چه کسانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ شرکت خواهند کرد؟

فهرستی از نامزدهای احتمالی انتخابات آینده آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه

کامالا هریس، سناتور ایالت کالیفرنیا، ممکن است به زودی در مقام معاون ریاست جمهوری قرار گیرد- REUTERS/Jonathan Ernst

انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا هنوز به پایان نرسیده است که شایعات در مورد نامزدهای انتخابات سال ۲۰۲۴ بر سر زبان‌ها افتاده است. 

در حالی که شواهد حاکی از آن است که ریاست جمهوری دونالد ترامپ به یک دوره محدود خواهد شد و جو بایدن با ۷۸ سال سن بعید به نظر می‌رسد برای بار دوم وارد صحنه مبارزه شود، فهرست بلند بالایی از نامزدهای احتمالی انتخابات آینده چه از میان دموکرات‌ها چه از جمهوری‌خواهان ارائه می‌شود. 

دونالد ترامپ

در حالی که راه بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید تنگ‌تر شده است و احتمال انتخاب مجدد او کمتر به نظر می‌آید، او می‌تواند به عنوان نامزد انتخاباتی دور بعد در مبارزات شرکت کند. 

برایان لانزا که در سال ۲۰۱۶ رئیس ارتباطات ترامپ دردوره انتقال قدرت بود اخیرا گفت آقای ترامپ جمهوری‌خواه «برای رقابت در انتخابات ۲۰۲۴ در موقعیت خوبی است». 

آقای لانزا به شبکه بی‌بی‌سی گفت: «او از ساز و برگ و حمایت لازم برخوردار است. اگر او در رقابت تنگاتنگ جاری ببازد، می‌تواند ادعا کند انتخابات آزاد و منصفانه نبوده است.»   

آقای لانزا افزود: «فکر می‌کنم او می‌تواند توجیه مستدلی برای شرکت مجدد در انتخابات ارائه دهد و تصور می‌کنم جمهوری‌خواه‌ها راه را برای او باز خواهند کرد. در میان حزب جمهوری‌خواه شخصیتی نیست که بتواند در انتخابات مقدماتی دونالد ترامپ را به چالش بکشد.» 

این که آیا جمهوری‌خواهان با چنین حرکتی مخالفت خواهند کرد یا نه، جای تردید است زیرا آقای ترامپ توانست در روز سه‌شنبه رای مثبت بیش از ۶۷ میلیون نفر را به رغم نظرخواهی‌ها، سقوط اقتصاد و همه‌گیری ویروس کرونا به خود جلب کند. 

با وجود این، آقای ترامپ علنا گفت که ریاست جمهوری شغلی «تنها» و «ناخوشایند» است. بنابراین شاید آمریکا هرگز به عظمت نرسد. 

کانیه وست

رپر و میلیاردر آمریکایی بیش از یک‌سال پیش در مقابل جمعیتی در نیویورک اعلام کرد به آرامی در انتخابات سال ۲۰۲۴ شرکت خواهد کرد. 

او در ادامه به گونه‌ای جنجال‌برانگیز اعلام کرد در انتخابات سال جاری شرکت می‌کند اما حتی پیش از شروع، ضرب‌العجل ثبت نام در برخی ایالات را از دست داد.    

آقای وست که تکذیب می‌کند این اقدامش نوعی تبانی با جمهوری‌خواهان در جهت تخریب شانس انتخاب نامزد دموکرات‌ها صورت گرفته است، روز سه‌شنبه تنها ۵۷ هزار رای آورد. 

او با به اشتراک گذاشتن عکسش در کنار نقشه آمریکا نوشت: «کانیه، ۲۰۲۴» 

دونالد ترامپ پسر

ماه گذشته فرزند ارشد دونالد ترامپ با ایستادن کنار پوستری که رویش نوشته شده بود: «دونالد پسر، ۲۰۲۴» گفت اگر در انتخابات آینده شرکت کند بر سر لیبرال‌ها «منفجر» خواهد شد. 

هرچند دونالد ترامپ پسر از اشاره به آینده حرفه‌ای‌اش در سیاست پرهیز کرده است اما به گفته جیسون میلر، یکی از مشاوران ارشد کارزار انتخاباتی ترامپ در نشریه نیویورک تایمز، از او همواره به عنوان «قلب احساسات عظمت را به آمریکا برمی گردانیم» یاد می‌شود.  

اما مردم آمریکا از این بابت چندان مطمئن نیستند. بنا به یک نظرخواهی که به سفارش ایندیپندنت انجام شده است، تنها ۱۶ درصد رای‌دهندگان آمریکایی می‌گویند او باید خود را وقف سیاست کند. 

خواهر و برادران او نیز جایگاه بهتری در افکار عمومی آمریکا ندارند. این برای خانواده ترامپ که در میان سلسله‌های سیاسی ایالات متحده پا جای پای روزولت‌ها، کندی‌ها، بوش‌ها و کلینتون‌ها می‌گذارد خبر بدی است، اما باید منتظر بود و دید.  

ایوانکا ترامپ

آقای ترامپ در کارزار انتخاباتی اخیرش در فلوریدا ضمن هشدار علیه کامالا هریس، نامزد معاونت ریاست جمهوری از حزب دموکرات گفت: «او هرگز نخستین رئیس جمهور زن نخواهد شد. همه نام ایوانکا را فریاد می‌زنند.» 

ایوانکای ۳۸ساله مثل برادرش در مورد آرزوهای سیاسی‌اش چندان حرفی نزده و بارها گفته است روی حمایت از پدرش در کاخ سفید و کارزارهای انخاباتی او تمرکز می‌کند. 

آقای ترامپ در ادامه اظهاراتش گفت دخترش «ترجیح می‌دهد در خانه با کودکانش باشد» تا بیرون از خانه برای او «کار کند» اما نظرخواهی‌های انجام شده به نیابت از ایندیپندنت نیز این را در میان آمریکایی‌ها تایید می‌کند.  

چشم‌انداز موفقیت خانم ترامپ در میان هواداران دونالد ترامپ حتی از برادرش ضعیف‌تر است. تنها ۳۱ درصد کسانی که در این نظرخواهی شرکت کرده‌اند می‌گویند خانم ترامپ باید پا جای پای پدرش بگذارد و ۳۶ درصد معتقدند این ایده بدی است. 

اریک ترامپ

هرچند دومین پسر دونالد ترامپ کمتر در چشم عموم است اما می‌تواند در انتخابات سال ۲۰۲۴ راه پدرش را دنبال کند. 

اریک ۳۶ساله به عنوان معاون اجرایی سازمان ترامپ و فعال کارزارهای دونالد ترامپ بیش از پدرش به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۶ تجربه سیاسی دارد و اخیرا تلویحا در مورد شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ اظهارعلاقه کرده است. 

ماه گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی متوجه شدند او توییتی را با عنوان «اریک ترامپ، ۲۰۲۴» پسندیده است. این محرزترین نشانه حاکی از آن است که اریک ترامپ دست کم از چنین ایده‌ای بدش نمی‌آید.   

مارکو روبیو

مارکو روبیو، سناتور و نامزد انتخاباتی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۶ اخیرا گفت ممکن است برای بار دوم در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در پاسخ به سؤالی از سوی شبکه سی‌ان‌ان گفت: «من پیش‌تر در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کرده‌ام و نمی‌گویم علاقه‌ای به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ندارم. یک بار این کار را کرده‌ام.» 

آقای روبیو که کارزار انتخاباتیش نهایتا با موفقیت دونالد ترامپ شکست خورد، در رقابت‌های مقدماتی نامزدهای جمهوری‌خواه سال ۲۰۱۶ به سختی آراء مثبت مردم را جلب کرد اما ممکن است در انتخابت بعدی موفق‌تر باشد. 

الکساندریا اوکاسیو کورتز

پس از آن که رای‌دهندگان آمریکایی ناچار شدند میان دو تن از سالمندترین نامزدهای انتخاباتی تاریخ آمریکا یکی را برگزینند، ممکن است در رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ به دنبال نامزدی به مراتب جوان‌تر و متفاوت‌تر بروند.  

و این می‌تواند بخشی برعهده سناتور مترقی و عضو «گروه اِسکواد» (چهار زنی که در سال ۲۰۱۸ به سنای آمریکا راه یافتند) الکساندریا اوکاسیو کورتز گذاشته شود که در انتخابات سال ۲۰۲۴ سی و پنج‌ساله خواهد شد. 

فرض کلی بر آن است که جو بایدن در ۷۸ سالگی به ریاست جمهوری خواهد رسید و وارد دور دوم ریاست جمهوری نخواهد شد و فرصت مبارزه را به نسل بعدی دموکرات‌ها واگذار خواهد کرد.   

خانم اووکاسیو کورتز، در ماه مارس به هوادارانش درمورد احتمال شرکت در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری گفت: «من فردی هستم که از موقعیت‌ها الهام می‌گیرم. من از یک ماموریت (تعهد) الهام می‌گیرم.» 

مجله فوربز می‌نویسد خانم اوکاسیا کورتز ۳۱ساله در میان کسانی که احتمالا در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۴ شرکت خواهند کرد، محبوب‌تر است. 

کامالا هریس

سناتور ایالت کالیفرنیا که به زودی در مقام معاون ریاست جمهوری قرار خواهد گرفت، به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ عنوان شده که چهار سال آینده نوعی تمرین برای دومین دور مبارزات انتخاباتی او خواهد بود. 

خانم هریس که قرار است نخستین معاون زن ریاست جمهوری آمریکا شود، هم‌اکنون و پیش از انتخابات ۲۰۲۴  نیز سابقه-شکن بود و ثابت کرد که شخصیتی توانا در مبارزات است. 

در واقع بنا به مراکز شرط‌‌بندی و نشریه «بیزنس اینسایدر»، خانم هریس پس از مصافی که ماه گذشته علیه مایک پنس، معاون آقای ترامپ نشان داد، هم اکنون نیز در صدر برندگان انتخابات ۲۰۲۴ قرار دارد. 

چهار سال آینده برای خانم هریس آزمایشی برای عملکردش در کنار جو بایدن و محبوبیتش در میان آمریکایی‌ها خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از جهان