افزایش گمانه‌زنی ها برای دولت احتمالی بایدن: چه کسانی در کابینه حضور خواهند داشت؟

«ممکن است الیزابت وارن گزینه مورد نظر برای وزارت خزانه‌داری و برنی سندرز گزینه مورد نظر برای تصدی وزارت کار باشد» 

جو بایدن نامزد حزب دموکرات- ANGELA WEISS / AFP

تیم جو بایدن کار تعیین کارکنان احتمالی کاخ سفید را آغاز کرده است و پیش‌بینی می‌شود که استخدام‌ها و انتصاب‌ها تا هفته آینده اعلام شود. این امر همزمان است با این که نتایج فعلی انتخابات او را در رقابت با دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری فعلی ایالات متحده، در مسیر پیروزی و راه یافتن به کاخ سفید نشان می‌دهد. 

نیویورک‌تایمز گزارش داده است که معاون سابق ریاست جمهوری، قصد دارد یکی از متنوع‌ترین هیات‌ دولت‌های تاریخ ریاست جمهوری را تشکیل دهد، و در عین حال روابط دوحزبی را تثبیت کند، و همچنین مذاکره درباره انتخاب افراد برای سمت‌های حساس را شروع کرده است، مانند انتصاب‌های دولت برای رسیدگی به بحران‌های مختلف در روزهای اول استقرار او در دفتر ریاست جمهوری در کاخ سفید در ماه ژانویه، که باید از سوی سنای آمریکا تایید شوند.

بایدن در اظهاراتی که شامگاه جمعه در ویلمینگتون در ایالت دلاوِر ایراد کرد، گفت:‌ «ما منتظر نمی‌مانیم تا کار تمام شود و بعد فرایند را آغاز کنیم.»

کارزار انتخاباتی او با کارشناسانی برای رسیدگی به بحران سلامت عامه و مشکلات اقتصادی آن، ملاقات کرده است. 

بایدن گفت: «می‌خواهیم از روز اول برنامه را برای مهار این ویروس اجرایی کنیم. می‌توانیم در ماه‌های آینده جان‌های زیادی را نجات دهیم.» 

او گفت، در حالی که میلیون‌ها آمریکایی «نگران پرداخت کرایه خانه و آوردن خوراک بر سر سفره هستند»، دولت او «ما را در مسیر برنامه‌ریزی برای بهبودی کامل قرار خواهد داد.» 

اما با شکست حزب در کسب اکثریت سنای آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ و موانع میچ مک‌کانل و حزب جمهوریخواه در مسیر ریاست جمهوری احتمالی بایدن، گمانه‌زنی‌ها بر سر انتصاب هیات دولت کاندیدای دمکرات افزایش یافته است. 

بنا به گزارش‌ها، شاید کاندیداهای درنظرگرفته شده تیم بایدن، از جمله مترقی‌هایی که گزینه‌های احتمالی برای مناصب در سطح کابینه بودند، دیگر در بازی نباشند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارشگران کنگره و استراتژیست‌ها گفته‌اند که به احتمال زیاد، دولت بایدن دارای وزیران میانه‌روتری است که شانس بیشتری برای عبور از اپوزیسیون سنا به رهبری میچ ‌مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه، دارند. 

جوئل پاین، استراتژیست دموکرات که در سال ۲۰۱۶ در کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون فعال بود، به بیزینس اینسایدر گفت: «اصلا جای تعجب نیست که بایدن برای برخی از مناصب مهم کابینه خود به دنبال مصالحه باشد.» 

برخی گروه‌های پیشرو سیاست‌گذاری (در حزب دمکرات) گفته‌اند که بایدن، رئیس ‌جمهوری منتخب، باید فارغ‌ از همه اینها پیشنهادهای خود را ارائه دهد.

دولت بایدن از پی تیم رهبری ارشد تاییدنشده و منصوب دونالد ترامپ خواهد آمد.

تاکنون کارزار جو بایدن محتاطانه رفتار کرده و ملاحظات داخلی خود را نسبتا بی‌سروصدا نگه داشته است، و همزمان، شایعات و گمانه‌زنی‌هایی در میان مقام‌های حزب در جریان است. گزینه‌های احتمالی استخدام در دولت، اکثرا گفته‌اند که از موقعیت خود راضی‌اند، ولی به طور قطع نگفته‌اند که اگر پیشنهادی شود، آن را رد می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی است که آقای بایدن ممکن است بر روابط دوران اوباما و دموکرات‌های پیشرویی تکیه کند که در طول تابستان در برنامه‌ریزی‌های تشکیل ائتلاف کارزار او حضور داشتند. 

