نخست‌وزیر سودان از تلاش برای سوءقصد جان سالم به در برد

عبدالله حمدوک می‌گوید، حرکت در مسیر تغییر را متوقف نمی‌کند

تیم امداد و نجات در محل حادثه-ASHRAF SHAZLY / AFP

به گزارش رسانه‌های دولتی سودان، نخست‌وزیر این کشور روز دوشنبه و هنگام رفتن به دفتر کار خود از یک سوءقصد جان سالم به در برد. 

انفجار در نزدیکی کاروان عبدالله حمدوک و در مجاورت ورودی شمالی به پل کوبر در مرکز خارطوم رخ داد. هنوز معلوم نیست که عاملان این حمله چه کسانی بوده‌اند. 

ویدئویی که در فضای آنلاین منتشر شده، دو اتومبیل شاسی بلند، که گفته می‌شود مخصوص مسئولان ارشد سودانی است، را با شیشه‌های خرد شده نشان می‌دهد. یک اتومبیل دیگر نیز بر اثر انفجار آسیب دید. 

نخست‌وزیر سودان در توییتی نوشت که این تلاش برای سوءقصد، سودان را از حرکت در مسیر تغییر بازنمی‌دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نوشت:‌ «به مردم سودان اطمینان می‌دهم که حالم خوب است و در امنیت به سر می‌برم. همچنین اطمینان می‌دهم که آنچه امروز رخ داد مانع مسیر ما در حرکت به سوی تغییر نمی‌شود، برعکس انگیزه فشار مضاعفی به چرخ‌های تغییر در سودان است.»

 خالد عمر دبیر کل حزب کنگره سودانی، در توییتی نوشت:‌ «تلاش برای سوءقصد علیه نخست‌وزیر عبدالله حمدوک، بخش جدیدی از سریال طرح کودتا علیه انقلاب است.»

آقای حمدوک در ماه اوت گذشته نخست وزیر شد، یعنی چهار ماه پس از آن که ارتش، عمر البشیر رییس‌جمهور سابق را در راستای تظاهرات دمکراسی‌خواهانه سرنگون کرد. 

هرچند در حال حاضر یک شورای مشترک نظامی-غیرنظامی بر سودان حاکمیت دارد اما ژنرال‌های ارتشی حاکمان دوفاکتوی این کشور هستند. 

ماه گذشته، دولت سودان با تحویل رهبر مستبد سابق این کشور به دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جرائم مواقف کرد تا او به اتهام جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در ارتباط با جنگ دارفور در دهه ۲۰۰۰ محاکمه شود. 

دولت انتقالی سودان برای انجام وعده‌های اقتصادی کشور، پایان دادن به جنگ با گروه‌های شورشی و عمل به وعده‌های دمکراتیک تحت فشار است. 

به گفته صندوق بین‌المللی پول، این کشور سال گذشته با تورم ۶۰ درصدی و نرخ بیکاری ۲۲.۱ درصد مواجه بوده است. 

دولت سودان می‌گوید حدود ۳۰ درصد از جمعیت ۲۰ میلیونی جوانان سودانی بیکارند.

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان