اعلان «جنگ» ارتش اتیوپی به منطقه تیگرای

این اعلان صریح به نگرانی از بروز جنگ داخلی دامن زده است زیرا دو طرف به مذاکره برای صلح تمایل چندانی ندارند

آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی، در کنار ارنا سولبرگ همتای نروژی اش دیده می شود Stian Lysberg Solum / POOL / AFP

ارتش اتیوپی اعلام کرد که ناچار شده است تا «جنگی ناخواسته و بی‌فایده» در منطقه «تیگرای» آغاز کند و نیروهای خود را بسیج کرده است تا امیدواری‌های بین‌المللی برای جلوگیری از درگیری به شدت کم‌رنگ شود.

این اعلان جنگ صریح در حالی رخ داده است که تیگرای اعلام کرد جت‌های جنگنده اتیوپی، اطراف مرکز این منطقه را بمباران کرده‌اند و «دبرتسیون گبرمیکاییل»، رییس‌جمهور این منطقه، به خبرنگاران گفته است: «داریم از خودمان در برابر دشمنی که به جنگ منطقه تیگرای آمده دفاع می‌کنیم... و آماده شهادت هستیم.»

اوج‌گیری خشونت و جنگ لفظی بین حکومت مرکزی و حزب حاکم جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای (تی.پی.ال.اف) به وضعیتی دامن زده است که بسیاری هراس دارند مبادا به یک جنگ داخلی خون‌بار منجر شود و ثبات منطقه شاخ آفریقا را که هم اکنون نیز دستخوش آشوب است، از بین ببرد.

«بیرهانو جولا»، قائم‌مقام فرمانده ارتش اتیوپی، به خبرنگاران گفت: «نیروهای نظامی از سراسر کشور به این منطقه واقع در شمال اتیوپی اعزام خواهند شد.» وی همچنین به منظور جلوگیری از بروز نگرانی‌ها در مورد وقوع یک جنگ سراسری، تاکید کرد: «جنگ در همان منطقه پایان خواهد یافت و به مناطق مرکزی کشیده نخواهد شد.»

دولت اتیوپی در مورد اتهام بمباران اظهار‌نظری نکرده است ولی این اتهامات یک روز پس از آن مطرح شد که «آبی احمد»، نخست‌وزیر این کشور، خطاب به مردم اعلام کرد که ارتش در پاسخ به حمله مرگبار جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای به یک پایگاه ارتش، عملیات بیش‌تری انجام خواهد داد.

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای حمله به پایگاه ارتش را تکذیب و آبی احمد را متهم کرده است که به این بهانه می‌خواهد اعزام نیروهای نظامی را توجیه کند. این در حالی است که اخباری در مورد بروز درگیری‌هایی در این منطقه منتشر شده است. این منطقه به شدت نظامی، در نزدیکی کشور اریتره قرار دارد و به همین دلیل قسمت اعظم نیروهای مسلح و تجهیزات نظامی اتیوپی در آن مستقر هستند.

آبی احمد که سال گذشته به خاطر پایان دادن به یک دهه اختلاف مرزی با اریتره و اجرای اصلاحات گسترده دموکراتیک، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد، اکنون با بزرگترین چالش در راه حفظ یکپارچگی دومین کشور پرجمعیت آفریقا مواجه است.

اتیوپی کشوری بسیار وسیع و دارای ۱۱۰ میلیون نفر جمعیت از اقوام مختلف است که بسیاری از آن‌ها اقوامی قدیمی و ناراضی هستند. اصلاحات سیاسی آبی محمد، بار دیگر برخی از نارضایتی‌ها را شعله‌ور کرده است. این در حالی است که به رهبران قومی و به خصوص رهبران منطقه تیگرانی، تهمت‌های فساد مالی زده‌ شده است و آن‌ها را از مناصب فدرال برکنار کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای قبلا به مدت حدود ۳۰ سال متحد اصلی ائتلاف حاکم در اتیوپی بود و ناآرامی‌ها از هنگامی افزایش یافت که  این جبهه تصمیم گرفت در ماه سپتامبر برگزاری انتخابات را به‌رغم تعویق آن در بقیه کشور به علت همه‌گیری کرونا، به پیش ببرد و در نتیجه طرفین همدیگر را به «نداشتن مشروعیت قانونی و نقض قانون اساسی» متهم کرده‌اند.