گزارشی در نشریه پولیتیکو گفت ممکن است الیزابت وارن، سناتور ماساچوست، گزینه مورد نظر برای وزارت خزانه‌داری، و برنی سندرز، سناتور ورمانت، گزینه مورد نظر برای تصدی وزارت کار باشد. 

سناتور سندرز گفته‌ است که بر اطمینان یافتن از پیروزی بایدن متمرکز بوده است، و فایز شاکر، مدیر کارزار انتخاباتی سندرز، به پولیتیکو گفت که سناتور ورمانت قصد دارد برای لحاظ کردن چهره‌های پیشرو در کابینه‌، به آقای بایدن فشار بیاورد. 

به نوشته تارنمای خبری اکسیوس، ممکن است گزینه‌های بیشتر میانه‌رو، از جمله لائل برایندارد، برای وزارت خزانه‌داری، یا تونی بلینکن برای وزارت خارجه پیشنهاد شوند. 

پرامیلا جایاپل، نماینده کنگره که مدیر فراکسیون پیشرو کنگره است و برای تهیه پیش‌نویس برنامه‌های بایدن به یک کارگروه پیوسته است، به پولیتیکو گفت که امیدوار است بایدن برای مناصب دولتی چهره‌های پیشرو دموکرات را در نظر داشته باشد. 

او گفت: «امیدوارم و می‌دانم که بایدن به قدرت جذابیت همه‌جانبه این چهره‌های پوپولیست و توانایی آنان در انگیزه‌بخشی به بخش پیشرو و نیز مردم طبقه متوسط، آگاه است. 

به نوشته پولیتیکو، دیگر گزینه‌های احتمالی مرتبط با دولت اوباما، از جمله شامل جولیان کاسترو، سوزان رایس، و سلی ییتز هستند. 

خانم ییتز که در دولت اوباما دستیار دادستان ایالات متحده و معاون دادستان کل بود، نیز در تیم انتقالی آقای بایدن است. گفته می‌شود که او گزینه احتمالی برای سمت دادستان کل ایالات متحده و رهبری وزارت دادگستری است. 

سوزان رایس، مشاور سابق امنیت ملی آقای اوباما، نیز می‌تواند برای تصدی وزارت خارجه مد نظر قرار گیرد. 

هر دوی این زنان، ممکن است از سوی جمهوریخواهان سنا مورد تفحص قرار گیرند. داگ جونز، سناتور دموکرات آلاباما که اخیرا شانس انتخاباتی خود را از دست داد، نیز ممکن است برای وزارت دادگستری مد نظر باشد. 

جیمز کلایبورن، نماینده دموکرات کنگره و رئیس اکثریت مجلس نمایندگان، به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت که مایل است آقای بایدن، سدریک ریچموند، نماینده لوئیزیانا در مجلس و رئیس فراکسیون سیاهان را نیز که در عین حال شریک مدیریت کمپین انتخاباتی بایدن بود، در صورت تمایل او به خروج از کنگره، در دولت منصوب کند. 

اریک گارستی، شهردار لس‌انجلس که در جست‌وجو برای یار انتخاباتی به کارزار انتخاباتی بایدن پیوست، نیز ممکن است برای پیوستن به دولت پیشنهاد دریافت کند. 

دیگر افراد احتمالی، کیشا لنس باتمز و تمی داکورت، سنتاور ایلینوی، از جمله دیگر اسامی هستند که نامشان در میان افراد حلقه داخلی واشنگتن شنیده می‌شود. 

دولت همچنین باید کرسی‌های مناقشه‌برانگیز، از جمله وزارت امنیت داخلی کشور را پر کند، و در گرماگرم گزارش‌ها درباره سوءاستفاده‌های گسترده و گم شدن کودکان (مهاجران) دربند، با درخواست‌هایی برای حذف سازمان امور مهاجرت و گمرک ایالات متحده مواجه شود. 

گزینه‌های آقای بایدن برای وزارت بهداشت و خدمات انسانی و مراکز کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌ها، یک بحران گسترده سلامت عامه را به ارث خواهند برد. 

آقای بایدن گفته است که به عنوان رئیس‌ جمهوری، فورا یک برنامه ملی را برقرار می‌سازد که مستلزم انتصاب‌های سریع در این سمت‌ها خواهد بود. 

© The Independent