهد شد. ترامپ گفت از روز دوشنبه دعاوی حقوقی را از سر خواهد گرفت. 

شمارش آرا در آلاسکا، نوادا، آریزونا، جورجیا و کارولینای شمالی همچنان ادامه دارد و پیروز انتخابات در هیچ یک از این ایالات معلوم نیست (گرچه آسوشیتدپرس و فاکس‌نیوز قبلا بایدن را برنده آریزونا اعلام کرده بودند.) اما بایدن حتی اگر در تمام این پنج ایالت شکست بخورد نیز از آرای کافی برای رئیس‌جمهوری شدن آمریکا برخوردار است.

رئیس‌جمهوری جدید آمریکا دوره خود را از ۲۰ ژانویه آغاز می‌کند؛ یعنی نزدیک به سه ماه دیگر. قدم بعدی برای رسمیت یافتن نتیجه انتخابات این است که مراجع قانونی در هر ایالت (که معمولا فرماندار و کابینه او است)‌ شمارش تمام آرا را اعلام کنند. در روز چهارده دسامبر «مجمع برگزینندگان» در مراکز هر ایالت تشکیل جلسه می‌دهد و آرای ایالت را اعلام می‌کند و برگه‌ای در تایید این آرا به کنگره جدیدا منتخب آمریکا می‌فرستد. کنگره در اوایل ماه ژانویه تشکیل جلسه می‌دهد و با ملاحظه بیانیه‌هایی که از سوی ایالات آمده است، رئیس‌جمهوری و معاون او را رسما اعلام می‌کند. رئیس‌جمهوری سپس در ۲۰ ژانویه نزد قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا سوگند یاد می‌کند و آغاز به کار می‌کند.