دولت مرکزی در ماه اکتبر به قطع ارتباط با تیگرای و قطع بودجه این منطقه رای داد.

آبی احمد با اشاره به این که حمله ادعایی به یک پایگاه ارتش و یک نیروگاه برق «آخرین خط قرمز» آن‌ها است، از شروع عملیات نظامی در همین هفته خبر داد و ارتباطات مخابراتی و سایر خدمات در منطقه تیگرای قطع شد.

به نظر می‌رسد مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز با اعلام این که انتشار خبر حملات ادعایی جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای، آمریکا را «عمیقا نگران» کرده است، در رویدادهای اتفاق افتاده از موضع دولت فدرال اتیوپی حمایت می‌کند و برقراری فوری صلح و پایان دادن به تنش‌ها را خواستار شده است. این در حالی است که «پیتون نوپف»، دیپلمات پیشین ایالات متحده، در این که بتوان قطعا مشخص کرد کدام طرف حمله را شروع کرده است، ابراز تردید و این پرسش را مطرح کرده است که چرا باید نیروهای کاملا مسلح تیگرای به پادگان نظامی حمله کنند. وی گفت: «آن‌ها از لحاظ جنگ‌افزار کمبودی ندارند.»

در حالی که نگرانی از گسترش جنگ اوج گرفته است و طرفین ادعا می‌کنند نیروهایی از طرف مقابل به آن‌ها پیوسته‌اند، جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای از سایر نیروهای امنیتی اتیوپی درخواست کرد تا در مخالفت با حکومت سرهنگ آبی احمد، به آن‌ها بپیوندند. رهبر تیگرای اعلام کرد جنگ به منطقه مرزی «امهارا» نیز کشیده شده است که با محل درگیری‌های اولیه ذکر شده در اخبار فاصله زیادی دارد و تاکید کرد: «دارند ما را با با نیروهای خود محاصره می‌کنند.»

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای همچنین ارتیره را متهم کرده که در حملات این هفته با نیروهای دولت فدرال اتیوپی همکاری کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خبری نوشت: »در پس پرده تلاش‌هایی با حمایت سازمان وحدت آفریقا برای انجام مذاکره در حال انجام است اما دولت اتیوپی با این طرح‌ها مخالف است و اصرار دارد که باید تهدید جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای را از بین ببرد.»

سازمان‌های امدادرسانی و گروه‌های حقوق بشری وصل شدن خطوط مخابراتی را خواستار شده‌ و هشدارداده‌اند با وجود همه‌گیری کرونا، اگر جنگ باعث گریز صدها هزاران نفر از این منطقه شود فاجعه‌ای رخ خواهد داد.

گروه بحران بین‌المللی روز پنج‌شنبه هشدار داد: «با توجه به قدرت‌مند بودن نیروهای امنیتی تیگرای، جنگ به درازا می‌کشد. تیگرای دارای شمار زیادی نیروی ورزیده شبه‌نظامی و چریکی محلی است که شمارشان به ۲۵۰ هزار نفر بالغ می‌شود. به گفته این گروه، بعید است که نیروهای اتیوپی بتوانند رهبری جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای را به زودی کنار بگذارند و حتی در این صورت هم، هواداران آن‌ها می‌توانند به مدت طولانی مقاومت کنند.»

 این گروه خواهان میانجی‌گری فوری و هماهنگ محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی شده است.

گزارش‌های تکمیلی در آسوشیتدپرس آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان